اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

خشم آمریکا از مجوز دیوان لاهه برای بررسی جنایات جنگی در افغانستان

دادستان دیوان دادگستری بین‌المللی گفت اطلاعات موثقی وجود دارد که ارتش آمریکا و سازمان‌های اطلاعاتی مرتبط با آن، در جنگ با افغانستان مرتکب شکنجه و تجاوز و هتک حرمت زندانیان شده‌اند.

خشم آمریکا از مجوز دیوان لاهه برای بررسی جنایات جنگی در افغانستان

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، برخی از قضات ارشد دیوان دادگستری بین‌المللی در «لاهه» هلند اجازه دادند تحقیق درباره جنایات جنگی آمریکا در افغانستان آغاز شود. این تحقیق قرار است به بررسی اقدامات آمریکا، دولت افغانستان و نیروهای طالبان بپردازد.

روزنامه انگلیسی گاردین نوشته این امکان وجود دارد که اقدامات نیروهای انگلیس هم در این پرونده مورد بررسی قرار بگیرد. 

«مایک پامپئو»، وزیر امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه از حکم دیوان لاهه انتقاد کرده و آن را اقدامی «بی‌پروا» توصیف کرده است. 

پامپئو گفت: «این یک اقدام کاملاً شوک‌آور توسط یک نهاد سیاسی غیرپاسخگو است که می‌خواهد خودش را به عنوان نهادی قانونی جا بزند.»

به نوشته روزنامه «گاردین»، «فاتو بنسودا» دادستان کل دیوان دادگستری بین‌المللی که روز پنجشنبه گفت به آغاز دوباره تحقیقات درباره جنایات سربازان آمریکایی در افغانستان رأی داد، در این باره توضیح داد، اطلاعات موثقی وجود دارد که ارتش آمریکا و آژانس‌های اطلاعاتی آن، اقداماتی نظیر شکنجه، رفتار بی‌رحمانه، هتک حرمت، تجاوز و خشونت جنسی را درخصوص زندانیان مرتبط با جنگ در افغانستان و دیگر مناطق مرتکب شده‌اند که بیشتر آن‌ها در سال‌های اولیه آغاز جنگ صورت گرفته‌اند.

بنسودا افزود و دیگر گروه‌های شورشی از سال ۲۰۰۹ بیش از ۱۷ هزار شهروند را کشته‌اند و نیروهای امنیتی افغان مظنون به شکنجه زندانیان در بازداشتگاه‌های دولتی هستند.

دادستان کل دیوان لاهه پیش‌تر در سال ۲۰۱۷ از قضات درخواست کرده بود مجوز تحقیقات همه‌جانبه‌ای را بر مبنای تحقیقات اولیه که بیش از یک دهه به طول انجامیده بود، صادر کنند.

روز پنجشنبه در جلسه تجدیدنظر اعلام شد دادگاه پیشین برخی احکام دادگاه را به اشتباه تفسیر کرده بوده و روند تحقیقات باید مجدداً آغاز شود.

همچنین این دیوان تأکید کرده است که گستره این تحقیقات باید عملیات‌های سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سی‌آی‌ای) در کشورهای لهستان، لیتوانی و رومانی را نیز شامل شود.

گمان می‌رود این تصمیم که روز پنجشنبه در جلسه تجدید نظر در دیوان کیفری بین‌المللی گرفته شده است، خشم دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا را برانگیزد.

سال گذشته این دیوان درخواست برای این تحقیقات را رد کرد و اعلام کرد هرگونه تحقیقات در این زمینه بی‌فایده خواهد بود زیرا قربانیان این جنایات از جمله مقامات افغان و آمریکایی و گروه طالبان با آن همکاری نخواهند کرد.

در آن زمان «مایک پامپئو» وزیر امور خارجه آمریکا گفت، به بازرسان این دیوان اجازه برای انجام هیچ گونه تحقیقات درمورد جنایات یا تخلفات سربازان آمریکایی در افغانستان یا هر کشور دیگری، روادید صادر نخواهد کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول