اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

الشرق‌الاوسط: سران حماس بیشترین فعالیت سازمانی خود را در ترکیه ساماندهی می‌کنند

یک روزنامه سعودی نوشت، پس از آنکه سران حماس بنا به درخواست‌ها حضور علنی خود را در برخی کشورها کم کرده‌اند، جنبش مذکور بیشتر کارهای سازمانی خود را از ترکیه رهبری می‌کند.

الشرق‌الاوسط: سران حماس بیشترین فعالیت سازمانی خود را در ترکیه ساماندهی می‌کنند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، روزنامه سعودی «الشرق‌الاوسط» به نقل از منابعی که آنها را وابسته به حماس خواند، نوشت، پس از آنکه حضور علنی مقامات حماس در قطر و لبنان به دلیل درخواست این کشورها یا از بیم هدف گرفته شدن کم شده، سران این جنبش ترکیه و قطر را به عنوان مقرهای دائمی خود انتخاب کرده‌اند و در ترکیه به صورت سازمانی‌تر کار می‌کنند.

در ادامه این گزارش آمده: «اسماعیل هنیه» رئیس دفتر سیاسی حماس و معاون وی «صالح العاروری» در مرحله فعلی بیشتر در ترکیه هستند و دیگران در قطر و لبنانند. هنیه بنا بر وضعیت موجود میان ترکیه و قطر در رفت و آمد است.

الشرق‌الاوسط سپس گزارش داد، هنیه علی‌رغم روابط محکمی که با «تمیم بن حمد» امیر قطر دارد اما برای دور از حساسیت‌ها، ماندن در ترکیه را انتخاب کرده است؛ «قطر در سال‌های اخیر به دلیل تحولات منطقه رسما از حماس خواست در خاک این کشور از فعالیت‌هایی که ممکن است به اقدامات علیه اسرائیل تفسیر شود، اجتناب کند».

در ادامه این گزارش آمده: این تصمیم کمی پس از آن اعلام شد که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا حماس را تروریستی نامید و از کسانی که این جنبش حمایت می‌کنند، انتقاد کرد. البته این درخواست قطر برای حماس غافلگیرانه نبود زیرا ترکیه نیز بیش از یک سال پیش همین درخواست را از حماس کرده بود. زمانی که اسرائیل دست به حمله رسانه‌ای علیه صالح العاروری زد  و او را متهم به رهبری فعالیت‌های ضد اسرائیلی در کرانه باختری کرد؛ موضوعی که ترکیه را ناچار کرد از او بخواهد این کشور را ترک کند.

بر اساس نوشته الشرق‌الاوسط، از آن زمان حماس در ایجاد مقر دائم برای سران خود به سختی افتاد و چندین گزینه مانند مالزی، لبنان و غزه داشت اما مجددا به ترکیه بازگشت.

رئیس دفتر سیاسی حماس معمولا در خارج از غزه زندگی می‌کند تا آزادی بیشتری داشته باشد و بتواند حمایت‌های سیاسی و مالی را برای این جنبش جلب کند اما در سال ۲۰۱۷ که هنیه در داخل غزه انتخاب شد وی تا دو سال اجازه خروج پیدا نکرد تا اینکه اخیرا این منطقه را ترک و به چند کشور سفر کرد.

الشرق الاوسط ادامه داد: هنیه بیشتر وقتش را در کنار العاروی، زاهر جبارین، موسی ابومرزوق و نزار عوض الله در ترکیه و برای فعالیت‌های سازمانی می‌گذراند. هنیه منتظر آن است که همسر و دو فرزندش نیز در ترکیه به وی ملحق شوند. از سوی دیگر حسام بدران، عزت الرشق، محمد نصر، سامی خاطر، ماهر عبید در قطر هستند و گاهی به لبنان یا ترکیه می‌روند.

بر اساس این گزارش، جریانی در داخل حماس به «خالد مشعل» رئیس پیشین دفتر سیاسی حماس پیشنهاد داده‌اند برای انتخابات آینده جهت ریاست حماس نامزد شود اما او تا کنون این موضوع را رد کرده است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول