اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد بین الملل

کاهش روزانه 500 میلیون دلار درآمد اوپک با کاهش شدید قیمت نفت

با کاهش شدید قیمت نفت، درآمد روزانه اوپک نیم میلیارد دلار کاهش یافت.

کاهش روزانه 500 میلیون دلار درآمد اوپک با کاهش شدید قیمت نفت

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، با کاهش قیمت نفت درآمد نفتی کشورهای عضو اوپک بیش از نیم میلیارد دلار در روز از دست می‌رود. 

بر اساس این گزارش، در اکثر کشورهای عضو، نفت به عنوان یک منبع درآمدی بالا محسوب می‌شود و چنین کاهش بی‌سابقه قیمت اقتصاد آنها را تهدید خواهد کرد که در این میان کشورهایی نظیر ایران و ونزوئلا بیشتر در معرض این تهدید قرار دارند.

بر اساس مبنای میانگین قیمتی تولیدات ماه فوریه، کشورهای عضو اوپک بیش از 500 میلیون دلار از درآمد خود را به واسطه کاهش قیمت از دست خواهند داد که البته اگر این میزان را با قیمت 71.75 دلاری ماه ژانویه مقایسه کنیم، میزان کاهش درآمد بسیار بالاتر خواهد بود.

بر اساس این گزارش، اوپک به دنبال تداوم طرح کاهش تولید نفت با هم‌پیمانان غیراوپکی است و تلاش می‌کند تا  1.5 میلیون بشکه در روز نفت خود را کاهش دهد اما در این میان با این طرح مخالفت کرده است و باعث شد این اقدام از سوی اوپکی‌ها به نتیجه‌ای نرسد.

نیجریه و الجزیره دیگر اعضای اوپک روز دوشنبه اعلام کردند که شکست این طرح برای تولیدکنندگان عضو اوپک دردناک خواهد بود. 

این در حالی است که برای برخی کشورها نظیر عربستان بودجه مالی این کشور با رقم قیمتی بسیار بالاتر از قبل از فروپاشی طرح بسته شده بود و این کاهش قیمت کسری بودجه شدیدی را برای این کشور ایجاد خواهد کرد.

جان‌فردریک رئیس رتبه‌بندی بخش خاورمیانه و آفریقای مؤسسه فیچ، اعلام کرد: هر کاهش 10 دلاری در قیمت نفت باعث کاهش 2 تا 4 درصدی تولید ناخالص داخلی (GDP) می‌شود که البته این رقم نسبت به کشور و قیمتی که بر اساس آن بودجه را بسته‌اند متغیر خواهد بود.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول