اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

نگران عدم پاسخگویی تخت‌های بیمارستانی به بیماران کرونایی در زنجان هستیم

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با اشاره به اینکه متاسفانه آمار بیماران کرونایی بستری در بیمارستان‌ها در حال افزایش است گفت: ما نگران عدم پاسخگویی تخت‌های بیمارستانی به بیماران هستیم.

نگران عدم پاسخگویی تخت‌های بیمارستانی به بیماران کرونایی در زنجان  هستیم

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، جواد تاج‌کی عصر امروز در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به مثبت شدن نتیجه آزمایش 31 مورد از بیماران بستری در بخش کرونایی‌ها اظهار کرد: این آمار بیماران مثبت آزمایشگاهی با احتساب مثبت شدگان امروز به 169 نفر رسیده است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان افزود: باور داشتن به وجود مشکل موجب قطع زنجیره انتقال بیماری کرونا است که گویا تاکنون این باور در بین مردم به وجود نیامده است.

وی با بیان اینکه تولید و توزیع مواد بهداشتی عامل حفاظت نیست و تنها راه محافظت شخصی ماندن در خانه است، تصریح کرد:  

تاج‌کی ادامه داد: متاسفانه آمار بیمارستانی در حال افزایش است و ما نگران عدم پاسخگویی تخت‌های بیمارستانی به بیماران هستیم.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه دانشگاه کمیته‌های مختلفی دارد که من مسؤول کمیته دارو هستم، ادامه داد: کمیته تحقیقات هم فعال است و از قضا در این حوزه فعالیت خوبی هم انجام می‌شود که  دلایل آغاز بیماری، نقطه شروع و پیش‌بینی برای ادامه روند از جمله حوزه فعالیت این کمیته است.

وی با تاکید بر اینکه استان مراکز تولید مواد ضدعفونی با پایه الکل را دارد به همین دلیل این مواد ضدعفونی به وفور تولید و توزیع شده است، تصریح کرد: همین امروز محلول های زیادی توزیع خواهد شد و مردم از این بابت نباید نگرانی داشته باشند ولی معضل ما عدم رعایت نکات بهداشتی توسط متقاضیان است که خدایی نکرده ، فشردگی حضور مردم به انتقال بیماری کمک کند.

تاج‌کی  تاکید کرد: مردم باید مراقبت از خود را در دستور کار قرار دهند تا به دلیل تلاش برای تهیه مواد ضدعفونی مبتلا به بیماری نشوند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با تاکید بر اینکه محصولات شیمایی هر چه قدر کمتر شوند به صلاح مردم و محیط زیست است، افزود: دلیل پیشنهاد قرنطینه در منازل هم عدم استفاده وسیع از این مواد است تا مردم تا جایی که امکان دارد از شستشوی آب و صابون استفاده کنند.

وی با اشاره به تولید و توزیع ضدعفونی‌کننده‌ها در سطح استان افزود: تولید و توزیع این مواد ادامه‌دار خواهد بود ضمن اینکه این اقلام مصرف بیرون از خانه دارند و چون به سمت تعطیلات می‌رویم نیازهای کاذب هم پاسخ داده خواهد شد.

تاج‌کی افزود: به نظر در برخی از خانه‌ها ذخیره قابل توجهی از مواد ضدعفونی کننده را داریم و به نوعی بی‌انصافی محسوب می‌شود که با وجود ذخیره در برخی از خانه‌ها، همسایه‌ها مواد مورد نیاز را نداشته باشند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با تاکید بر اینکه تا کنون مسمومیت مصرف متانول در زنجان روی نداده است، ادامه داد: مردم باید متوجه باشند که متانول ضدعفونی کننده نیست و به شدت آسیب‌زا است و اندام‌های بدن را دچار اختلال می‌کنند.

وی به مطرح شدن مطالبی در مورد تولید واکسن و داروی درمان کرونا اشاره کرد و گفت: تولید و مصرف واکسن و دارو به این راحتی نیست و پروسه خاصی را باید طی کند که انجام آزمایش آزمایشگاهی، انجام آزمایش حیوانی و در نهایت بر روی انسان‌های داوطلب باید طی شود تا بتواند مجوز تولید و توزیع را کسب کند و تولید این داروها در این مقطع زمانی غیرممکن است.

تاج‌کی در پاسخ به سوالی در مورد مباحث مطرح شده در مورد بیوتروریسم بودن کرونا ویروس گفت: امکان چنین کاری وجود دارد، ولی در این مقطع نمی‌توان در مورد آن صحبت کرد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان به موضوع قاچاق و نقش آن در حملات بیوتروریسم اشاره و تاکید کرد: بارها این موضوع را مطرح کرده‌ایم که کالاهای قاچاق به دلیل شرایط خاص حمل و نگهداری می‌توانند منبع خطر باشند ولی اغلب نادیده گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه مواد ضدعفونی کننده مورد استفاده پایه کلر دارند، افزود: این محلول‌ها باید با درصد خاصی مورد استفاده قرار گیرند.

تاج‌کی با بیان اینکه همه مناطق استان زنجان درگیر بیماری کرونا شده است، افزود: میزان شیوع بیماری در شهرستان‌ها متفاوت است.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان با بیان اینکه تجویز داروهای مورد نظر برای کرونا طبق پروتکل خاصی انجام می‌شود، افزود: چهار دارو وجود دارد که دو دارو از این مجموع برای 90 درصد بیماران پاسخگو است ولی برای بیماران با وضعیت بدتر از داروهای دیگری هم استفاده می‌شود ولی این داروها در دسترس عموم نیست و توسط پزشکان خاصی تجویز می‌شود و این داروها در شهرستان‌ها هم وجود دارد.

انتهای پیام/73004/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول