اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کردستان

بازار داغ شایعات کرونایی در کردستان/از آبیدر سنندج تا شبکه «من و تو»+فیلم و عکس

شایعاتی جدای از غیرواقعی‌بودن آمار مبتلایان و فوتی‌ها در کردستان، سفر برخی بیماران کرونایی قمی و اسکان آنها در هتل‌های استان و کندن چاله‌هایی در دامنه پارک جنگلی آبیدر سنندج این روزها با اهداف پشت‌پرده‌ای در فضای مجازی دست به دست می‌شود تا اذهان عمومی را درگیر رویدادهای غیرواقعی نمایند.

بازار داغ شایعات کرونایی در کردستان/از آبیدر سنندج تا شبکه «من و تو»+فیلم و عکس

خبرگزاری فارس استان کردستان/شیرین مرادی، کرونا ویروس بیماری جدیدی که با  نام «کووید-۱۹» از اوایل ماه دسامبر سال گذشته میلادی در استان هوبی چین شیوع پیدا کرد ویروسی که 10ها هزار نفر را در این کشور مبتلا و جان هزاران تن را گرفته است.

کروناویروس از مرزهای چین عبور کرد و در کوتاه‌ترین زمان بیش از 60 کشور دنیا را درگیر کرده و امروز به عنوان یکی از چالش‌های جدی جامعه بشری، تلاش برای درمان آن در کشورهای مختلف در حال انجام است.

بالاخره ویروس‌کرونا، این مهمان ناخوانده همانطور که پیش‌بینی می‌شد وارد ایران شد،  ویروسی که اگرچه 60 کشور مختلف جهان را درگیر کرده، اما به نظر می‌رسد طی روزهای اخیر امیدواری‌ها برای مهار آن افزایش یافته است.

نکته قابل تأمل درباره این ویروس در کشور ما این بود که از همان روزهای نخست شیوع این بیماری در چین و برخی کشورهای جهان شایعاتی از سوی رسانه‌های معاند و ضد انقلاب و متاسفانه برخی چهره‌ها و رسانه‌های داخلی در شبکه‌های اجتماعی مبنی بر وجود این ویروس در ایران منتشر شد تا به نوعی ایجاد هراس در جامعه را شکل دهند و به قول خود از این آب گل‌آلود ماهی بگیرند و مانع حضور مردم در انتخابات شوند.

تیری که به سنگ خورد مردم با وجود تمام شایعه‌پراکنی‌ها برای مشارکت در این امر مهم سیاسی در صحنه حاضر شدند.

البته از رسانه‌های معاند و ضدانقلاب نمی‌توان انتظار داشت که اطلاع‌رسانی را با هراس‌آفرینی یکی نکنند، تجربه نشان داده برای این رسانه‌ها، هر خوراک و مواد اولیه خبری که امکان ایجاد جو رعب و وحشت و القای ناامنی در داخل کشور را داشته باشد یک غنیمت بزرگ به حساب می‌آید.

بزرگ‌نمایی، پروپاگاندا و القای ترس و وحشت در میان مخاطبان مهم‌ترین هدف این رسانه‌ها است و از هر فرصتی برای دستیابی به این هدف استفاده می‌کنند.

فرصتی که این بار کروناویروس به دستشان داد و با موج‌سواری روی این موضوع لحظه به لحظه بر حواشی ویروس کرونا در ایران متمرکز شده تا جایکه با شناسایی نخستین مبتلایان به این ویروس در کشور ما جو را به گونه‌ای به مخاطبین نشان دادند که انگار لحظه به لحظه بر آمار مبتلایان و جان باختگان در ایران اضافه می‌شود.

بازار شایعات کرونایی در استان کردستان با وجود تاکیدات مکرر مسوولان به این موضوع که مردم به شایعات توجه نکنند و اخبار و اطلاعات درست را از طریق رسانه‌های رسمی دنبال کنند داغ و داغ‌تر می‌شود.

شایعات کرونایی از آبیدر تا من‌وتو

شایعاتی جدای از غیرواقعی‌بودن آمار مبتلایان و فوتی‌ها، سفر برخی بیماران کرونایی قمی و اسکان آنها در هتل‌های استان و کندن چاله‌هایی در دامنه پارک جنگلی آبیدر سنندج این روزها با اهداف پشت‌پرده‌ای در فضای مجازی دست به دست می‌شود تا اذهان عمومی را درگیر رویدادهای غیرواقعی نمایند.

شبکه «من و تو» با پخش تصویری با عنوان شهروند خبرنگار از آبیدر سنندج پخش کرد که در این ویدیو ادعا شده مسوولان مشغول قبرکنی برای فوت‌شدگان ناشی از ابتلا به ویروس کرونا در این مکان هستند.

برای صحت و سقم موضوع در گام نخست به کوه آبیدر و محل کندن این چاله‌ها رفتیم چند کارگر شهرداری سخت مشغول کار بودند.

یکی از کارگران مشغول کندن چاله‌ در کوه آبیدر است، او می‌گوید: در این روزها که همه برای پیشگیری از کرونا در خانه‌ هستند ما مشغول کندن چاله برای درختکاری هستیم.

وی گفت: این مکان به دلیل اینکه سنگلاخی است از بیل مکانیکی استفاده می‌شود و چاله‌ای جز برای نهال‌کاری چیز دیگری نیست.

وی افزود: این افراد سعی دارند وحشت و ترس در مردم ایجاد کرده و آنها را علیه مسوولان تحریک کنند.

قبور اموات کرونایی یا چاله‌های درختکاری!

حشمت‌اله صیدی شهردار سنندج هم در این باره می‌گوید:  ۱۵ تا ۲۱ اسفندماه در کشور به نام هفته منابع طبیعی نام‌گذاری شده و هر ساله در راستای گرامیداشت این ایام برنامه‌های متعددی به ویژه غرس نهال در سطح استان به ویژه شهر سنندج برگزار می‌شود.

وی افزود: شهرداری سنندج امسال نیز 5، 6 نقطه شهر را برای درختکاری در نظر گرفته است که قبل از شروع این ایام در این مکان‌ها چاله‌‌هایی برای غرس نهال آماده می‌شود.

صیدی خاطرنشان کرد: تصویری که به عنوان «آماده‌سازی مکانی برای خاکسپاری» توسط یکی از شهروندان گرفته و در فضای مجازی دست به دست می‌شود در واقع محل چاله‌کنی کاشت درختان است.

وی عنوان کرد: با توجه به اینکه این محدوده در دامنه آبیدر قرار گرفته، خاک سختی دارد و کندن آن بدون بهره‌گیری از ماشین‌آلات زمان‌بر بود لذا برای جلو افتادن برنامه از بیل مکانیکی استفاده شد.

شهردار سنندج تصریح کرد: در شرایطی که جو روانی حاکم بر جامعه به دلیل شیوع بیماری کرونا ملتهب است عده‌ای افراد مغرض و معلوم‌الحال برای ایجاد التهاب در اذهان عمومی با انتشار این ویدیوها دنبال ایجاد نگرانی در مردم هستند.

وی ضمن تکذیب کامل این موضوع و شایعات، از مردم خواست به این شایعات توجهی نداشته باشند و گفت: متوفیان احتمالی ناشی از ویروس کرونا بر اساس پروتکل‌های دانشگاه علوم پزشکی و در آرمستان بهشت محمدی سنندج دفن خواهند شد.

نیاز به آرمستان مجزا برای دفن فوتی‌های کرونایی نداریم

رئیس روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی کردستان هم در این باره اظهار کرد: فوتی‌های ناشی از ابتلا به ویروس کرونا قرار نیست در مکانی مجزا از آرامستان‌های شهرهای کشور دفن شوند.

آرزو فلاحی اضافه کرد: تا به حال هیچ اقدامی برای آماده‌سازی مکانی برای به خاک سپردن فوتی‌های بیماری کرونا در مرکز استان یا شهر دیگری انجام نشده و فوتی‌های ناشی از کرونا در همان آرامستان‌های شهرهای محل اقامت خود با رعایت پروتکل‌های خاص دفن می‌شوند.

مردم به شایعات توجه نکنند

ابراهیم زارعی فرماندار سنندج هم گفت: برخی‌ها در شرایطی که همه باید تمام تلاششان ایجاد آرامش در جامعه و مقابله با ویروس کرونا باشد با پخش برخی اکاذیب در فضای مجازی دنبال ایجاد رعب و وحشت در بین مردم و بدبین کردن جامعه نسبت به مسئولان هستند.

وی افزود: امروز جامعه ما نیاز به همدلی و همراهی برای مبارزه با این ویروس است نباید اجازه دهیم برخی شیطنت‌های دشمنان همراهی و همدلی را در جامعه تضعیف کند.

به گفته فرماندار سنندج، کادر پزشکی استان در این شرایط تمام توان خود را بکار گرفته و واقعا با ایثار هرچه تمام برای مقابله با بیماری کرونا و جلوگیری از شیوع بیشتر آن تلاش می‌کنند که همه باید قدردان این زحمت‌ها باشیم.

وی اذعان کرد: اینگونه شایعه‌پراکنی‌ها تنها با هدف ایجاد چالش در جامعه و از سوی معاندین نظام انجام می‌شود مردم به هیچ وجه به این اکاذیب توجه نکنند و قطعا این انتظار از دستگاه‌های ذیربط وجود دارد که با افرادی که دبنال تشویش اذهان عمومی هستند برخورد قاطع صورت بگیرد.

فرماندار سنندج تصریح کرد: اطمینان خاطر به مردم می‌دهیم که تمام توان و تلاش مسوولان استفاده و بهره‌گیری از تمام ظرفیت‌ها برای جلوگیری از شیوع بیشتر این بیماری در جامعه است.

وی در ادامه طرح اسکان مسافران قمی در هتل شادی و اورامان را تکذیب کرد و گفت: جامعه ما از سطح بصیرت و آگاهی لازم برخوردار است که بدانند اینگونه شایعه‌پراکنی‌ها برنامه دشمنان نظام است و لذا هرگز به این شایعات توجهی نخواهند کرد.

زارعی افزود: براساس آنچه از سوی دانشگاه علوم پزشکی استان مطرح شده تا این لحظه ما هیچ مورد فوتی ناشی از کرونا ویروس در سنندج نداشته‌ایم و اگر این موضوع هم اتفاق بیفتد این افراد با رعایت نکات بهداشتی لازم در همان محل آرامستان بهشت محمدی سنندج خاکسپاری خواهند شد.

برخورد جدی با شایعه پراکنان ویروس کرونا در فضای مجازی

رئیس پلیس فتای استان کردستان هم در این باره با بیان اینکه مردم به شایعات درباره ویروس کرونا در فضای مجازی توجه نکنند، اظهار کرد: رصد اخبار مرتبط با موضوع کرونا ویروس در فضای مجازی به صورت ویژه در دستور کار پلیس فتای استان قرار گرفته است.

مهدی دانش‌پور از برخورد قاطع با متخلفین نشر اکاذیب در فضای مجازی خبر داد و گفت: با نشردهندگان اکاذیب و شایعه در فضای مجازی در مورد ویروس کرونا برابر با ماده 746 قانون مجازات اسلامی و قانون ماده 18 قانون جرائم رایانه‌ای برخورد قاطع می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: از آغاز شیوع ویروس کرونا به کشور و به تبع آن استان تا کنون چند نفر در رابطه با نشر اکاذیب در استان شناسایی و دستگیر شده‌اند.

دانش‌پور افزود: فرد و یا افرادی که اقدام به نشر شایعه مبنی بر کندن قبر برای فوتی‌های ناشی از ویروس کرونا در کوه ابیدر و یا موضوعات دیگر می‌کنند این اطمینان را داشته باشند که مورد پیگیری قانونی قرار می‌گیرند و بعد از شناسایی و دستگیری تحویل مقام قضایی داده می‌شوند.


حضور مهمانانی از قم در هتل‌های کردستان کذب محض است

رئیس جامعه هتلداران استان کردستان هم در خصوص پخش شایعاتی در خصوص اینکه مهمانانی از قم در هتل شادی سنندج اسکان شده‌اند، پذیرش و اسکان مسافر و افراد مبتلا به کروناویروس در هتل‌های کردستان را تکذیب کرد و اظهار داشت: ایجاد اختلال در شرایط روحی و روانی جامعه هدف افرادی است که این شایعه‌ها را پخش می‌کنند.

عبدالحمید حمیدی گفت: افرادی که عامل پخش این شایعات در فضای مجازی هستند باید شناسایی و با آنها برخورد قاطعی صورت بگیرد.

رئیس جامعه هتلداران استان کردستان افزود: جامعه هتل‌داران استان کردستان پیگیری و شناسایی این افراد از طریق پلیس فتا و مراجع قضایی استان را حق قانونی خود می‌داند و از مردم فرهنگی استان می‌خواهیم به این اکاذیب و شایعات توجه نکنند.

وی اذعان داشت: طی چند سال اخیر حتی پذیرش یک مهمان از قم در هتل‌های استان پذیرش نشده‌اند و موارد طرح‌شده در فضای مجازی را تکذیب می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: قبل از اینکه این موضوع در مورد هتل شادی مطرح شود، طی شایعاتی عنوان شده بود که مهمانان قمی در هتل‌های هاله بانه، هتل زریوار مریوان، جهانگردی و هدایت پذیرش شده‌اند که به درخواست همکاران در قالب صدور بیانیه‌ای آن را تکذیب کردیم.

وی گفت: بعد از صدور این تکذیبیه موضوع هتل شادی و هتل اورامان را نیز مطرح کردند و رسانه‌های معاند و برخی شبکه‌های مجازی به آن دامن زدند این درحالی است که بیش از 6 ماه است هتل اورامان به دلیل مسدودشدن جاده و وضعیت شرایط جوی دو مهمان پذیرش نکرده است.

حمیدی با بیان اینکه در 80 اتاق هتل شادی هم در حال حاضر حتی یک مهمان از قم نداریم، عنوان کرد: سیستم پذیرش این هتل به صورت آنلاین به اماکن وصل بوده و حاضر هستیم به صورت سرزده از تمام اتاق‌های هتل بازدید کنند.

وی افزود: در حال حاضر در هتل شادی استان بیش از 60 پرسنل که در میان آنها خانواده خودم هم حضور دارند کدام عقل سالم حاضر می‌شود چنین ریسکی را انجام دهد؟

حمیدی اذعان داشت: واحدهای اقامتی جامعه هتلداران استان کردستان براساس قوانین و مقررات جاری اقدام به پذیرش و اسکان مسافر می‌کنند و یکی از مهم‌ترین قوانین جامعه هتلداران سالم‌بودن و دوری از هرگونه مریضی افراد است.

سخن آخر....

کرونا خطرناک‌ است اما آیا کسانی که با دمیدن در شیپور شایعات سلامت جسمی و روحی شهروندان را بازیچه قرار می‌دهند از این ویروس کشنده خطرناکتر نیستند؟

ویروس خطرناک کرونا هم مانند همه بحران‌هایی که روزگاری در جهان و ایران اتفاق افتاد و کنترل و حتی درمان و پیشگیری شدند به سرانجام خود می‌رسد، کسانی که با شایعه پراکنی در فضاهای مجازی و حرکت در میدان دشمنان می‌خواهند نهال بی‌اعتمادی را در دل مردم بکارند باید بدانند این کار آنها هرگز به نتیجه‌ای نخواهد رسید!

انتهای پیام/2330/71/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول