اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

اعضای پارلمان عراق: علاوی برای گرفتن رأی اعتماد باج نخواهد داد

اعضای شیعه پارلمان عراق دلیل به تعویق افتادن مکرر جلسات پارلمان عراق درباره رای اعتماد به کابینه عراق را سهم‌خواهی برخی گروه‌های سیاسی خواندند.

اعضای پارلمان عراق: علاوی برای گرفتن رأی اعتماد باج نخواهد داد

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، ائتلاف «سائرون» در پارلمان عراق که مورد حمایت «مقتدی الصدر» رهبر جریان صدر قرار دارد، روز یکشنبه تاکید کرد که گروه‌های سیاسی که حیاتشان به سهم‌خواهی‌ها گره خورده است، نشست امروز پارلمان عراق را ناکام گذاشتند و همین طور ادامه دهند ملت علیه پارلمان برمی‌خیزد.

جلسه امروز رأی اعتماد پارلمان عراق به کابینه «محمد توفیق علاوی» برای بار سوم به تعویق افتاد.

«محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق نیز اعلام کرده است که فردا (دوشنبه) آخرین مهلت محمد علاوی است تا دولت خود را تشکیل دهد.

«غایب العمیری» عضو ائتلاف سائرون گفت: «گروه‌های سیاسی که با سهم‌خواهی زنده هستند به دلیل اینکه علاوی با دادن وزارتخانه‌هایی به آنها در دولت پیش رو مخالف کرد نشست امروز پارلمان را ناکام گذاشتند کما اینکه این مخالفت با حمایت طرف‌های سیاسی بزرگی همراه بود».

به گزارش پایگاه خبری موازین نیوز، العمیری افزود: «در صورتی که علاوی در نشست بعدی پارلمان عراق رای اعتماد نگیرد این بدان معنا نیست که گزینه جانشین او سهم خواهی را خواهد پذیرفت، زیرا به نفر بعدی هم مستلزم می‌شود که تحت فشار سهم‌خواهی گروه‌های سیاسی قرار نگیرد».

العمیری گفت: «گروه‌های سیاسی به دنبال منافع سیاسی و حزبی خودشان هستند و اصولا زنده همین وزارتخانه‌هایی هستند که در دولت عراق تصاحب می‌کنند».

وی هشدار داد: «ادامه شکست پارلمان در برگزاری جلسات خود ملت عراق را به اتخاذ موضعی در قبال آن دعوت خواهد کرد».

«محمد الخالدی» رئیس فراکسیون «بیارق الخیر» نزدیک به علاوی در پارلمان عراق هم دلیل  به تعویق افتادن مکرر جلسه پارلمان عراق برای رای اعتماد به کابینه عراق را مخالفت علاوی با فشار برخی گروه‌ها برای سهم خواهی دانست و گفت: «تصویب نشدن کابینه علاوی موجب ایجاد کشمکش سیاسی واقعی میان گروه‌های سیاسی خواهد شد».

وی افزود: «مسعود بارزانی یکی از آنهاست که می‌خواهد وزرای کُرد را خودش معرفی کند».

این عضو پارلمان عراق با بیان اینکه علاوی رای مثبت 220 عضو پارلمان را برای تصویب کابینه خود در اختیار دارد، گفت: «اگر جبسه رای اعتماد برگزار شده بود دولت علاوی به راحتی تصویب می‌شد، اما عده‌ای می‌خواهند اصلا این جبسه برگزار نشود».

الخالدی گفت: «گروه‌های سیاسی شیعه جایگزینی برای علاوی پیدا نخواهند کرد و اگر او از تشکیل کابینه معذور شود».

عضو پارلمان عراق افزود: «علاوی نشست‌های بی وقفه‌ای را با نمایندگان داشت تا اعتراض‌ها را به ترکیب کابینه خود بررسی کند و به دنبال آن برخی وزرا را جابجا کرد و حتی ۱۸ عضو سنی پارلمان هم موافق کابینه علاوی هستند.»

از سوی دیگر موازین نیوز به نقل از یک منبع آگاه گفت که علاوی ظرف ساعات آتی نطقی را خطاب به ملت عراق ایراد خواهد کرد.

این منبع ادعا کرد احتمالا علاوی در این نطق معذوریت خود را  از تشکیل کابینه عراق اعلام می‌کند.

«برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق در ۱۲ بهمن «محمد توفیق علاوی» را برای تشکیل کابینه معرفی کرد و از آن زمان تا کنون علاوی در پی رایزنی با جریان‌های سیاسی مختلف برای تکمیل لیست وزرای خود است.

انتهای پیام/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول