اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

یادداشت  /  جامعه, خانواده و جوان

ظرفیت‌های فرهنگی و اجتماعی در مواجهه با کرونا

راهکار کنونی در خصوص نظام اداری و کاهش ساعت کارکنان در محیط کار خیلی موثر نیست راهکار بهتر کاهش تعداد کارکنان در محیط اداری می باشد.

ظرفیت‌های فرهنگی و اجتماعی در مواجهه با کرونا

گروه دیدگاه ـ ویروس کرونا‌ تاکنون در جهان بیش از 60 کشور را درگیر کرده است. شیوع این بیماری در ایران تا به امروز به بیش از 25 استان رسیده است. برای حل این بحران مخاطره آمیز سلامتی و جلوگیری از گسترش این بیماری، توصیه به رعایت بهداشت فردی و جمعی، اعلام تعطیلی مدارس و دانشگاهها و توصیه به کاهش خروج از منزل از جمله مهمترین راهکارهایی اتخاذ شده تا این مدت بوده است. ضمانت توفیق در این باره و کاهش پیامدهای های فرهنگی ـ اجتماعی این امر مشروط و منوط به اتخاذ سازوکارهای سلبی و ایجابی است که ذیلاً به آنها اشاره می شود.

1. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فیلم های درحال اکران روی پرده سینما و نیز برخی از تولیدات جشنواره فیلم فجر را خریداری و جهت پخش سراسری در اختیار صدا و سیما قرار دهد. 

2. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری صدا و سیما نسبت به برگزاری مسابقات ملی تلویزیونی ملی (کتابخوانی، خاطره نویسی، نقاشی ...) اقدام نمایند. (وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی فایل الکترونیکی کتب را دراختیار شهروندان قرار دهد و صدا و سیما شب هنگام نسبت به برگزاری مسابقه و اعلام برندگان اقدام کند)

3. صدا و سیما کنداکتور شب و روز را جابجا کند و برنامه های شب را به روز منتقل کند و نسبت به پخش برنامه های سرگرمی، طنز و موسیقی اقدام کند

4. هرگونه اظهارنظر در فضای رسانه ای کشور در خصوص وضعیت موجود، آمار و اطلاعات مربوط و تصمیمات و مداخلات اتخاذ شده بجز از سوی رئیس ستاد یا سخنگوی ستاد ملی و استانی مبارزه با کرونا ممنوع اعلام شود و رسانه های کشور وضعیت مربوط را صرفاً از این طریق اطلاع رسانی نمایند.

5. آماج اخبار منفی و فیک نیوزها و انتشار انواع شایعات و اخبار و اطلاعات غیرموثق و تحریف و تشویش اذهان عمومی و آشفتگی فضای ذهنی و روحی مردم از سوی شبکه های تلویزیونی معاند و فضای مجازی ایجاب می کند که صدا و سیما از طریق شبکه خبر و شبکه های استانی، برنامه ای برای رصد و پیگیری شایعات فضای مجازی و رسانه ای پیش بینی نماید

6. وزارت آموزش و پرورش از طریق گروههای آموزشی مناطق آموزش و پرورش مطالب و نرم افزارهای آموزشی دوره دبستان و متوسطه را از طریق بستر پیام رسانهای داخلی در اختیار دانش آموزان یا اولیاء ایشان قرار دهد.  

7. برنامه های شبکه آموزش صرفا برای دانش آموزان دبستان که مهارت خودخوانی را نیاموخته اند و برای دروس پایه متوسطه پخش شوند؛ ضروری است جهت کیفیت بخشی و مدیریت زمان برنامه های مزبور، پخش برنامه به صورت ضبط شده از قبل باشند. 

8. اکیدا ضروری است وزارت آموزش و پرورش جهت ایجاد رعایت عدالت و کیفیت آموزشی نسبت به جبران تعطیلات پیش بینی نشده از طریق اضافه نمودن دوره زمانی به پایان سال تحصیلی و تعویق برنامه امتحانی سال سوم متوسطه اقدام نماید (این مهم زمانی حائز اهمیت است که بدانیم نمرات دروس سوم متوسطه در قبولی دانش آموزان در دانشگاهها تأثیری 30 درصدی دارد. لذا، عدم جبران این تعطیلات تضییع حقوق دانش آموزان و اهمال در جبران فرصت های از دست رفته تلقی شده و به نوعی سوق دادن دانش آموزان به خرید کتب کمک آموزشی و فعالیت معلم خصوصی در منزل که از یک سو ترویج و تشویق خصوصی سازی پنهان آموزش و پرورش و مدرسه زدایی از نهاد تعلیم و تربیت و یا اصطلاحاً مرگ خاموش نهاد مدرسه بوده و از سوی دیگر امکان جبران عقب ماندگی های تحصیلی دانش آموزان برای بسیاری از خانواده ها میسر نیست. لذا، برای کاهش این نگرانی ها و مخاطرات آموزشی و تربیتی لازم است وزارت آموزش و پرورش اعلام کند تعطیلات پیش آمده در انتهای سال جبران می شوند.

9. نیروهای مسلح بویژه بسیج مردمی و سپاه پاسداران از طریق استقرار روزانه در محلات شهری و مناطق مسکونی نسبت به تهیه مایحتاج خانوارهای جانبازان، شهدا، خانواده های دارای سالمند و معلول و زنان باردار و افراد دارای علایم ابتلا به ویروس اقدام نماید (امکان درخواست و اعلام نیاز خانوارها نیز از طریق سامانه تلفنی و الکترونیکی برقرار شود).

10. با تشکیل بسیج ملی بخشی از نیروی انسانی داوطلب مردمی، بسیج و سپاه پاسداران نسبت به همکاری در تولید و یا پخش و توزیع اقلام مراقبتی و بهداشتی مورد نیاز مردم همکاری کنند. 

11. در بازه زمانی یکماهه نرخ مالیات بر ارزش افزوده و مالیات بردرآمد شوینده ها و اقلام بهداشتی اعلامی از سوی ستاد مبارزه با کرونا صفر تعیین شود. 

12. راهکار کنونی در خصوص نظام اداری و کاهش ساعت کارکنان در محیط کار خیلی موثر نیست راهکار بهتر کاهش تعداد کارکنان در محیط اداری می باشد.

13. جهت کاهش تردد و خروج غیرضرور از منزل و کنترل مسافرت به شهرها لازم است تدابیری اتخاذ شود تا هر شخصی که سهمیه بنزین اسفند خود را ذخیره نماید، پایان اسفند ۲ برابر میزان ذخیره، سهمیه بنزین برایشان اعمال شده و با نرخ هر لیتر 1000 تومان در نظر گرفته شود که می تواند ضمن کاهش ترددهای شهری و بین شهری به تعویق زمان مسافرت خانوارها کمک کند. هم چنین اعلام نیم بها شدن یا رایگان شدن عوارض آزادراهی پس از دوره بحران کنونی در کنار کنترل علایم بیماری برای مسافران ورودی به شهرها و ارائه بسته مراقبتی و بهداشتی برای ایشان می تواند در مدیریت این مسأله کمک کند.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول