فرهاد کریمی رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش در گفتوگو با خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، در واکنش به درخواست تعدادی از مخاطبان این خبرگزاری در سامانه فارس من درباره «آموزش و پرورش سرقت ادبی به دانشآموزان آموزش میدهد»، اظهار کرد: گاهی اوقات معلمان از دانشآموزان میخواهند که یک جمعآوری مطالب بدهند و این با پژوهش فرق میکند؛ چراکه پژوهش از نظر ما کمی است و جامعه آماری دارد ولی در سطح دانشآموزی، یک جمعآوری مطالب درباره یک موضوع است.
وی ادامه داد: معلمی که در این حوزهها وارد میشود و از دانشآموز میخواهد که یک پژوهش و یا همان جمعآوری مطالب را انجام دهد اولا باید به ویژگی دانشآموز توجه کند که آیا میتواند این کار را انجام دهد و یا دارد یک رفع تکلیف انجام میشود.
کریمی تصریح کرد: باید در بچهها ظرفیت مطالعه و نوشتن را واقعا ایجاد کنیم و تلاش کنیم دانشآموزان به مطالعه علاقهمند باشند و از مطالعه، مطلب بفهمند و راهش نیز این است که در مدرسه و خانواده مطالعه کردن جدی تلقی شود و ساعات و اوقاتی را به مطالعه کردن و درک معنا از آن متن اختصاص دهیم تا آرام آرام این ظرفیت ایجاد شود که بچهها به خواندن علاقهمند شوند.
وی با تأکید بر اینکه کلید اصلی این ماجرا در دست معلم است، افزود: وقتی که دانشآموزی یک مطالبی را گردآوری میکند، باید معلم از او بخواهد که مطلب را ارائه دهد یا برای دانشآموزان توضیح دهد.
رئیس پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش با بیان اینکه تا پایان دوره متوسطه باید دانشآموزان فرایند آموزش و پرسشگری را میدانی و سرصحنهای انجام دهند، گفت: به عبارتی از دانشآموزان باید بخواهیم که یک فرایند یا آزمایش را گزارش بنویسند، مثلاً آزمایش ترکیب اکسیژن و نیتروژن یا فرایند پرورش یک گل گزارش دهند تا قدرت معنا و درک مطالب آنها افزایش پیدا کند.
انتهای پیام/