اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان غربی

کاهش ۷۰ درصدی فرسایش خاک در حوضه دریاچه ارومیه

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی گفت: بااجرای پروژه‌های منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی شاهد کاهش ۷۰ درصدی فرسایش خاک در حوضه دریاچه ارومیه هستیم.

کاهش ۷۰ درصدی فرسایش خاک در حوضه دریاچه ارومیه

صمد موسوی امروز در گفت و گو با خبرنگار فارس در ارومیه با اشاره به اجرای پروژه‌های این نهاد برای کاهش فرسایش خاک در حوضه دریاچه ارومیه اظهارکرد: پیش از اجرای طرح‌های احیایی به ویژه در حوزه جلوگیری از ریزگردها، میزان فرسایش خاک در این حوضه ۳۹ تن در هکتار بود که این رقم در حال حاضر به ۱۲ تن در هکتار رسیده ‌است.

وی افزود: کاهش ۲۷ تنی فرسایش خاک در هر هکتار نشان‌دهنده موفقیت‌آمیز بودن طرح‌های احیایی است که درصدد هستیم این طرح‌ها را ادامه دهیم.

موسوی از راه اندازی ۹ ایستگاه سنجش گرد و غبار در زیرحوضه دریاچه ارومیه خبر داد و اظهار کرد: این ایستگاه‌ها در ۲ استان آذربایجان شرقی و آذربایجان‌غربی راه‌اندازی شده و میزان گرد و غبار را به صورت مستمر اندازه ‌گیری ‌می‌کند.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌غربی تصریح کرد: سنجش این ریزگردها نشان ‌می‌دهد که میزان ذرات موجود در این زیرحوضه از ۲۹۸ کیلوگرم در متر طی ۲ سال گذشته به ۱۵۷ کیلوگرم در متر طی سال جاری رسیده‌است.

موسوی اذعان کرد: این آمار نشان‌دهنده کاهش ۴۸ درصدی ذرات در هر مترمربع بوده که با تداوم آن، زمینه بهبود کیفیت خاک نیز فراهم ‌می‌شود.

وی عنوان کرد: در حال حاضر چهار کانون بحرانی در زیرحوضه دریاچه ارومیه در شهرستان‌های مهاباد، میاندوآب، ارومیه و سلماس وجود دارد که پروژه‌های بیولوژیکی احیایی مانند نهال‌کاری، بوته‌کاری، آبیاری و مراقبت در آنها اجرایی ‌می‌شود.

این مقام مسوول خاطر نشان کرد: در این زیرحوضه ۲ هزار و ۵۴۷ هکتار نهال‌کاری، ۴۸۷ هزار هکتار ساماندهی چرای دام، ۱۴۳ کیلومتر بادشکن غیرزنده و ۲ هزار و ۶۰۰ هکتار بذرکاری و ۲۴۴ هزار هکتار سیستم‌های چرایی دام و قرق اجرایی شده‌است.

انتهای پیام /61022/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول