اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فتوای شورای عالی افتاء کردستان در خصوص اقامه نماز جمعه

شورای عالی افتاء اهل سنت کردستان در فتوایی اعلام کرد: هم اکنون سلامت همگان در خطر است، فلذا عمل به توصیه‌های و توجیهات وقائی و بهداشتی پزشکان و متخصصان این حوزه، واجب است و تخطی از آنها خلاف شرع است لذا نمازهای جمعه در این شرایط اشکالی ندارد.

فتوای شورای عالی افتاء کردستان در خصوص اقامه نماز جمعه

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، شورای عالی افتای اهل سنت کردستان در خصوص اقامه نماز جمعه در شرایط فعلی فتوا صادر کرد.

با توجه به انتشار ویروس کووید 19 و شیوع بیماری کرونا در کشور و سرایت آن به استان کردستان و با توجه به ضرورت مقابله همگانی با این بیماری خطرناک، توجه شهروندان دیندار استان کردستان را به نکات ذیل معطوف می‌دارد.

از آنجا که به گفته متخصصان و کارشناسان حوزه سلامت، میان اجتماع و ازدحام جمعیت از یک سو و گسترش این بیماری مرموز و سرایت آن به سایر افراد از سوی دیگر رابطه مستقیم وجود دارد، فلذا توصیه اکید متولیان حوزه سلامت و بهداشت استان این است که شهروندان عزیز از هرگونه اجتماع ولو برای اقامه نماز جمعه که از واجبات مسلم دینی و از شعائر مهم اسلام است، اجتناب نمایند.

روحانیون و ائمه جمعه و جماعات استان کردستان نیز بعنوان متولیان امور دینی جامعه ضمن تقدیر از جهد بی‌امان ستاد مبارزه با کرونا، نه تنها مانع مبازره بی‌امان با این ویروس مرموز نیستند، بلکه خود بحکم شریعت و به حسب وظیفه دینی، پیشرو و پیشگام این مبارزه خواهند بود و اگر به عبادات و مراسمات دینی مردم حساس‌اند به سلامت و صحت و عافیت مردم حساس‌ترند.

به اتفاق فقهای مذاهب اربعه اهل سنت و جماعت، یکی از شرایط وجوب نماز جمعه انتفای خوف است به این معنی که هرگونه خوف و نگرانی برجان و مال نمازگزار عذر محسوب می‌شود و هرگونه عذری موجب سقوط تکلیف است، فلذا کسانیکه بر سلامت و عافیت خود بیمناک‌اند، مکلف به حضور در نماز جمعه نیستند.

در شرایط عادی، مبتلایان به بیماری‌های مسری نه تنها مکلف به حضور در نمازهای جمعه و جماعت نیستند، بلکه با توجه به احتمال جدی انتشار بیماری و درگیر نمودن سایر نمازگزاران، شرعا مجاز به شرکت در نماز جمعه و جماعت نیستند همانگونه که زنان و کودکان و بیماران و سالمندان نیز در شرایط عادی مکلف به حضور در نماز جمعه نیستند.

اما هم اکنون سلامت همگان در خطر است، فلذا عمل به توصیه‌های و توجیهات وقائی و بهداشتی پزشکان و متخصصان این حوزه، واجب است و تخطی از آنها خلاف شرع است.

مسئولان و متولیان امور نیز به مفاد حدیث «کلکم مسئول عن رعیته» در قبال سلامت جامعه مسئول‌اند، فلذا هرگاه پای سلامت و امنیت شهروندان و مصالح جامعه در میان باشد باید به تکلیف خود عمل نمایند، فلذا انتظار می‌رود روحانیون معزز، هیأت‌های امناء و متولیان مساجد، به تصمیمات ستاد استانی مبارزه با کرونا که با مشورت و موافقت شورای عالی افتاء استان کردستان اتخاذ شده است، احترام بگذارند و در روند مبارزه میدانی با این بلای فراگیر خللی وارد نسازند.

هر یک از روحانیون بزرگواری که هنوز خطر ویروس کرونا را جدی تلقی نکرده‌اند و همچنان بر اقامه نمازهای جمعه‌ اصرار می‌ورزند، چنانچه با نظرات و فتاوای خود موجب اتلاف نفوس و اخلال در روند مهار این بیماری گردند، در قبال این نفوس ضامن و در پیشگاه خداوند مسئول و پاسخگو خواهند بود.

خواندن قنوت نازله در نمازهای یومیه

به همه نمازگزاران توصیه اکید می‌گردد که در نمازهای یومیه خود قنوت نازله بخوانند و ادعیه مأثوره مرتبط با دفع این بلیه همگانی را ورد خویش قرار دهند و برای موفقیت متولیان این مبارزه دشوار خصوصا جامعه درمانی کشور دعا نمایند.

روحانیون محترم نیز در خلال تعطیلی موقت مساجد و اماکن عبادی منطقه، با بهره‌گیری از امکانات ارتباطی و فضای مجازی به تعلیم ادعیه وارده و آموزش فقه نوازل به جامعه مخاطب بپردازند و همگان را به توبه و استغفار و خشوع و انکسار دعوت نمایند.

اعاذنا الله مِنْ جَهْدِ الْبَلَاءِ، وَدَرَکِ الشَّقَاءِ وَسُوءِ الْقَضَاءِ، وَشَمَاتَةِ الْأَعْدَاءِ

شورای عالی افتاء اهل سنت کردستان

انتهای پیام/۲۳۳۰/۷۱

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول