اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

زباله‌هایی که به کمک «کرونا» می‌آیند!/ کدام مطب‌ها با جان مردم بازی می‌کنند؟

این روزها برخی از مطب‌ها و کلینیک‌های خصوصی همدان زباله‌های عفونی خود را در مخزن‌ زباله شهری رها می‌کنند که این موضوع با توجه به شیوع ویروس کرونا نگران‌کننده‌تر شده است.

زباله‌هایی که به کمک «کرونا» می‌آیند!/ کدام مطب‌ها با جان مردم بازی می‌کنند؟

خبرگزاری فارس ـ همدان، متاسفانه مدت‌هاست شاهد دورریز زباله‌های برخی از مطب‌ها و کلینیک‌های همدان در مخزن‌ زباله شهری هستیم، موضوعی که به یک مسئله نگران‌کننده‌ تبدیل شده است، به ویژه اینکه این روزها با ویروس خطرناکی به نام «کرونا» مواجه هستیم.

طبق قانون مراکز درمانی و پزشکی باید زباله‌های خود را بی‌خطرسازی کرده و بعد در مخازن زباله تخلیه کنند چراکه رها کردن زباله‌های عفونی در محیط زیست خطر شیوع بیماری‌ها را افزایش می‌دهد.

در شهر همدان جمع‌آوری زباله‌های مطب‌ها و کلینیک‌های خصوصی بدون اینکه بی‌خطرسازی شود قبلا به عهده شهرداری بود اما از آنجا که زباله‌های عفونی خطرات زیادی را به دنبال دارند، طبق تصمیماتی، بی‌خطرسازی این زباله‌ها به عهده شرکتی واگذار شد تا با عقد قرارداد از سوی این مراکز درمانی، شرکت مربوطه اقدام به جمع‌آوری و بی‌خطرسازی کند و تحویل شهرداری دهد تا این مجموعه نیز آنها را به سایت دفن زباله منتقل کند.

برخی از مطب‌ها و کلینیک‌ها هنوز زیر بار این قضیه نرفته‌اند که به شرکت جمع‌آوری و بی‌خطرسازی زباله‌های عفونی حق شارژ پرداخت کنند و یک بار برای همیشه این مشکل حل شود.

از طرفی بعضی از این مراکز درمانی نیز نارضایتی‌هایی را از شرکت مربوطه دارند که این امر باعث بروز مشکلاتی شده و در نتیجه همچنان شاهد رها شدن زباله‌های عفونی در سطل‌های زباله معمولی سطح شهر هستیم.

این اتفاقات می‌تواند ضمن به مخاطره انداختن سلامت شهروندان، برای قشر خاصی به نام «زباله‌گردها» بسیار پرخطر باشد، از طرف دیگر کارگران پیمانکار شهرداری که وظیفه جمع‌آوری زباله‌های عادی را برعهده دارند، ممکن است در معرض خطر این زباله‌های عفونی قرار گیرند که عواقب خوشایندی به همراه دارد.

اقدامات موثر در این زمینه به منظور پیشگیری از بیماری کرونا و سایر بیماری‌های واگیر باید مدنظر مسوولان استانی باشد، می‌توان ضمن هم‌افزایی در مهار کرونا، نگاهی کلان‌تر به موضوع داشت و نتایج بهتری را به دست آورد قبل از اینکه شاهد پیشامدهای ناگوار باشیم.

خوشبختانه زباله‌های بیمارستان همدان مجهز به دستگاه اتوکلاو و بی‌خطرسازی هستند اما باید نظارت جدی در حوزه مطب‌ها و کلینیک‌ها صورت گیرد تا به هیچ عنوان زباله‌های عفونی مراکز درمانی خصوصی در سطل‌های زباله شهر تخلیه نشود که در راستای پیگیری این امر به سراغ مسوولان مربوطه رفتیم و نظر آنها را جویا شدیم.

رئیس نظام پزشکی استان همدان با بیان اینکه این موضوع از ابتدا مورد تاکیدم بود و به همکاران نیز تاکید کرده‌ایم که در دفع بهداشتی زباله‌های مطب‌ها و کلینیک‌ها اقدام کنند اظهار کرد: شرکتی در خصوص جمع‌آوری و بی‌خطرسازی زباله‌های مراکز درمانی خصوصی مشخص شده که پزشکان باید قرارداد خود را با آن منعقد کنند.

شرکتی در خصوص جمع‌آوری و بی‌خطرسازی زباله‌های مراکز درمانی خصوصی مشخص شده که پزشکان باید قرارداد خود را با آن منعقد کنند.

علیرضا مدرکیان با بیان اینکه اخیرا نیز تاکید شده همکاران جدی مسئله بی‌خطرسازی زباله‌های مطب‌ها را مورد توجه قرار دهند گفت: تا جایی که اطلاع دارم اکثر مطب‌ها قرارداد را با شرکت مربوطه منعقد کرده‌اند و حتی با بازرسی از مراکز درمانی نیز تاکید کرده‌ایم این اقدام صورت گیرد.

وی بیان کرد: اگر مرکزی این موضوع را رعایت نمی‌کند به صورت موردی به ما عنوان شود تا پیگیری لازم صورت گیرد.

 رئیس نظام پزشکی همدان در پاسخ به اینکه مواردی مشاهده شده که برخی از مراکز زباله‌های خود را در سطل‌های زباله شهری رها می‌کنند گفت: در چک‌لیست بازدیدهای ما این موضوع مورد توجه است و باید حتما مراکز درمانی خصوصی قرارداد خود را با شرکت مربوطه منعقد کنند، این موضوع در دستور کار جدی ماست و پیگیر هم هستیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مواردی از تخلف را در بازدیدها مشاهده کرده‌اید یا خیر؟ بیان کرد: بله؛ برخی به این امر توجه نداشتند اما تاکید کرده‌ایم این کار را سریع‌تر انجام دهند.

مدرکیان در پاسخ به اینکه وقتی برخی از مراکز همچنان به تاکیدات شما توجهی ندارند، فکر می‌کنید راهکار چیست؟ گفت: اینطور نیست، دیر یا زود قرارداد را منعقد می‌کنند از طرفی شرکت مربوطه به تعهدات خود عمل نکرده و این موضوع باعث شده همکاران ما اعتماد خود را از دست بدهند.

وی گفت: بهتر است شرکت به تعهدات خود به صورت مطلوب عمل می‌کرد و باعث اعتمادسازی می‌شد تا مطب‌ها و کلینیک‌ها راحت‌تر قرارداد را منعقد کنند.

 رئیس نظام پزشکی همدان تاکید کرد: برخی همکاران گلایه‌هایی داشتند که شرکت مربوطه در زمان مناسب اقدام به جمع‌آوری زباله‌ها نمی‌کند و یا شکایاتی از این دست داشتند.

وی ادامه داد: اما در مجموع جمع‌آوری زباله‌های عفونی در همدان توسط شرکت با همکاری بسیاری از مطب‌ها و کلینیک‌ها انجام می‌شود و مشکلی حادی در این خصوص نداریم.

مدرکیان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا نیاز به ورود استان برای اقدام به موقع و صحیح شرکت مربوطه وجود دارد؟ خاطرنشان کرد: سه سال پیش موضوعی را مطرح کردم که به نظرم می‌توانست راهکار خوبی باشد اما استان تصمیمی گرفت که تاکنون منتج به نتیجه مطلوب نشده است.

اصرار به جمع‌آوری زباله توسط شرکت مربوطه منتج به نتیجه خاصی نخواهد شد؛ معتقدم این کار باید به شهرداری محول شود چراکه ابزار لازم را دارد

وی با اشاره به اینکه اصرار به جمع‌آوری زباله توسط شرکت مربوطه منتج به نتیجه خاصی نخواهد شد تاکید کرد: معتقدم این کار باید به شهرداری محول شود چراکه این سازمان ابزار لازم را دارد و می‌تواند تعرفه جمع‌آوری و دفع بهداشتی زباله‌ها را به هزینه عوارض مطب‌ها اضافه کند.

رئیس نظام پزشکی همدان افزود: به نظرم این راهکار عملیاتی‌تر است تا اینکه شرکتی که فاقد ابزار، امکانات و تجهیزات لازم برای کار است و ممکن است چندان تسلطی هم نداشته باشد، در این زمینه اقدام کند.

وی اظهار کرد: از ابتدای مسوولیتم صحبتم این بود که روشی که شرکت مربوطه به کار گرفته نتیجه خوبی نخواهد داشت، امروز هم همین موضوع را تاکید می‌کنم که این کار به مدیریت پسماند شهرداری محول شود تا کار بهتر صورت گیرد.

مدرکیان تأکید کرد: این اقدام توسط شرکت مربوطه اصولی انجام نشده تا اعتمادسازی صورت گیرد و به همین دلیل کسی احساس نمی‌کند که کار متفاوتی در این زمینه انجام می‌شود و در نتیجه موضوع نیز نهادینه نشده است.

وی تصریح کرد: برای همکاران ما پذیرفته نشده که کار متفاوتی انجام می‌شود، معتقدم باید شرکتی آن را انجام دهد که توان و قدرت اجرایی داشته باشد.

 رئیس نظام پزشکی همدان با بیان اینکه بهترین گزینه سازمان مدیریت پسماند است و حتی با آنها وارد قرارداد شدیم اما اجازه کار داده نشد گفت: کمتر از یک ماه که مسوولیت سازمان را گرفتم، خواستم این موضوع را حل کنم اما محیط زیست، معاونت امور عمرانی استانداری و... تاکید کردند که باید این کار توسط شرکت دیگری انجام شود در حالی که آن شرکت قدرت اجرایی، توان و نفرات لازم برای این کار را ندارد.

وی ادامه داد: از ابتدا معلوم بود که این راهکار نتیجه نخواهد داد و امیدوارم سال آینده این اقدام به سازمان مدیریت پسماند شهرداری محول شود.

در حال حاضر زباله‌های بیمارستانی با داشتن دستگاه‌ها و تجهیزات لازم بی‌خطر می‌شوند؛ این مراکز با بی‌خطرسازی زباله‌ها آن را تحویل شهرداری می‌دهند تا به محیط دفع زباله منتقل کند.

مدرکیان با اشاره به اینکه در حال حاضر زباله‌های بیمارستانی با داشتن دستگاه‌ها و تجهیزات لازم بی‌خطر می‌شوند گفت: این مراکز با بی‌خطرسازی زباله‌ها آن را تحویل شهرداری می‌دهند تا به محیط دفع زباله منتقل کند.

معاون اداره کل محیط زیست همدان نیز با بیان اینکه این روزها با شیوع کرونا بهتر است مسئله جمع‌آوری و بی‌خطرسازی زباله‌های عفونی مطب‌ها و کلینیک‌ها بیشتر مورد توجه قرار گیرد اظهار کرد: موضوع بی‌خطرسازی زباله‌های مراکز درمانی خصوصی مصوب شده و سازمان نظام پزشکی باید جدی پیگیر بی‌خطرسازی پسماندهای پزشکی باشد.

سید عادل عربی گفت: بی‌خطرسازی یعنی پسماندهای پزشکی قبل از اینکه وارد محل دفع زباله‌های همدان شود ابتدا به مرکزی که مجاز بوده و مورد تایید کارگروه پسماند استان است بروند تا با روش‌هایی مختلف بی‌خطر شوند.

وی اظهار کرد: با استفاده از دستگاه اتوکلاو و حرارت دادن به زباله‌ها باید گندزدایی صورت  گیرد و بعد به محل دفع زباله منتقل شود.

معاون اداره کل محیط زیست همدان با بیان اینکه متاسفانه در برخی از شهرستان‌ها مانند ملایر هنوز این امر محقق نشده است گفت: سازمان نظام پزشکی ملایر همکاری لازم در این زمینه را ندارد اما پیگیر هستیم تا این امر محقق شود.

وی عنوان کرد: خوشبختانه در شهرستان همدان پیشرفت خوبی را در این زمینه شاهد بودیم و اغلب پزشکان مراکز خصوصی نظیر مطب‌ها قراردادی را با شرکت مربوطه منعقد کرده‌اند که پسماندهای آنها ابتدا بی‌خطرسازی و سپس به مرکز سایت دفع شهر منتقل شود.

 در شهرستان همدان پیشرفت خوبی را شاهد بودیم و اغلب پزشکان مراکز خصوصی نظیر مطب‌ها قراردادی را با شرکت مربوطه منعقد کرده‌اند که پسماندهای آنها ابتدا بی‌خطرسازی و سپس به مرکز سایت دفع شهر منتقل شود

معاون اداره کل محیط زیست استان همدان با بیان اینکه اتفاقا اخیرا نامه‌ای را تهیه و به استاندار ارسال کردیم گفت: در بند پنج این نامه بیان شده که استاندار به سازمان نظام پزشکی دستور دهد حتما با پیمانکار مجاز که کارش تایید شده قرارداد منعقد کند.

وی افزود: در این نامه تاکید شده با این اقدام پسماندهای پزشکی به هیچ وجه بدون مدیریت، داخل سطل زباله قرار نگیرد و در کوچه و خیابان رها نشود زیرا ممکن است خطراتی را به همراه داشته باشد.

عربی با اشاره به اینکه هفته آینده قرار است در این خصوص جلسه‌ای برگزار کنیم تاکید کرد: با توجه به بیماری کرونا و شرایطی که وجود دارد و احتمال خطر بیشتر است با دفتر معاون عمرانی استانداری هماهنگ شده تا جلسه‌ای در این خصوص برگزار شود.

وی افزود: در این جلسه‌ نسبت به نحوه جمع‌آوری پسماند عفونی به خصوص در بیمارستان‌هایی که بیماران کرونایی در آن بستری هستند، تصمیم‌گیری می‌شود.

معاون اداره کل محیط زیست استان همدان افزود: البته شهر همدان وضعیت بدی ندارد و اوضاع خوب است، زیرا اکثر پزشکان قرارداد لازم را با شرکت مربوطه منعقد کرده‌اند.

وی با تاکید به اینکه متاسفانه در ملایر همکاری لازم وجود ندارد گفت: نظام پزشکی این شهرستان مسوول سلامت جامعه است و می‌داند که آغشته بودن پسماندها به ویروس کرونا ممکن است باعث انتشار آلودگی شود اما تاکنون همکاری لازم را نداشته است.

اگر همکاری لازم نباشد مجبور هستیم قاطعانه با این موضوع برخورد کنیم؛ اخیراً نامه‌ای نیز به دادستان دادیم تا در جریان موضوع باشد و اقدام لازم در این زمینه صورت گیرد.

عربی با اشاره به اینکه اگر همکاری لازم نباشد مجبور هستیم قاطعانه با این موضوع برخورد کنیم افزود: اخیراً نامه‌ای نیز به دادستان دادیم تا در جریان موضوع باشد و اقدام لازم در این زمینه صورت گیرد.

وی در پاسخ به این مطلب که گفته می‌شود شرکت مربوطه عملکرد خوبی در جمع‌آوری زباله‌های عفونی در همدان ندارد و بهتر است موضوع به شهرداری محول شود، گفت: در حال حاضر بهتر است جمع‌آوری زباله‌ها توسط همین شرکت انجام شود چراکه قبلا شهرداری بدون اینکه بی‌خطرسازی را انجام دهد، آنها را جابه‌جا می‌کرد.

عربی تاکید کرد: قبلا با جمع‌آوری زباله‌ها توسط شهرداری بی‌خطرسازی صورت نمی‌گرفت و گاهی این زباله‌ها با زباله‌های عادی شهر مخلوط و به محل دفع منتقل می‌شد اما در حال حاضر ابتدا بی‌خطر شده سپس به محل دفع منتقل می‌شوند و در واقع این زنجیره تکمیل شده است.

وی با بیان اینکه اخیراً با مسوول شرکت دفع زباله‌های مطب‌ها و کلینیک‌ها جلسه‌ای برگزار کردیم که ناهماهنگی بین آن و شهرداری وجود دارد خاطرنشان کرد: در ارسال کامل محموله بی‌خطرشده به سایت شهرداری ناهماهنگی وجود دارد اما وضعیت خیلی بهتر از قبل شده است.

وی با اشاره به اینکه دوره قبل زباله‌هایی مراکز درمانی خصوصی نظیر مطب‌ها و کلینیک‌ها که توسط شهرداری منتقل می‌شد قابل قبول با وضعیت موجود نبود افزود: در حال حاضر زباله‌های عفونی بی‌خطر شده و به سایت شهرداری منتقل می‌شود.

عربی در پاسخ به اینکه گفته می‌شود شرکت مربوطه عمکرد خوبی ندارد، نظر شما چیست؟ افزود: متاسفانه مطب‌ها و کلینیک‌هایی هنوز حاضر نشده‌اند با این شرکت به خاطر حق شارژ قرارداد منعقد کنند.

وی ادامه داد: متاسفم برخی از پزشکان که درآمد بالایی دارند و از طبقات مرفه جامعه‌اند هنوز حاضر نیستند کمتر از صد هزار تومان در ماه هزینه بی‌خطرسازی زباله‌های مطب خود را بدهند تا بعد وارد سایت شهرداری شود.

متاسفم برخی از پزشکان که درآمد بالایی دارند و از طبقات مرفه جامعه‌اند هنوز حاضر نیستند کمتر از صد هزار تومان در ماه هزینه بی‌خطرسازی زباله‌های مطب خود را بدهند

معاون اداره کل محیط زیست استان همدان با تاکید به اینکه البته اغلب پزشکان به این مسئله توجه دارند و بی‌خطرسازی انجام می‌شود گفت:‌ داخل زباله‌های برخی از مراکز پزشکی، زباله‌های عادی و عفونی مخلوط شده که شهرداری به تصور عادی بودن آن را جمع‌آوری و به سایت خود منتقل می‌کند که خطرات زیادی را به دنبال دارد.

 وی با بیان اینکه برخی پزشکان قرارداد منعقد نکرده‌اند در حالی که متولی سلامت جامعه هستند گفت: مدیریت پسماند مراکز درمانی به ویژه پسماندهای عفونی در این وضعیت بسیار مهم است و باید مورد توجه است.

عربی با اشاره به اینکه در این روزها مردم ماسک و دستکش‌هایی را استفاده و بعد در کوچه‌ها و خیابان‌ها رها می‌کنند که خطراتی به دنبال دارد گفت: باید فرهنگ‌سازی در این زمینه صورت گیرد و مردم آنها را در سطل‌های زباله بیاندازند.

وی از سازمان شهرداری درخواست کرد مخازنی ویژه و پدالی با برچسب مشخص در سطح شهر تعبیه کند تا مردم وسایل بهداشتی مورد استفاده خود را داخل آن بیاندازند، البته این سطل‌ها باید مرتب ضدعفونی شود چون ممکن است آلوده باشند.

رئیس اداره پردازش و دفع پسماند سازمان شهرداری همدان نیز با بیان اینکه طبق قانون تولید‌کننده زباله عفونی، وظیفه بی‌خطرسازی زباله را دارد و بعد تحویل شهرداری دهد اظهار کرد: این قانون مدیریت پسماند مجلس سال ۸۳ است اما بعدها مرکز بهداشت و محیط زیست به این نتیجه رسیدند ممکن است هر مطب و کلینیکی توانایی ضدعفونی زباله‌های خود را نداشته باشند و باید این وظیفه به پیمانکار محول شود.

یک شرکت با مطب‌ها و کلینیک‌های زیر نظر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قرارداد منعقد می‌کند و بعد از بی‌خطرسازی زباله‌ها آنها را تحویل شهرداری می‌دهد البته برخی پزشکان در این زمینه کوتاهی می‌کنند.

اقدس خداکرمی با بیان اینکه یک شرکت با مطب‌ها و کلینیک‌های زیر نظر معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قرارداد منعقد می‌کند و بعد از بی‌خطرسازی زباله‌ها آنها را تحویل شهرداری می‌دهد گفت: برخی پزشکان در این زمینه کوتاهی می‌کنند و سهل‌انگاری‌هایی وجود دارد.

وی گفت: یکی از رانندگان حمل زباله شهرداری عنوان می‌کرد یکی از درمانگاه‌های همدان زباله‌های عفونی خود را داخل سطل زباله قرار می‌دهد که این موضوع برای ما خطرناک است.

رئیس اداره پردازش و دفع پسماند سازمان شهرداری همدان با اشاره به اینکه این موضوع را به مرکز بهداشت اطلاع خواهیم داد تا پیگیری لازم صورت گیرد گفت: این وظیفه این مراکز است که زباله‌های خود را بی‌خطر کنند یا اینکه با انعقاد قرداد با شرکت کار به آنها بسپارند.

وی با اشاره به اینکه طبق قانون سازمان شهرداری متولی جمع‌آوری پسماند عادی است اما وظیفه حمل زباله‌های عفونی به عهده پیمانکار است گفت: حمل زباله‌های عفونی توسط شرکت‌های مربوطه از سوی اداره محیط زیست نیز مورد تاکید قرار گرفته است.

خداکرمی گفت: البته شرکت مربوطه نیز باید کار خود را به درستی انجام دهد چراکه گلایه‌هایی در این خصوص وجود دارد.

وی افزود: در این شرایط که با بیماری کرونا مواجه هستیم نباید موضوع هزینه مطرح باشد، ابتدا باید هرچه سریع‌تر زباله‌ها جمع‌آوری و بی‌خطرسازی شود و بعد تسویه حساب مالی صورت گیرد که امیدوارم در این زمینه تعامل وجود داشته باشد.

رئیس اداره پردازش و دفع پسماند سازمان شهرداری همدان در خصوص لزوم تعبیه باکس‌های جداگانه برای ماسک‌ها و دستکش‌ها گفت: تعبیه باکس به راحتی امکان‌پذیر  نیست و نیاز به مدت زمان طولانی دارد، از طرفی این اقدام خود منشأ آلودگی خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه به دلیل رعایت مبلمان شهری نمی‌توان همه‌جا را از سطل‌های زباله پر کرد تاکید کرد: مردم خود باید به رعایت مباحث بهداشتی توجه کنند و وسایل مورد استفاده را در سطح شهر رها نکنند.

واقعیت تلخی در جامعه وجود دارد که برخی از سر نیاز اقتصادی داخل سطل‌های زباله را می‌گردند که رها کردن زباله‌های عفونی در سطل‌ها می‌تواند برای آنها خطرآفرین باشد.

خداکرمی با بیان اینکه سازمان مدیریت پسماند چند دستگاه از ماشین‌آلات خود را برای ضدعفونی شهر اختصاص داده و مرتب این کار را انجام می‌دهد گفت: با چند مدیر بیمارستان صحبت کردیم در صورت تمایل داخل حیاط بیمارستان‌ها نیز ضدعفونی شود اما برخی از اقدامات مانند تعبیه باکس جداگانه در توان ما نیست.

وی با تاکید به اینکه ما خدمتگزار مردم هستیم و اگر توانایی داشته باشیم انجام می‌دهیم اما نیاز است همه همکاری کنند تا این وضعیت بیماری کرونا را پشت سر بگذاریم افزود: از پزشکان انتظار مراقبت بیشتری کنند تا لااقل از طریق زباله‌های عفونی ویروس منتقل نشود.

رئیس اداره پردازش و دفع پسماند سازمان شهرداری همدان تأکید کرد: واقعیت تلخی در جامعه وجود دارد که برخی از سر نیاز اقتصادی داخل سطل‌های زباله را می‌گردند که رها کردن زباله‌های عفونی داخل سطل‌ها می‌تواند برای آنها خطرآفرین باشد.

وی افزود: این افراد نه تنها در معرض کرونا که بیماری‌هایی چون ایدز، هپاتیت و... هستند و باید وضعیت کنترل شود.

انتهای پیام/89026/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول