اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

کرونا خطرناک‌تر است یا ویروس سودجویی؟

کرونا آمد که بگوید ویروسی خطرناک‌تر و ریشه‌دارتر درون خود شماست؛ برای مثال میوه‌فروشی که تنها به بهانه اینکه سیر بازدارنده کرونا بوده سیر هشت هزارتومانی را کیلویی 40 هزار تومان می‌فروشد نمونه ای از این ویروس در جامعه است.

کرونا خطرناک‌تر است یا ویروس سودجویی؟

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، کرونا اگر چه تا به امروز باعث مرگ بیش از سه هزار نفر در سراسر دنیا شده اما همین ویروس کشنده توانست اقدامات تأسف باری را به ما  نشان دهد که تابه‌حال ندیده‌ایم. 

میوه‌فروشی که تنها به بهانه اینکه سیر بازدارنده کرونا بوده سیر هشت هزارتومانی را کیلویی 40  هزار تومان فروخت، داروخانه‌ای که ماسک 500 تومانی را 20 هزار تومان فروخت، لوازم بهداشتی فروشی که دستکش 600 تومانی را 5 هزار تومان فروخت و سوداگری که مواد ضدعفونی را انبار کرد تا گران‌تر بفروشد.

با این اوصاف، کرونا ویروس نیست بلکه کرونا آمد تا به ما ویروس خودمان را نشان دهد آمد که بگوید ویروسی خطرناک‌تر و ریشه‌دارتر درون برخی از ماست که ما را از ریشه خشک می‌کند.

پس از شیوع  ویروس کرونا در ایران برخی از پزشکان و متخصصان حوزه سلامت به شهروندان توصیه کردند که برای افزایش ایمنی و مقاومت بدنشان در برابر این ویروس، حتما از ویتامین‌های مختلف از جمله ویتامین ث و مواد غذایی که دارای طبع گرم بوده استفاده کنند.

 

 حتی در برخی از شبکه‌های مجازی توصیه‌هایی مبنی بر افزایش مصرف لیموترش، سیر و زنجبیل به شهروندان شد توصیه‌هایی که به سرعت دست به دست چرخید و ظرف مدت چند روز مردم نگران از ابتلا به ویروس کرونا را وادار به خرید سیر، زنجبیل، لیموترش و لیموشیرین با قیمت های گزاف کرد.

زنجیبل، سیر، لیموترش در حال حاضر جزو کالاهای لوکس به شمار می‌روند

با داغ شدن بازار این اقلام قیمت‌ها نیز سیر صعودی به خود گرفت؛ به طوری که  زنجیبل، سیر، لیموترش در حال حاضر جزو کالاهای لوکس به شمار می‌روند.

 بر اساس مشاهدات میدانی خبرنگار فارس زنجبیل درخرده فروشی‌ها کیلویی 110 تا 150  هزارتومان و لیموترش کیلویی 25 تا 35 هزار تومان به فروش می‌رسد.

همچنین قیمت سیر خشک شده نیز کیلویی 40 هزار تومان است و  قیمت لیموشیرین نیز به کیلویی 15 تا 20 هزار تومان رسیده است.

 

مردم از دست دستگاه‌های نظارتی گلایه دارند

این افزایش قیمت علاوه بر ایجاد نارضایتی در میان مردم باعث شده که خرده فروشان نیز که برای خرید این محصولات به صورت عمده از میادین میوه و تره بار بهای زیادی می‌پردازند؛ گلایه‌های زیادی نسبت به دستگاه‌های نظارتی داشته باشند.

کرونا قیمت سیر را چند برابر کرد

مجتبی دکاموند یکی از خرده فروشان خرم‌آبادی است که در منطقه جنوب خرم‌آباد مغازه دارد،  او با بیان اینکه قبل از کرونا سیر کیلویی 10 هزار تومان بود، اظهار داشت: متاسفانه پس از شیوع کرونا و تبلیغات مبنی بر استفاده از این محصول قیمت آن بیش از 40 هزار تومان رسیده است.

وی با بیان اینکه وضعیت پیاز نیز دست کمی از سیر ندارد، افزود:  در ماه‌های ابتدایی زمستان شاهد افزایش قیمت پیاز به کیلویی هشت هزار تومان نیز  بودیم اما پس از چند روز قیمت این محصول سیر نزولی گرفت و به کیلویی چهار هزار تومان رسید اما پس از شیوع کرونا به بیش از 12 هزار تومان رسیده است.

کاهش قیمت محصولاتی که طب سرد دارند

این کاسب خرم‌آبادی در بخش پایانی صحبت‌های خود گفت: البته کرونا باعث شده محصولاتی مانند هندوانه و خیار که طب سرد دارند با افت شدید قیمت مواجه شوند.

عزیز دلفان نیز یکی از خرده فروشان خرم‌آبادی است، او با بیان اینکه قبل از کرونا لیمو شیرین کیلویی چهار هزار تومان بود، عنوان کرد: متاسفانه در حال حاضر قیمت این محصول بسته به کیفیت آن به 15 تا 20 هزار تومان رسیده است.

وی تصریح کرد: لیموترش که قیمتی حدود 10 هزار تومان داشت در حال حاضر بین 25 تا 35 هزار تومان قیمت دارد که باعث نارضایتی بسیای از مردم از عملکرد ضعیف دستگاه‌های نظارتی شده است.

این مغازه دار لرستانی خاطرنشان کرد: زنجبیل قبل از کرونا قیمتی حدود 60 هزار تومان داشت اما در روزهای ابتدایی هفته جاری به کیلویی 100 هزار تومان رسیده و امروز در عمده فروشی ها کیلویی 140 هزار تومان فروخته می‌شود و فاکتور به مغازه داران  نیز داده نمی‌شود.

 

علت افزایش قیمت‌ها به استان‌های تولید کننده این محصولات بر می‌گردد

معاون نظارت و بازرسی سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان با بیان اینکه محصولاتی مانند  لیمو ترش، لیموشیرین، زنجبیل و سیر افزایش قیمت داشته‌اند، اظهار داشت: هیچ کدام از کالاهای ذکر شده در لرستان تولید نمی‌شوند و علت افزایش قیمت  آنان گرانی آنها در مبدا تولید است.

فریبرز حسامی افزود: این گرانی‌ها مختص به لرستان نبوده بلکه در سراسر کشور وضعیت قیمت‌ها به همین شکل است در همین راستا وزارت صمت تدابیری برای مهار قیمتی این کالاها اندیشیده است.

وی با اشاره به اینکه قرار است استان‌هایی که محصولات ذکر شده در بالا در آنجا تولید می‌شوند قیمت ثابت برای  این محصولات تایین کنند، بیان کرد: امیدواریم ظرف چند روز آینده با قیمت گذاری وزارت صمت وضعیت این محصولات به حالت عادی برگردد.

معاون نظارت و بازرسی سازمان صمت لرستان تصریح کرد: افزایش قیمت پیاز مربوط به عوامل دیگری بوده و طی روزهای آینده قیمت این محصول پرکاربرد نیز به تعادل می‌رسد.

سخن پایانی

 اگر کالا یا محصولات غذایی حکم دارویی پیدا کند و مصرف آن برای سلامتی مردم حائر اهمیت باشد، بدیهی است که بایستی آن محصول به گونه‌ای نرخ گذاری شود که همه مردم قدرت خرید آن را داشته باشند.

در حقیقت باید نهادهای متولی در این برهه از زمان که مردم نگران سلامت خود هستند و تصور می‌کنند با مصرف این محصولات می‌توانند ایمنی و مقاومت بدنشان را بالا ببرند، کنترل و نظارت جدی و دقیقی را بر بازارهای موادغذایی داشته باشند تا سودجویان و دلالان اجازه کنترل بازار به منظور افزایش سود بیشتر را نداشته باشند.

 بنابراین باید دید در روزهای آتی آیا مسئولان و متولیان امر این بازار را کنترل می کنند یا سرنوشت بازار صیفی‌جات هم مانند بازار تجهیزات بهداشتی و پزشکی متزلزل و تحت کنترل دلالان و سودجویان قرار خواهد گرفت؟!

 گزارش از محمد عبدالله زاده

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول