اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

تجربه‌نگاری روزهای قرنطینه پزشک مسؤول اورژانس برای غلبه بر کرونا

یک پزشک که به بیماری کرونا مبتلا شده و در قرنطینه خانگی به سر می‌برد تجربه‌های این یک هفته را در اختیار بیماران قرار داد.

تجربه‌نگاری روزهای قرنطینه پزشک مسؤول اورژانس برای غلبه بر کرونا

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرضا، ویروس جدید کرونا، هفتمین کرونا ویروس شناخته شده در حال حاضر است. به گفته پزشکان این ویروس به قدری جدید و ناشناخته است که هنوز درمانی برای آن وجود ندارد. کرونا می‌تواند در ابتدا با علائمی مانند سرماخوردگی عادی بروز کند و بعد به صورت سرفه، تنگی نفس شدید، تب و مشکلات حاد تنفسی ادامه یابد.

این ویروس علاوه بر مشکلات تنفسی، تأثیر مخربی هم بر کبد، کلیه و گوارش انسان می‌گذارد؛ اما پیشگیری از ویروس کرونا بسیار ساده است. بنابراین در بیماری کرونا، مهم‌ترین مسأله پیشگیری از ابتلا به ویروس است. پزشکان، مهم‌ترین عامل پیشگیری و اولین خط دفاع در برابر ویروس کرونا را شست‌وشوی صحیح دست‌ها می‌دانند.

 

 

تقریبا ۷۰ درصد از افرادی که به این بیماری مبتلا می‌شوند، نیازی به بستری شدن در بیمارستان ندارند و بعد از حداکثر یک هفته بهبود می‌یابند. ۱۰ درصد از این افراد ممکن است نیاز به بستری شدن در بخش مراقبت‌های ویژه داشته باشند. تعداد بسیار کمی از افرادی که در این بخش بستری می‌شوند، بر اثر علائم تنفسی و قلبی شدید فوت می‌کنند.

اما در لابه‌لای امواج خبری مبنی بر گسترش دامنه بیماری و شناسایی برخی از افراد مشکوک به ابتلا به این بیماری، خبرهایی ‌از بهبود و ترخیص بیماران مبتلا به کرونا در برخی شهرها به گوش می‌رسد؛ خبری که به تدریج بر موج اضطراب‌، غلبه می‌کند.

دکتر حسین کرمانپور، رئیس شهرضایی بخش اورژانس بیمارستان سینا و مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل سازمان نظام پزشکی کشور که از آغازین اعلام رسمی کرونا در ایران در کنار بیماران و مبتلایان مشکوک به کرونا بود و در نهایت خود به کرونا ویروس مبتلا شد. کرمانپور حالا بر بیماری غلبه کرده و با نگارش شرح حال روزهای بیماری، توصیه‌هایی هم برای مبتلایان دارد.

 

شرح حال پزشک مبتلا به کرونا ویروس

وی درباره شرح حال بیماری خود می‌گوید: «از عصر جمعه نهم اسفند احوالم از سرماخوردگی معمول خارج شد، اما مثل بسیاری از دوستان هیچ ماده ضدعفونی در خانه نداریم. یعنی تلاش کردم پیدا نشد. حتی ماسک هم نداریم تا اینکه امروز دکتر جهانگیری یک بسته به من داد. رفتم بیمارستان تا شیفت معمولم را شروع کنم اما عرق زیاد، کم آوردن نفس باعث شد خودم را به سی‌تی اسکن برسانم. در بیمارستان سینا اصل تشخیص با سی‌تی اسکن است و آن تست معروف کرونا مرسوم نیست.

کارم زود تمام شد و نظر کارشناس سی‌تی آن بود که خیلی مشکوک هستم. توسط خانم دکتر منتظری معاینه شدم و او آب پاکی را روی دستم ریخت؛ بنویسم بروید بستری شوید!؟

گفتم، نه خانم دکتر می‌روم خانه؛ بخشی از داروهایم را دفتر پرستاری داد و‌ گفت بقیه را فردا یا پس فردا، می‌خواست برای بیماران کم نیاورد. یک دارو را هم گفتند باید بروم داروخانه.

 

در مسیر خانه چند داروخانه ایستادم تا بلکه ماده ضدعفونی یا ماسک بخرم که نبود. از روی ناچاری وایتکس خریدم تا به نسبت ۵ لیوان آب و یک لیوان وایتکس حداقل دستگیره‌ها را ضدعفونی کنم».

نکاتی برای کرونایی‌های در قرنطینه

او بعد از گذشت یک هفته از قرنطینه خانگی یادداشتی برای کرونایی‌های در قرنطینه نوشت: «بدترین چیزهایی که بیمار کرونا و از جمله مرا اذیت کرد را با نمونه و چگونگی کنترل حداکثری تقدیم می‌کنم:

۱- تب و درد: تب سبب سردرگمی و بی‌انگیزگی و یک حالت بی‌قراری آزارنده می‌شود. خوردن قرص استامینوفن ۵۰۰ میلی‌گرم تا حداقل هر ۴ ساعت آبی است بر آتش، بدن‌شویه همراه با مایعات زیاد اثر قرص را تا چند برابر افزایش می‌دهد.

۲- لرز: یک واکنش طبیعی در خصوص ورود سم ویروس است که در مورد کرونا فوق‌العاده آزارنده است. ضمن آن‌که با تب‌گیر دقیقا مواظب هستید تب بالای ۳۹ نرود، بهترین دارو برای آرامش این بخش علاوه بر داروی قبل تشکچه برقی با دمای کم است. نگران نباشید بگذارید همزمان با لرز کم‌کم گرما هم آرامش را به بدن شما وارد کند.

تمرین پُرسازی ریه‌ها را انجام دهید

۳- تنگی نفس: ریه‌ها گرفتارند. سرفه‌ها اذیت کننده است. اگر اکسیژن دارید مصرف کنید و اگر ندارید تمرین پُرسازی ریه‌ها را انجام دهید. من تمرینی دارم که عمری است انجام می‌دهم. رو به شرق بایستید و با شصت و سبابه گوش چپ و همزمان با دست راست لاله گوش چپ را گرفته (دست چپ زیر دست راست قرار می‌گیرد) ریه‌ها را تا حدی که می‌توانید از هوا پر کنید و روی پنجه‌های پا همین طور که نفس می‌گیرید، بنشینید کمی تامل و همین‌طور که بازدم می‌کنید، بایستید. این کار را ۱۴ بار (جمعاً ۲۸ نشست و برخاست) انجام دهید یک بار در روز ترجیحا صبح.

۴- بی‌قراری: سیستم فرماندهی بدن به نوعی بهم می‌ریزد. آب ساده، دیرترین مایعی است که حال بهم‌زن می‌شود. به تواتر مایع بنوشید خصوصاً آب. مایعات را در مزه‌های مختلف و با فاصله از هم میل کنید تا زده نشوید. هرچه رنگ ادرار روشن‌تر حال شما بهتر خواهد بود و هرچه تیره‌تر یعنی حرف مرا گوش نداده‌اید. هم گرم بنوشید هم سرد، هم گازدار و هم بی‌گاز فقط الکل نباشد.

۵- کلیه‌ها در ویروس کرونا مستعد آسیب‌اند؛ هم دستور ۴ را دوباره بخوانید و هم داروی سرخود مصرف نکنید. در روز سرخودتان را به چیزی گرم کنید تا شب از فرط خستگی خوابتان ببرد.

یک ظرف ۵۰۰ سی‌سی را با خود به دستشویی ببرید. اگر در۲۴ ساعت ۵۰۰ تا ۸۰۰ سی‌سی ادرار داشتید و روشن یعنی اوضاع نوشیدن درست است. داروها به آب کافی نیاز دارند.

۶- بی‌خوابی از عوارض عفونت است، چون خواب مناسب شب است، در روز سرخودتان را به چیزی گرم کنید تا شب از فرط خستگی خوابتان ببرد در غیر این صورت شب و روز عوض می‌شود و این به بیقراری شما خواهد افزود.

۷- بی‌اشتهایی و تهوع: رنج فوق‌العاده‌ای است و دل را به خدا نزدیک می‌کند چندان که از ته دل خدا را صدا می‌زنید. شربت دیفن هیدرامین ۱۰ سی‌سی ویژه بزرگسالان، نیم ساعت قبل از وعده غذایی تا ۸۰ درصد شما را آرام‌تر می‌کند. من این را بعد از نعره‌های زیاد فهمیدم. پس اگر خوب شدید دعایم کنید و به یک نفر دیگر هم یاد دهید. مصرف قطره یا قرص پلازیل یا همان متوکلوپروماید را توصیه نمی‌کنم؛ اما بالاخره ممکن است کسی به این یکی پاسخ بهتری بدهد. این دارو با داروهای ضد ویروس کمی هم تداخل دارد.

موسیقی آرام گوش بدهید

۸- داروهای ضد کرونا: در حال حاضر متخصصان خوب کشورمان بسته به شرایط بیمار کرونایی دستور دوتایی، سه تایی یا چهار دارویی را بر می‌گزینند. این داروها ممکن است سیستم شما را بهم ریزد و بالا بیاورید. در هر صورت مصرف دارو ضروری است. اما اگر استفراغ کنید، اثرش صفر می‌شود و ممکن است اگر سنی هم بالای ۵۰ سال و ۶۰ سال داشته باشید، استفراغ به کلیه و حتی کبد شما آسیب برساند.

پس، داروهای خود را اگر تحمل نمی‌کنید، تقسیم کنید. مثلاً چون دستور اغلب هر ۱۲ ساعت یک یا ۲ تا است به صورت زیر عمل کنید:

ساعت ۷ صبح ۱۰ سی‌سی دیفن هیدرامین و بعد صبحانه بخورید؛ ساعت ۷ و ۳۰ دقیقه اولین دارو، ساعت ۹ و ۳۰ دقیقه دومین دارو و و ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه الی آخر.

۹- مصرف نان را به حداقل برسانید.

۱۰- مصرف سوپ کم‌ملات پر آب را بالا ببرید.

۱۱- موسیقی آرام گوش بدهید.

۱۲- در صورتی که سردتان نمی‌شود پنجره‌ها را ۴ تا ۷ بار به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه باز نگه دارید تا کل خانه هوا جریان یابد.

۱۳- اسپند دود کنید تا دود خوشایند و خاطره انگیزش بوی بیماری را از خانه بیرون ببرد و دلتان را به روزهای بهتر امید بخشد.

انتهای پیام/۶۳۱۰۱/ص۳۰/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول