اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اصفهان

هفتانه کتاب-97| مرد، حق قلدری نداری و زن، مطیع حق باش

کتاب «نظام خانوادگی اسلام» دست مرد را گرفته و درجای خود نشانده، نه حق قلدری بر همسر دارد و نه می‌تواند بر فرزندان خود به‌حکم اینکه احترام پدر واجب است، بتازد و دست‌زن را گرفته و در گوشش خوانده که عرصه مدیریت را به مرد بده، تو مطیع حق باش نه مرد، اما بدان مدیریت در مصالح خانواده حق اوست و البته احیاناً در زورگویی‌هایش حق او نیست.

هفتانه کتاب-97| مرد، حق قلدری نداری و زن، مطیع حق باش

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، خداوند در سوره توبه پیامبر (ص) را به درود فرستادن بر مردم سفارش می‌کند و می‌فرماید «درود تو مایه آرامش آنان است»، همچنین در سوره روم می‌فرماید «در کنار شما همسرانی از جنس خودتان قراردادیم تا آرامش آفرین باشند».

آرامش از زیبایی‌های آفرینش است و قرآن دعای حضرت رسول (ص)، خانواده و حتی شب را مایه آرامش و سکونت معرفی می‌کند، بنابراین می‌توان به‌جای کلمه خانواده، کانونِ آرامش را به کار برد، اگر آرامش از آن برود، کارزار بدبختی و افسردگی، نامی سزاوار آن گَنده زار است، نه نام مقدس خانواده!

علی(ع) بر مزار همسر یگانه خود چنین می‌فرمود «اگر ترس از ظلم ستمکاران نبود، برای همیشه در کنار قبرت می‌ماندم و در این مصیبت بزرگ جوی اشک از دیدگانم می‌راندم، از این پس شبم بی‌خواب است و غم از دلم نمی‌رود، تا خدا مرا در جوار تو ساکن گرداند».

ای پادشه خوبان داد از غم تنهایی/دل بی تو به جان آمد وقت است که بازآیی

زندگانی عاشقانه و همدلی‌های شورمندانه علی (ع) و فاطمه (س)، نمونه کامل معیارهایی است که هم‌اکنون برای زندگانی منجر به طلاق و جدایی بر می‌شمارند، فقر، فرزند زیاد، شوریدن‌های علی (ع) در عرصه سیاست که هر روز او را میدان جنگ کرده بود، هرکدام به‌تنهایی معیاری محکمه‌پسند برای جدایی است!

همین محکمه‌ها، طلاق‌های رسمی و جدایی‌های عاطفی را به طرزی بحرانی کرده‌اند که زمزمه‌های انقراض نسل بشر از برخی جامعه شناسان به گوش کتاب‌های جامعه‌شناسانه رسیده، خدایا به تو باید پناه برد از واژگون کردن دین به‌دست دینداران!

«نظام خانوادگی اسلام» شامل ۹ جلسه پرسش و پاسخ انجمن اسلامی پزشکان درباره حقوق زن در اسلام است که توسط استاد مطهری از تاریخ ۱۶ اردیبهشت سال ۱۳۴۵ به‌طور هفتگی ایراد شده است، این کتاب به‌تازگی چاپ و به بازار نشر آمده که قضاوت این همه تأخیر و محروم ساختن جامعه را به خدا می‌سپاریم.

اگر شما با نظام حقوق زن و نظام حقوق خانواده یا مسأله حجاب مرحوم مطهری مأنوس باشید، بی‌گمان هیچ کاری را بر تهیه و مطالعه این کتاب ترجیح نمی‌دهید، اگر با روشنفکری‌ها، سنت‌شکنی و اصالتِ کلمات ایشان آشنا باشی، نیک میدانی که بامطالعه این کتاب، کلمه‌ای تکراری و ملالت‌آور نخواهی خواند، همه بکر و تازه است.

این کتاب دست مرد را گرفته و درجای خود نشانده، نه حق قلدری بر همسر دارد و نه می‌تواند بر فرزندان خود به‌حکم اینکه احترام پدر واجب است، بتازد و دست‌زن را گرفته و در گوشش خوانده که عرصه مدیریت را به مرد بده همان‌طور که طبیعت چنین کرده، تو مطیع حق باش نه مرد، اما بدان مدیریت در مصالح خانواده حق اوست و البته احیاناً در زورگویی‌هایش حق او نیست.

برشی از کتاب:

حکومت خانوادگی [مرد] حدود معین دارد؛ حدودش به‌طورکلی مصالح خانوادگی است، اسلام می‌گوید در این اجتماع، حکومت باید باشد، اما معنای این «حکومت باشد» تحکم نیست که یک مرد حق تحکم داشته باشد؛ او در حدود مصالح خانوادگی حق حکومت دارد, نه هوای نفس خودش.

انتهای پیام/۶۳۱۰۶/ج۳۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول