اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  زنجان

بازار کرونا گرفته شب عید/ میوه کیلویی چنده؟

با وجود گذشت دو روز از عرضه میوه شب عید و یکسا‌ن‌سازی قیمت آن معادل 6 هزار تومان برای سیب و پرتقال تقاضایی از سوی عرضه‌کنندگان و مردم به عنوان خریدار وجود ندارد.

بازار کرونا گرفته شب عید/ میوه کیلویی چنده؟

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، تأمین و ذخیره‌سازی میوه شب عید یکی از برنامه‌های هرساله دولت در آستانه شب عید است، اتفاقی که امسال نیز رخ داد و به گفته مسؤولان یک هزار و 700 تن پرتقال و سیب ذخیره‌سازی شد.

این خبر را مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های روستایی استان زنجان اعلام کرد و گفت: امسال یک هزار و 700 تن میوه شب عید برای زنجانی‌ها تامین شده است که این میزان میوه شامل 700 تن سیب و یک هزار تن پرتقال است.
سعید یوسفی تصریح کرد: پرتقال از استان مازندران و سیب نیز از استان آذربایجان غربی تهیه شده است.
وی با اشاره به اینکه امسال وظیفه تامین میوه شب عید به عهده سازمان صمت است، افزود: این اتحادیه به عنوان مباشر در این زمینه فعالیت دارد.

طبق اعلام قبلی قرار بود از روز گذشته توزیع میوه شب عید در زنجان با قیمت مصوب آغاز شود که به گفته مسؤولان به خاطر قیمت بالاتر آن از قیمت بازار این اتفاق رخ نداد.

هرچند که از 100 غرفه تعیین شده برای عرضه میوه تعدادی از غرفه‌داران نسبت به تهیه میوه شب عید اقدام کردند، اما با این حال مردم رغبت چندانی به آن نشان ندادند.

یکسان‌سازی قیمت میوه برای جلوگیری از ازدحام

رئیس اتاق اصناف استان زنجان در این باره به خبرنگار فارس گفت: قیمت میوه شب عید امسال 6 هزار تومان تعیین شده است.

سید محمود موسوی با اشاره به اینکه استقبال از عرضه میوه شب عید ضعیف است، اضافه کرد: توزیع از طریق مراکز انجام می‌شود اما محدود شده است چون برخی انصراف داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه برخی از غرفه‌ها هم انصراف نداده‌اند اما میوه هم تحویل نگرفته‌اند، بیان کرد: برخی از غرفه‌داران هم میوه عرضه می‌کنند اما میوه شب عید نیست.

رئیس اتاق اصناف استان زنجان گفت: دلیل غرفه‌داران برای عدم عرضه میوه شب عید قیمت بالای آن است، البته در این امر استان مقصر نیست و قیمت از سوی تهران تعیین شده است.

وی با اشاره به اینکه هدف از افزایش تعداد غرفه‌ها جلوگیری از ازدحام بوده است، تصریح کرد: حتی در این غرفه‌های محدود نیز مردم رغبتی برای خرید میوه شب عید ندارند.

موسوی تصریح کرد: ممنوعیتی برای عرضه میوه شب عید از سوی مباشر نداریم، اما قیمت آن 6 هزار تومان برای سیب و پرتقال است.

تقاضایی برای عرضه میوه نیست

مسؤول روابط عمومی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز درباره توزیع میوه شب عید گفت: قیمت اعلام شده توسط ستاد تنظیم بازار برای میوه شب عید در زنجان بالاتر از قیمت بازار است به همین خاطر استقبالی از سوی توزیع کنندگان وجود ندارد.

محمد قربانلو با اشاره به رایزنی برای کاهش قیمت میوه در استان بیان کرد: در حال حاضر هیچ تقاضایی از طرف عرضه کننده‌های میوه تنظیم بازار نیست و آنها با قیمت اعلام شده از طرف ستاد خرید نمی‌کنند تا در اختیار مردم قرار دهند.

قربانلو گفت: قیمت میوه فردا قطعی خواهد شد و در همین راستا از تهران خواسته شده که یا قیمت‌ها را تعدیل و یا اجازه کاهش قیمت به استان را بدهد.

یکی از فروشندگان میوه هم در این باره گفت: با وجود گذشت دو روز از عرضه میوه استقبالی از سوی مردم برای خرید این میوه‌ها نیست.

وی با اشاره به اینکه قیمت عرضه میوه در بازار کمتر از میوه تنظیم بازار شب عید است، اضافه کرد: به همین خاطر مردم ترجیح می‌دهند، میوه خود را به شکل دلخواه تهیه کنند تا اینکه به صورت جعبه‌ای و تنظیم بازاری خرید کنند.

این عرضه کننده میوه شب عید با اشاره به اینکه شرایط پیش آمده در نتیجه شیوع کرونا نیز از دیگر دلایلی است که موجب رغبت کم مردم به خرید نه تنها در بحث میوه بلکه سایر اقلام  شده است، گفت: در بحث عرضه میوه شرایط متفاوت است چون اگر استقبال و تقاضایی از سوی مردم نباشد، قطعا فروشندگان ضرر خواهند کرد چون ماندگاری میوه کم است.

یکی از شهروندان نیز در این باره گفت: وزن سنگین این میوه ها اجازه نمی‌دهد که مردم کمتر توانمند، مقدار زیادی از آن را در سبد خرید خود جای دهند.

احمدی گفت: به عنوان نمونه وقتی چند عدد پرتقال وزنی معادل یک کیلو گرم دارند دیگر اقشار ضعیف جامعه چگونه می تواند از این نوع میوه‌ها خریداری کنند، در عین حال که قیمت میوه هم نسبت به بازار آزاد بالاتر است.

انتهای پیام/73005/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول