" /> " /> " /> " />
اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

رونق اخلاق در روزهای بی‌رونقی «بازار»/ پویش «نگرفتن اجاره» در هرمزگان به راه افتاد+تصاویر

پویش نگرفتن اجاره به‌طور خودجوش از سوی بسیاری از دارندگان املاک تجاری در بندرعباس به راه افتاده و رونق گرفته است.

رونق اخلاق در روزهای بی‌رونقی «بازار»/ پویش «نگرفتن اجاره» در هرمزگان به راه افتاد+تصاویر

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، با شیوع کرونا در کشور و هرمزگان در آستانه عید نوروز و در حالی که بسیاری از کسبه خود را برای رونق ویژه بازار شب عید در این استان مهیا می‌کردند، متاسفانه رکود بی‌سابقه‌ای بر بازارها و مجتمع‌های تجاری استان حاکم شده و توان پرداخت اجاره ماهانه را نیز از آن دسته کسبه‌ای که مستاجرند هم گرفته است.

بسیاری از بازارها و مجتمع‌های تجاری شهر تعطیل شده‌اند و معدود کسبه‌ای که درب مغازه‌های خود را باز گذاشته‌اند هم از نبود مشتری بشدت نالان‌اند.

اما در این روزهای بی‌رونقی شهر، رونق گرفتن اخلاق و انسانیت سبب شده که پویشی بزرگ از سوی مالکان واحدهای تجاری در سراسر هرمزگان و بخصوص در شهر بندرعباس به راه بیفتد که اجاره دو ماه از سال را مستاجران خود نگیرند.

درد دیگران را درد خود بدانیم

محسن درستکار یکی از شرکت‌کنندگان در این پویش با بیان این که مقابله با کرونا را نباید فقط محدود به ضدعفونی‌کردن شهرها و رعایت بهداشت فردی بدانیم، گفت: پویش "نگرفتن اجاره" به معنای کمک کردن به یکدیگر برای عبور از شرایط بحرانی کنونی در جامعه است چون بسیاری از صاحبان مشاغل مختلف به امید کسب و کاری خوب در نوروز، همه نقدینگی خود را صرف خریداری کالا کرده و برای عرضه تدریجی به مشتریان نوروزی آماده می‌شدند اما شیوع ویروس کرونا موجب شده تا حتی روزانه ۱۰۰ هزار تومان فروش هم نداشته باشند و برخی دیگر نیز به کلی واحد صنفی خود را تعطیل کرده‌اند.

این شهروند بندرعباسی افزود: بنده با درک چنین شرایطی اجاره دو ماه از واحد تجاری کوچک خود در بازار ستاره بندرعباس را از مستاجر خود دریافت نخواهم کرد و از دیگر اقوام و دوستانی نیز که واحد اجاره‌ای داشته‌اند نیز خواهش کرده‌ام که این پویش را برای احیا و تقویت اخلاق و شرافت در جامعه عملی کنند تا این روزهای سخت را با امید و در کنار بودن طی کنیم.

اجاره ۶ طبقه منزل مسکونی را نمی‌گیرم

علی رنجبری سولقانی مالک یک ساختمان ۶ طبقه در کوی نیایش بندرعباس یکی دیگر از شهروندان با انصافی است که می‌گوید فعلا اجاره اسفندماه مستاجران خود را به آنان بخشیده است. وی می‌گوید: مستاجران من در هر صنفی که باشند این روزها شرایط مالی خوب و مناسبی ندارند و اگر من به آنان در این روزهای سخت کمک کنم، خدا نیز به من در روزهای سخت زندگی‌ام کمک کرده و خواهد کرد و این روزها و سخت‌تر از آن هم خواهد گذشت و ما مردم با کنار هم بودن می‌توانیم بر این شرایط فائق بیاییم.

گیرم که ۳ میلیون اجاره را گرفتم و خوردم بعدش چه؟

مجتبی سالارحسینی یکی از مالکان چند مغازه در بازار اوزی‌ها در بندرعباس می‌گوید: یک مغازه در این بازار و یک مغازه در بازار مجاور آن دارم که مجموعا در ازای ۲۰۰ میلیون پول پیش، ماهی ۳ میلیون از آنها اجاره دریافت می‌کنم اما این روزها که خودم در بازار بندرعباس چرخی زدم و وضعیت کاسبی را دیدم، شخصا تصمیم گرفتم که اجاره اسفند را از مستاجرانم طلب نکنم و حتی به آنها گفتم که نگران اجاره فروردین هم نباشند. من ۲۰ سال است که از مستاجران مختلف اجاره گرفته‌ام و حالا اگر در این روزهای سخت، یک یا دو ماه اجاره نگیرم و به مستاجر خودم که به جای فرزندم است، فرصت بدهم، حتما برکت آن در زندگی من نیز جاری خواهد شد.

با هر دستی بدهی با همان دست می‌گیری

علی شعبانی یکی دیگر از شهروندان بندرعباسی که به پویش "نگرفتن اجاره" پیوسته است نیز می‌گوید: بنده با پاداش پایان دوره خدمت، یک واحد تجاری در مجتمع تجاری نخیل خریداری کردم تا کمک‌خرج زندگی خانواده‌ام باشد.  هفته پیش وقتی با همسرم برای خرید دارو بیرون از منزل رفته بودیم، تعطیلی مغازه‌ها و خلوتی بازارها موجب شد تا همسرم توصیه کند که به پویش "نگرفتن اجاره" بپیوندیم. من هم تصمیم گرفتم تا با شرایط موجود و برای پرهیز از به زحمت افتادن مستاجرمان، اجاره اسفند و فروردین را از او نگیریم تا او هم مجبور نباشد تا برای دادن اجاره در این روزهای تنگدستی به هزار راه و روش بعضا نادرست روی بیاورد.

وی افزود: فرزند من نیز در شیراز مغازه کیف و کفش دارد و صاحب مغازه‌اش به او دو ماه اجاره‌اش را بخشیده است. من باور دارم در این دنیا با هر دستی بدهی با همان دست می‌گیری!

‌به‌دنبال بخشش مالیاتی چندماهه برای فعالان اقتصادی و کسبه هستیم

حسین هاشمی تختی نماینده کنونی مردم هرمزگان در خانه ملت گفت: با توجه شرایط سخت اقتصادی کسبه و بازاریان و فعالان اقتصادی استان و بخصوص شرایط رکود آنها در اسفند ۹۸ و احیانا در فروردین ۹۹، پیشنهاد بخشش مالیاتی و اعطای امتیازات مالیاتی خاص را به این بخش را به رییس سازمان امور مالیاتی کشور داده‌ایم و ایشان هم قول داد تا در نشست سران قوا، موضوع را مطرح کند و ما به جد دنبال این مهم خواهیم بود بخصوص اینکه رونق بازار عید در هرمزگان برای کسبه ما یک فرصت طلایی بود که اکنون با شیوع کرونا و محدودیت سفرها که اجتناب‌ناپذیر نیز هست، از دست رفته و باید کمکی به آنان صورت گیرد.

پیگیر جبران ضربه اقتصادی وارد شده به فعالان اقتصادی هرمزگان خواهیم بود

محمد آشوری عضو هیات رییسه مجلس نیز با اشاره به تاثیر عمیق ناشی از شیوع ویروس کرونا بر کسب و کارهای مختلف در هرمزگان، عنوان کرد: کارهای خوب مردمی در این زمینه نظیر ایجاد پویش‌های حمایتی یک اقدام بسیار اثربخش در جبران فشارهای اقتصادی ناشی از این موضوع است و ما هم با تمام توان‌مان از وزارتخانه‌های اقتصادی مطالبه خواهیم کرد که در قالب بسته‌ای حمایتی با تلفیق بخشودگی‌های مالیاتی و کاهش مالیات ارزش افزوده و اعطای تسهیلات به کمک فعالان اقتصادی بیاییم.

وی تصریح کرد: بازار شب عید در هرمزگان هر ساله جبران رکود روزهای گرم تابستان را می‌کرد اما امسال این فرصت از دست رفته است و تنها با یک همدلی و انسجام می‌توان از این سختی و مشکل بزرگ برای کشور عبور کرد.

به گزارش فارس، بسیاری از کسبه همچنان چشم‌انتظار همراهی صاحبان مراکز کسب و کارشان برای عبور از این شرایط سخت هستند و تجلی مهر و نوعدوستی را باید در چنین روزهایی به نظاره نشست. همچنین انتظار آن است که دستگاه‌هایی نظیر اوقاف و امورخیریه که واحدهای تجاری و مسکونی فراوانی در شهر دارند نیز در این بحران بزرگ ملی به کمک بیاییند و رحمی به مستاجران خویش کنند.

عکس: رضا فتحی‌مقدم

*عکس‌ها مربوط به پیش از ظهر امروز بازار بندرعباس است.

انتهای پیام/۳۲۶۴/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول