اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

تحلیل‌گر اقتصادی تبیین می‌کند؛ سمت‌وسوی اقتصاد کشور در بحران کرونا و پس‌ازآن چگونه است؟ + فیلم

یک کارشناس و تحلیل‌گر اقتصادی با تبیین اقتصاد کشور در شرایط بحران کرونایی پیشنهاد‌هایی را در راستای کاهش فشار بر اصناف و بازار به دولت داده که لازم به توجه است.

تحلیل‌گر اقتصادی تبیین می‌کند؛ سمت‌وسوی اقتصاد کشور در بحران کرونا و پس‌ازآن چگونه است؟ + فیلم

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، غلامرضا خانکشی پور، کارشناس و تحلیل‌گر مسائل اقتصادی معتقد است قطعاً تأثیرات اقتصادی کروناویروس بیشتر از اثرگذاری آن در حوزه سلامت است و هزینه‌هایی را در پی خواهد داشت.

وی می‌گوید نخستین تأثیری که کرونا در کشور داشته، کمبود و حتی گرانی برخی اقلام بهداشتی نظیر ماسک و دستکش و ضدعفونی‌کننده‌های دست در کشور بوده است.

به گفته وی در اقتصاد ازآنجایی‌که تقاضا به‌صورت انفجاری زیاد شود، عرضه پاسخ‌گو نبوده و در کنار آن عده‌ای از سود جویان ممکن است دست به احتکار بزنند که در این شرایط علاوه بر نظارت باید شرکت‌های تولیدی ظرفیت تولید خود را افزایش داده و یا اینکه خط تولید خود را تغییر دهند.

این کارشناس و محقق مسائل اقتصادی معتقد است صادرات و واردات کالا در شرایطی که کشوری که امنیت سلامت در آن همچون شیوع کرونا مخدوش شده، تحت تأثیر قرار می‌گیرد و ازاین‌رو است که تمام کشورها، واردات و صادرات خود را با کشورهایی که درگیر ویروس کرونا هستند، کنترل کرده و طبیعی است که جلوی واردات و صادرات را بگیرند.

به نظر خانکشی پور، در حال حاضر بانک مرکزی برای تعویق اقساط بنگاه‌های اقتصادی زمان خریده و دستگاه قضا نیز هشدار داده که اگر کسانی قصد تشویش بازار را در شرایط هجوم کرونا داشته باشند برخورد می‌کند و این اقدامی شایسته تقدیر است اما در کنار این اقدامات درخور که دعاوی مالی در محاکم قضایی افزایش پیدا می‌کند، لازم است در کنار افزایش نظارت‌ها، شعبات ویژه‌ای در محاکم قضایی تشکیل شود تا سره از ناسره مشخص شود.

وی می‌گوید در حوزه بانکی تنها فرصت دهی به بنگاه‌ها کافی نبوده بلکه در حوزه اجرایی باید اعتبارات جبرانی برای آسیب دیدگان بازار و کسب‌وکارهای مختلف اعمال شود.

اما فقط بازار نیست که در شرایط پساکرونایی دچار تلاطم می‌شود بلکه منابع درآمدی دولت‌ها و عایدی آن‌ها از بنگاه‌های اقتصادی نیز تغییر می‌کند که در این شرایط نیز نسخه کارشناسان علم اقتصاد این است که امور مالیاتی باید در وضع مالیات بر اصناف دقت لازم را داشته باشد.

به گفته خانکشی پور، ایران در اسفندماه دچار کروناویروس شده و بازاریان در این ماه در پیک درآمدی خود هستند و اگر این پیک، درآمد کسبه و اصناف تحقق پیدا نکند گردش درآمدی بازار مخدوش شده و در پی آن دعوا و درگیری ایجاد خواهد شد که این امور باید باتدبیر متولیان اقتصادی و مالیاتی حل‌وفصل شود.

ناگفته نماند که در کنار حمایت‌های دولتی، مردم نیز باید هوای یکدیگر را داشته باشند و اگر در این شرایط کسبه‌ای از بازار دچار مشکل شد، همکاران و هم صنوف آن‌ها از یکدیگر با ارائه فرصت یاری کنند و در غیر این صورت دولت با تزریق اعتبارات، مسائل را حل‌وفصل کند.

تأکید دیگر و پایانی کارشناس اقتصادی، اقدام سریع و به‌موقع دولت پس از فروکش کردن تب کرونا در کشور است. خان‌کشی پور معتقد است ایران سریع‌تر از کشورهای دنیا کروناویروس را کنترل خواهد کرد اما در حوزه اقتصادی لازم است اقداماتی با برنامه‌ریزی صحیح و با تعریف فرمانده ای واحد تشکیل شود تا نه‌تنها مشکلات اقتصادی در جامعه مضافاً افزایش پیدا نکند بلکه کاهش نیز داشته باشد.

 

 

انتهای پیام/۸۴۰۰۸

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول