اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تفریح و نشاط  /  بازی

انتخاب بازی های کامپیوتری برای فرزندان بر اساس «نظام ESRA»

بدون شک عدم وجود الگوی مناسب در استفاده از بازی ها، نگرانی والدین و عدم اطلاع آنها از محتواهای نامناسب این رسانه جدید تعاملی را می توان از مهم ترین عوامل ضرورت ایجاد نظام ESRA دانست.

انتخاب بازی های کامپیوتری برای فرزندان بر اساس «نظام ESRA»

گروه تفریح و نشاط؛ سعیده اسدیان: بارها برای بسیاری از خانواده ها پیش آمده که در انتخاب بازی متناسب با سن فرزند خود با مشکل مواجه شوند، این موضوع در سال های اخیر و به واسطه پیشرفت تکنولوژی و روی کار آمدن بازی های موبایلی و کامپیوتری بیش از پیش مورد توجه خانواده ها قرار گرفته، تا جایی که برخی اوقات والدین برای دانلود بازی هایی که بچه ها مشتاق آن هستند رغبتی نشان نمی دهند.

شاید یکی از دلایل این امر عدم آشنایی خانواده ها با نظام ESRA باشد، نظامی که وظیفه رده‌بندی سنی بازی‌ها را بر عهده دارد، بدون شک عدم وجود الگوی مناسب در استفاده از بازی ها، نگرانی والدین و عدم اطلاع آنها از محتواهای نامناسب این رسانه جدید تعاملی را می توان از مهم ترین عوامل ضرورت ایجاد نظام ESRA دانست.

بر اساس نظام رده بندی، بازی ها به پنج دسته 3+، 7+، 12+، 15+ و 18+ تقسیم بندی می شوند. ما در این گزارش تلاش داریم تا با معرفی بازی های مربوط به رده های سنی مختلف، به شما کمک کنیم تا انتخاب بهتری برای سرگرمی فرزند خود داشته باشید.

 

«رده سنی 3+»

«3+» از جمله سنینی است که کودکان میل زیادی به تقلید رفتار بزرگسالان داشته و یکی از مهم‌ترین سنین در مرحله اجتماعی شدن است که کودک، تأثیر زیادی از محیط گرفته و رفتارها را درونی می سازد.

در حقیقت،اتفاقاتی که کودک در این سنین می‌بیند و تجربه می‌کند به بسیاری از تصاویر ذهنی او شکل داده و حتی تعریف او از زیبایی را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد، بنابراین تماشای بازی‌هایی با محتواهای آسیب‌زا در این سن می‌‌تواند تأثیر جدی و مخربی بر کودک بگذارد. 

Angry Birds Seasons یکی از بازی هایی است که در رده 3+ قرار گرفته  و سال 2010 در ادامه سری بازی‌های بسیار محبوب Angry Birds، به بازار آمد. این بازی بدون نمایش خون یا خشونت است. تخریبی که در این بازی وجود دارد به اندازه ای کارتونی و فانتزی است که نه تنها حس نامناسبی را القا نمی‌کند، بلکه تا حدی جذاب و شادی‌آور است.

رنگ‌های به کار رفته در این بازی برای مخاطب کودک خوشایند و دلپذیر هستند، یکی دیگر از نکات مثبتی که در این بازی وجود دارد، آشنایی کاربران با فرهنگ و نمادهای کشورهای دیگر است. 


«رده سنی 7+»

این رده و رده پیشین خود ویژگی های دارند که در برخی محدودیت‌ها نیز آن ها را مشترک می کند، برای مثال می توان به شکل‌نگرفتن شخصیت هر دو رده و همچنین بالا ‌نبودن سطح دانش و شناخت عمومی اشاره کرد.

درست است که کودک در این سن، بسیاری از واژه های جدید را یاد‌گرفته و دایره لغاتش گسترده شده اما به دلیل اینکه هنوز معنای بسیاری از واژه ها و فحش‌ها را نمی داند و از لحاظ فرهنگی و شرایط سنی هم امکان توضیح‌دادن آن‌ها برایش وجود ندارد بهتر است در این رده سنی نیز از قراردادن بازی هایی با دیالوگ‌های نامناسب برای او خودداری کرد.

خشونت از نوع کارتونی آن در بازی این رنج سنی قاعدتاً نباید مشکلی برای کودکان ایجاد کند، چرا که می تواند تا حدی به تخلیه انرژی مازاد آن‌ها کمک کند.

ترس به صورت ملایم و معمولی نیز می تواند در محتوای بازی این کودکان قرار گیرد تا هم حس هیجان و کنجکاوی آنها را ارضا کند و هم آن‌ها را برای مقابله با چنین وضعیت‌های واقعی در زندگیر آماده سازد.

Adventure Time: Pirates of the Enchiridion یکی از همین بازی های کامپیوتری است که سال 2018 در ژانر اکشن-ماجراجویی به بازار آمد.

بازی از روی یک سریال انیمیشن با همین نام تولید شده و دارای دوربین سوم‌شخص با گرافیکی کارتونی است. این بازی فقط دارای بخش تک‌نفره (Single Player) است و تمرکز آن بر روی روایت داستان است. سفرهای دریایی و ماجراجویی در خشکی، کارهای کلی است که قهرمانان داستان به آن می‌پردازند. 

بازی از لحاظ کیفی در سطح متوسطی قرار دارد. گرافیک بازی بنا به سبک و حال‌ و هوای انیمیشن آن، مناسب است. همچنین موسیقی و صداگذاری‌ها نیز بسیار عالی پیاده‌سازی شده‌اند.

پدر و مادری که قصد تهیه این بازی را برای فرزند خود دارند، در نظر داشته باشند که تنها محتوای قابل اشاره در بازی خشونت آن است که آن هم در سطح خفیفی قرار دارد و دشمنان در فضایی کارتونی بدون نمایش خون جان خود را از دست می‌دهند. ESRA انجام این بازی را برای افراد بالای 7 سال بدون آسیب می‌داند.

 

«رده سنی 12+»

دوازده تا پانزده سالگی سن بلوغ و تغییرات بیولوژیک است و این وجه تمایز مهم این رده از رده‌های سنی پیشین است. با توجه به اینکه این دوره نقش مهمی در شکل‌گیری شخصیت فرد دارد، وجود مفاهیم تبعیض‌آمیز در بازی ها نیز می تواند این نگرش را در افراد ایجاد کند.

انجام بازی های رایانه‌ای و تجربه برخی حرکات خشن به صورت مجازی می تواند برخی هیجان‌های نوجوانان را تخلیه کرده و به برخی نیازهای آن ها پاسخ دهد، این مسأله خصوصاً در مورد ژانر اکشن صادق است، چرا که نیاز به دقت و سرعت عمل بسیار بالایی دارد که انرژی زیادی را از بازیکن طلب می کند.

Air Missions: HIND یک بازی کامپیوتری با سبک پرواز-شبیه‌سازی است که در سال 2016 به بازار آمد، یک بازسازی از بازی قدیمی Hind که در سال 1995 ساخته شده، دارای بخش‌های تک‌نفره (Single Player) و چندنفره (MultiPlayer) بوده و کل روند بازی بر روی در اختیار داشتن یک فروند بال‌گرد MI-24 می‌گردد.

بازی دارای سه درجه سختی است که با انتخاب آن‌ها میزان شبیه‌سازی لحاظ شده در بازی متفاوت می شود، گرافیک بازی در سطح بسیار خوبی ارائه شده و در بحث صداگذاری، طراحان از سیستمی کمک گرفته‌اند که بازیکن صدا را به شکلی می‌شوند که گویی در کابین بال‌گرد نشسته است.

تنها محتوای آسیب‌رسان موجود در بازی خشونت است که در سطح خفیف بوده و نمایش خون ندارد. 

 

«رده سنی 15+»

این رده سنی از آن جهت که مهارت‌های زبانی و شناختی بیشتری دارد و از لحاظ اجتماعی در معرض نقش‌ها و انتخاب‌های جدی تری هم قرار می گیرد، می تواند آزادی بیشتری نسبت به رده‌های قبلی در انجام بازی ها داشته باشد.

افراد با ورود به این رده سنی تاحد زیادی به تعریف از خود دست یافته و شخصیت شان شکل گرفته، بنابراین می توانند بازی های شامل ترس، بازی های خشن کارتونی، فانتزی و واقعی را انجام دهند و تأثیرات منفی آن‌ها را نیز با آگاهی خود خنثی سازند.

بازی Absolver در سال 2017 با سبک اکشن و نقش‌آفرینی برای رده سنی 15+ به بازار آمد، این بازی بیشتر به جای آن‌که داستان خاصی را دنبال کند از مراحل مختلف و متنوعی در جهان باز تشکیل شده که بازیکن از دیدگاه سوم شخص باید این مراحل را پیموده و در مبارزات خود پیروز شود.

این بازی که از نظر بسیاری از منتقدین از لحاظ گرافیکی، صداگذاری و کیفیت بخش‌های طراحی در سطح بالایی قرار دارد، به صورتی است که بازیکنان می‌توانند حرکات مبارزه‌ای خود را تعریف کنند و بر اساس پیشروی در بازی حرکات دیگری را نیز به دست آورند که همین موضوع می‌تواند ترغیب‌کننده بوده و به جذابیت بازی بیفزاید.

این بازی تا حدی دارای محتوای ترس بوده و با توجه به اینکه بازی به صورت اکشن است دارای خشونت است اما این خشونت بسیار زیاد نبوده و خون نمایش داده شده در بازی شدت زیادی ندارد. 

 

«رده سنی 18+»

این رده سنی تماماً پس از سن قانونی واقع شده، شخصیت فرد شکل گرفته، دوران مدرسه پایان یافته و تقریباً چشم‌انداز زندگی فرد مشخص شده است.
بنابراین پیش‌بینی می شود که افراد واقع در این رده سنی، بسیاری از بازی های رایانه ای با محتواهای متفاوت را می توانند تماشا کنند و مشکل خاصی نخواهند داشت.

A Plague Tale: Innocence یک بازی ماجرایی و داستان محور بوده که زاویه دید آن از نگاه دوربین سوم شخص است، بازی در سال ۲۰۱۹ برای کنسول های PS4 و Xbox one و رایانه شخصی انتشار یافت. بازی، داستان خواهر و برادری نجیب زاده را در قرن ۱۴ در فرانسه روایت می‌کند که برادر کوچک‌تر از زمان تولد بیمار شده و مادر او که یک کیمیاگر است او را از خانواده و دنیای بیرون دور نگه داشته تا بتواند برای درمان او راهی پیدا کند.

موسیقی بازی فضای قرون وسطایی دارد و ضرب آهنگ آن نسبت به موقعیت و مکان تغییر می‌کند، همچنین در قسمت صداگذاری با انتخاب حرفه‌ای صدا برای شخصیت‌ها، به کار فوق‌العاده سازندگان پی می‌بریم.

خشونت بازی در سطح بسیار بالایی قرار دارد. در جریان بازی افراد توسط موش ها به طرز فجیهی خورده می‌شوند و مرگ آنها همراه با نمایش پاشیدن خون و تولید صدای ناشی از رنج کشیدن است. محیط تاریک، محدودیت دید و صداهای درون بازی، احساس ترس و اضطراب و همچنین حس تنهایی و اتفاقاتی که در بازی برای شخصیت ها رخ می دهد، احساس نا امیدی را به بازیکن منتقل می‌کنند. با توجه به محتواهای بازی، ESRA رده سنی 18+ سال را برای آن در نظر گرفته است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول