اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  آموزش

فارس من| امکان رونق تولید ملی با تولید علم در دانشگاه و ارائه امکانات از سوی صنعت

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، معتقد است اگر دانشگاه تولید علم کند و صنعت هم امکانات را در اختیار دانشگاه قرار دهد این دو نگاه همزمان می‌تواند حرکت کند و تولید ملی را توسعه، رشد و رونق بدهد.

فارس من| امکان رونق تولید ملی با تولید علم در دانشگاه و ارائه امکانات از سوی صنعت

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، سامانه «فارس من» سامانه‌ای است که مخاطبان خبرگزاری فارس می‌توانند از طریق آن مشکلات خود در تمام حوزه‌ها را مطرح کنند تا خبرنگاران خبرگزاری فارس این مشکلات را پیگیری کرده و پاسخ آن را از مسؤولان دریافت کنند.

مخاطبان خبرگزاری فارس موضوع «تولید ملی و رونق تولید با همکاری صنعت و دانشگاه» را  مطرح کرده و تاکید می کنند« رهبری چند سال مداوم شعارهای سال را که تبین کننده چشم انداز و اهداف کلان می باشد در مورد رونق تولید، اقتصاد مقاومتی و قدرتمند شدن ایران بیان می‌نمایند. مخاطب این بیانات همه نهادها، دولت و بالاخص همه آحاد ملت است. سوالی که مطرح می شود این است که چگونه و از چه مسیری این امر مهم محقق خواهد شد؟ راه کارهایی که کشور بزرگ ایران را به سوی اجرایی شدن این اوامر رهنمون خواهد ساخت جزء با همت و سخت کوشی و برنامه مدون و ارتباط پیچیده و سازمان یافته همه نهادی های درگیر با این مسئله، میسر نخواهد شد. راه حل جامع، بلندمدت و ماثر برای این موضوع، ورود استارت آپ ها و کارآفرینان و بخش های خصوصی به این موضوع است. در جایی که دولت درگیر مسائل داخلی و خارجی است که در سال های اخیر هم تحریم های ظالمانه بر کشور تحمیل می شود، بار سنگین فرمایشات رهبری بر دوش آحاد ملت پیش از پیش احساس می شود. بر همین اساس، پلتفرم یکپارچه ملی و فراملی مهندسی و تولید با تکیه بر کارکردهای مهم ذیل پیشنهاد می گردد: 1. مطالعه، شناسایی و گردآوری عناصر دخیل در بحث اکوسیستم مهندسی و تولید 2. شناسایی اولویت های کشور در زمینه نیازهای داخلی و متقابلا پتانسیل های موجود برای صادرات 3. تدوین برنامه کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای اجرای پلتفرم ملی 4. ایجاد، سازماندهی و توسعه نهاد قانونی برای اجرای پلتفرم ملی 5. استفاده از ظرفیت های مهندسی و فنی داخلی با کمک سرمایه گذاران برای اجرای این پلتفرم 6. شبکه کردن کل ظرفیت مهندسی و تولید کشور با شناسایی الگوریتم اکوسیستم مربوطه 7. بومی سازی صدها مورد کالای داخلی با استفاده از همین پلتفرم جامع مهندسی 8. پرهیر از کارهای موازی و احیانا غیر هم سوء در بخش های کلان با کمک همین پلتفرم جامع جامعه مهندسی کشور به نوبه خود حاضر است توان و ظرفیت خود را برای اجرای فرامین رهبری با کمک همه ی نهادهای تاثیر گذار به کار گیرد. امید هست در این شرایط اقتصادی کشور، پلتفرم ملی و جامع مهندسی و تولید مورد توجه و حمایت نهادهای ذی ربط قرار گرفته تا با یک برنامه مدون اثرات آن در کشور جاری شود. برنامه جامعی که باعث اشتغال هزاران نفر، پویایی تولید و از همه مهمتر شناسایی و تحلیل اولویت های اقتصادی کشور خواهد شد».

 خبرنگاران خبرگزاری فارس برحسب وفای به عهد این موضوع را از مسوولان پیگیری کردند.

*فرصت تاریخی تولید با تحریم‌های نفتی ترامپ / ممنوعیت واردات ۱۴۰۰ قلم کالا به کشور

الیاس حضرتی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در این رابطه گفت: سال ۹۸، سال خوبی برای تولید بود. متأسفانه بر اثر تنبلی، بی‌برنامگی و بی‌ارادگی سال به سال وابستگی کشور به نفت بیشتر می‌شد؛ چند سالی در آروزی این بودیم که وابستگی به نفت کم یا قطع شود. 

وی افزود: با اقداماتی که ترامپ انجام داده صادرات نفت کشور نسبت به گذشته کمتر شده که این یک فرصت تاریخی برای تولید است و تولیدکنندگان با بکارگیری خلاقیت‌شان به مؤفقیت رسیده‌اند؛ صنایعی که قبلاً واردکننده عمده بودند دستگاه، کارخانجات و تکنولوژی را وارد کشور کردند و در حال تولید هستند. 

* ممنوعیت واردات ۱۴۰۰ قلم کالا به کشور 

این نماینده مجلس  با بیان اینکه واردات  ۱۴۰۰ قلم کالا  به کشور ممنوع شده است، گفت: قیمت ارز نسبت به ۳-۲ سال قبل بالا رفته و واردات خیلی از کالاها مقرون به صرفه نیست که باعث تولید بیش از پیش در کشور شده است. توجه به تولید از طریق بانک مرکزی، وزارت اقتصاد و مجموعه  ارکان کشور نسبت به گذشته بیشتر شده و سال جاری حجم نقدینگی تولید توسط بانک‌ها تامین شده و تولید رونق بسیار خوبی گرفته است. 

حضرتی ادامه داد: تولیدکنندگان اغلب از شرایط موجود اظهار خرسندی می‌کنند و ایمان دارند روند کار روز به روز به سمت رونق تولید پیش خواهد رفت. شعار مقام معظم رهبری امسال برای اولین بار تا حدودی تحقق پیدا یافت و تولید رونق پیدا کرد. علی‌رغم فشارهای وحشتناکی که از سوی دشمنان خارجی بر کشور تحمیل شد نه  تنها ملت ایران تسلیم نشدند بلکه مقاومت ملت، صنعت و اقتصاد بالاتر رفت و تجلی آن را در رشد تولید شاهدیم.

* کاهش بیکاری نسبت به سال‌های قبل در کشور

وی افزود: امسال با تمام مشکلاتی که وجود داشت همه تصور می‌کردند شاهد رشد منفی وحشتناک در بخش غیرنفتی خواهیم بود که نه تنها رشد نسبتاً مثبتی ایجاد شد بلکه ایجاد اشتغال نیز صورت گرفت و تا حدودی بیکاری نسبت به سال‌های قبل کمتر شد و برای حرکت اقتصاد امیدوارکننده است. 

این نماینده مجلس گفت: امیدوارم سال ۹۹ رونق تولید عمیق‌تر، وسیع‌تر و گسترده‌تری نسبت به امسال داشته باشیم.

*تخصصی شدن تولید با تلاش صنعت و دانشگاه

محسن کوهکن عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این رابطه، گفت: در دنیا و حتی برخی کشورها ارتباط بین صنعت و دانشگاه به قدری نزدیک است که گاهی اوقات صنعت یا کارآفرین با ارتباطی که با دانشگاه برقرار می‌کنند نخبه‌های مورد نیاز رشته‌ها را حتی از بین بخش خصوصی در کشورها به صورت شفاف و غیرشفاف بورسیه می‌کنند. 

وی افزود: اطلاعاتی را که رئیس دانشگاه یا دانشکده‌ای در یک کشور غربی دارند نسبت به دانشجویان در ابعاد مختلف آنالیز می‌کنند و در اختیار تولیدکننده قرار می‌دهند و در نهایت نیروی مورد نظر و مستعد آینده‌ خود را انتخاب می‌کنند. 

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه امروزه در دنیا بحث استفاده حداکثری از علم و تکنولوژی روز مطرح است روش‌های قدیمی سنتی به تدریج در تولید جای خود را به اشکال جدید داده که به نوعی می‌توان گفت صفر تا صد کارها به سمت‌وسوی عملی و تخصصی شدن پیش می‌رود، اگر این دو جایگاه را از هم جدا کنیم عملاً برای محلی که می‌خواهد از نظر علمی تغذیه شود و فکر و اندیشه بدهد جایگاهی وجود ندارد. 

کوهکن ادامه داد: استاد در دانشگاه نقش راهنما دارد و دانشجو با فکر و پیدا کردن متد جدید با رشته‌ای که در آن تحصیل می‌کند باید به سمت خلاقیت و نوآوری برود که اصل ماجرا این است. 

وی افزود: کار، تلاش و فعالیت ۱۰۰ درصد مفید خواهد بود که هم جایگاه تجربه را داشته و هم بتوان از آن استفاده کرد و تمام هنرش این باشد که اندوخته‌های ناشی از تجربه را با علوم و فنون روز در هم آمیزد و نهایتاً بتواند کیفیت و کمیت کار را در تولید بالا ببرد. 

این نماینده مجلس افزود: رونق تولید از جمله عوامل دیگری است که در این زمینه بی‌تاثیر نیست به طور مثال تولید را برای داخل و صادرات می‌خواهیم، زمانی بازار جایگاه خود را پیدا می‌کند که برای مصرف کننده از نظر نوع، شکل و کیفیت بازدهی داشته باشد. 

وی گفت: در بازارهای خارجی کیفیت و رقابت در قیمت با دیگر تولیدکنندگان خارجی حرف اول را می‌زند که نهایتا نتیجه این کار رونق خوهد بود.

* رشد تولید داخلی در گرو پیشرفت علم و فناوری


 

مسعود رضایی عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی، معتقد است که هر کشوری که بخواهد به استقلال برسد و روی پای خود بایستد قطعاً باید نگاهی ملی به تولید داشته باشد که این یک اصل مهم و اساسی در ساختار حکومتی است و تولید می‌تواند هم از طریق صنعت مونتاژ و هم از فناوری علمی شروع شود که مبتکر آن جامعه و ملت است.

وی افزود: اگر بخواهیم تولید ملی‌ را به سطح جهانی برسانیم باید نگاه ویژه‌ای به داخل کشور و مسائل علمی داشته باشیم. پایه‌گذار مسائل علمی دانشگاه‌ها هستند که تولید عمل می‌کنند و مرکز تولید هم صنعت است.

این نماینده مجلس گفت: اگر دانشگاه تولید علم کند و صنعت هم امکانات را در اختیار دانشگاه قرار دهد این دو نگاه همزمان می‌تواند حرکت کند و تولید ملی را توسعه، رشد و رونق بدهد. باید نگاهی به بیرون داشت و بتوان به صورت وام گرفتن علمی و صنعتی مثل بسیاری از کشورها مانند ژاپن، کره شمالی و مالزی که از صنعت مونتاژ شروع کردند و با نگاه و استقامت خود که بر پایه تفکر داخلی است در علم و صنعت رشد کنند و توانستند به جایی برسند که روی پای خود بایستند و با ارائه خدمات فنی و حرفه‌ای خود وابستگی‌ را قطع کنند. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول