اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

تشکیل کمیته تامین و توزیع اقلام بهداشتی در زنجان

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان از تشکیل کمیته تامین و توزیع اقلام بهداشتی از جمله ماسک در زنجان خبر داد و گفت: این تصمیم در راستای پاسخ به نیاز مردم به این اقلام اتخاذ شده است.

تشکیل کمیته تامین و توزیع اقلام بهداشتی در زنجان

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، پرویز قزلباش امشب در نشست خبری که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، شیب شیوع کرونا در زنجان را ملایم اعلام و اظهار کرد: آمار بستری شدگان در بیمارستان‌ها به روال گذشته است و در شهرستان‌ها هم اتفاق عجیب و غریبی روی نداده است. 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان مجموع بیماران مثبت کرونایی استان را 52 نفر عنوان و تصریح کرد: چهار نفر از این تعداد فوت کرده‌اند.

وی به تصمیم مدیریت عالی استان به ویژه شورای تامین اشاره کرد و افزود: بر اساس این تصمیم ورودی‌های شهر زنجان به لحاظ ورود و خروج کنترل خواهند شد، تا غیربومی‌ها در استان ساکن نشوند.

قزلباش در پاسخ به سوالی در مورد مشکل کمبود لوازم ضروری بهداشتی برای کادر درمان به ویژه نیروهای خدماتی گفت: برای ما به لحاظ انسانی و هم به لحاظ اینکه همه کادر درمان جزو تیم هستند، همه محترم هستند و مشکلات موجود در این حوزه کاهش یافته است، ضمن اینکه همه افراد با بیماران مشکوک به کرونا در ارتباط نیستند، بنابراین توزیع لوازم با لحاظ کردن این شرایط انجام می‌شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با تاکید بر اینکه کنترل بیماری نیازمند عزم همگانی است، افزود: نقش مردم در کمک به بهبود شرایط مهم است.

وی در پاسخ به سوالی در مورد آمار جهشی مبتلایان و همچنین درصد بالای فوتی‌ها گفت: یک سری از آزمایش‌ها که حدود 69 مورد بود به آزمایشگاه پاستور ارسال شده بود که جواب آن‌ها نیامده بود به اضافه اینکه آزمایشگاه خود زنجان هم راه‌اندازی و نمونه آزمایش‌ها از روز دوشنبه انجام شد.

قزلباش ادامه داد: همزمانی آماده شدن جواب آزمایش‌های ارسالی به تهران با راه‌اندازی آزمایشگاه زنجان منجر به مشخص شدن نتیجه تعداد زیادی مبتلا به کرونا بود که ریز آن به این صورت بود که 15 نمونه آزمایش به روز بود که در زنجان انجام شد و بقیه هم از تهران آمده بود که همه این موارد در یک روز وارد سامانه شد و نتیجه آن افزایش یکباره 35 نفری بود و در واقع این آمار عجیب و غریب نیست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه میزان آزمایشات مثبت با مرگ و میر در همه استان‌ها متغیر است که دلیل آن متفاوت بودن آمار مبتلایان با کشوری مانند چین است چرا که در سامانه ثبت آمار، افراد بستری شده تحت درمان بیماری کرونا ثبت می‌شوند.

وی تصریح کرد: در چین نتیجه آزمایش مثبت بستری نشده هم ثبت می‌شود و با توجه به اینکه ویروس شناخته شده نیست، در مورد نتیجه این دو روش متفاوت نمی‌توان به این زودی اظهار نظر کرد.

قزلباش با بیان اینکه نقل قول‌ها در مورد ماندگاری ویروس کرونا در سطوح و لباس متفاوت است، گفت: بر اساس نظر سازمان جهانی بهداشت، این ماندگاری بین دو ساعت تا 9 روز است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان تاکید کرد: اگر بیماری علائمی مشکوک به بیماری کرونا داشته و یا اینکه با بیمار مشکوک و یا مثبت به کرونا ارتباط داشته و یا تب و سرفه خشک و تنگی نفس و اگر اکسیژن خونش کمتر از 93 باشد این بیمار از نظر بالینی مشکوک به کرونا است و فرد مورد نظر وارد پروسه کنترل شامل بستری، قرنطینه و یا سایر موارد می‌شود و در واقع بعد از طی مراحل کنترل بالینی وارد فاز تست آزمایشگاهی می‌شویم.

وی افزود: حدود 300 نفر با احتمال ابتلا به کرونا بستری شدند و بخش عمده آن‌ها ترخیص شدند و از بین 52 مورد چهار نفر فوت کرده و از بین افراد باقیمانده نیمی ترخیص و بقیه آزمایش مثبت‌ها تحت درمان هستند.

قزلباش با بیان اینکه بخش عمده مردم همراهی کرده و به نکات توجه کرده‌اند، ادامه  داد: بخشی هم توجه نکرده و از این فرصت برای انجام امور خود از جمله سفر استفاده می‌کنند چنانکه در یک مورد یک فرد موجب گرفتار شدن خود و دیگر نزدیکان خود شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان تاکید کرد: عدم توجه به نکات بهداشتی ضمن ایجاد مشکل برای خود و دیگران هم گرفتاری ایجاد می‌کنند بنابراین همه مردم باید هشدار در خانه بمانیم را جدی بگیرند.

وی با بیان اینکه زنجان با استان‌های دیگر ارتباط گسترده دارد و الان هم قرنطینه نشده است، افزود: مفهوم اقدام انجام شده قرنیطنه نیست و بهتر است بگوییم سعی می‌شود ترددها کنترل شود و این اقدام مخصوص زنجان نیست.

قزلباش وضعیت ادامه بیماری را اواخر فروردین اعلام کرد و گفت: پیش‌بینی ما اوج بیماری در استان اواخر اسفندماه و اوایل فروردین‌ماه است بنابراین آمادگی ما برای چند هفته است چرا که این بیماری، بیماری چند روز نیست.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان از تشکیل کمیته تامین و توزیع ماسک در استان خبر داد و گفت: این اقدام در راستای پاسخ به نیاز بازار به اقلام بهداشتی از جمله ماسک است کما اینکه طی روزهای گذشته 500 هزار ماسک به شیوه پیش‌بینی شده در سطح استان توزیع شده است و با توجه به نیاز موجود توزیع ادامه خواهد داشت

انتهای پیام/73004/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول