اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

ممانعت از تجمع برای مراسم مذهبی واجب عقلی و شرعی است

یک کارشناس مذهبی گفت: ممانعت از تجمع برای مراسم‌های مذهبی، طواف خانه خدا و نماز جمعه و جماعت در شرایط شیوع بیماری کرونا واجب عقلی و شرعی است زیرا واجبی به نام حفظ جان انسان‌ها سایر مسائل را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

ممانعت از تجمع برای مراسم مذهبی واجب عقلی و شرعی است

حجت‌الاسلام روح‌الله فاطمی‌نسب در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین با اشاره به اینکه شیوع بیماری کرونا یک آزمون برای مردم است که دو دیدگاه مختلف در ان وجود دارد، اظهار کرد: نخستین رویکرد در مورد شیوع این بیماری رعایت اصول بهداشتی است که پشتیبان این قسمت دین‌مداری است زیرا در زمان حیات ائمه‌اطهار که بیماری وبا همه‌گیر بود این بزرگواران تأکید می‌کردند از شهر یا جماعتی که دچار وبا شده‌اند باید جدا شد و خود را در معرض این بیماری قرار نداد.

وی با بیان اینکه یک باب از کتاب وسایل‌الشیعه در این خصوص است، افزود: لذا فلسفه تعطیلی مساجد، طواف کعبه، نماز جماعت و جمعه همان چیزی است که دین نسبت به آن تأکید دارد زیرا دین می‌گوید در این موقعیتی که یک بیماری شیوع پیدا می‌کند اعمالی مانند نمازجماعت جایز نیست زیرا واجبی به نام حفظ جان انسان‌ها داریم که همه مستحبات و واجبات را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

مسؤل سابق شورای سیاست‌گذاری ائمه‌جمعه استان قزوین اضافه کرد: اینکه دوای این بیماری در دست پزشکان است اما شفا در دست خداست و در این شرایط نباید از نماز، دعا و نیایش جدا شویم.

فاطمی‌نسب ادامه داد: عقلانیت دین حکم می‌کند نماز جماعت در مساجد احصا نشود زیرا محتمل است که یک نفر بیماری داشته باشد و به دیگران سرایت کند بنابراین واجب عقلی و شرعی است که از این اجتماعات دوری کنیم کما اینکه این اجتماعات طواف خانه خدا یا نمازجمعه باشد.

وی عنوان کرد: البته این اقدامات به معنی تعطیلی احکام و وظایف دینی ما نیست زیرا در منزل با سه نفر هم می‌توان نمازجماعت برگزار کرد و حتی روضه اهل‌بیت(ع) که دل‌ها را آرام می‌کند، می‌تواند به صورت خانوادگی برپا شود.

این کارشناس مذهبی تصریح کرد: پس از گذر از این بحران مردم این عقلانیت دین را تحسین خواهند کرد و دشمنان از گفته‌های خود پشیمان می‌شوند.

فاطمی‌نسب گفت: درست است که الان اجتماعات حرم امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) امکان‌پذیر نیست اما روایت داریم قبر ائمه‌اطهار(ع) در قلب انسان‌هایی است که نسبت به آن‌ها محبت دارند و این تعطیلی‌ها هیچ گزندی به دین‌داری مردم وارد نمی‌کند بلکه عقلانیت دین در اینجا خود را نشان می‌دهد.

 

شیوع این بیماری دسیسه و شیطنتی علیه انسانیت بوده است

وی بیان کرد: شواهد امر مشخص است که شیوع این بیماری دسیسه و شیطنتی علیه انسانیت بوده و فقط دین اسلام و مسلمانان را هدف قرار نداده است.

مسؤل سابق شورای سیاست‌گذاری ائمه‌جمعه استان قزوین خاطرنشان کرد: استکبار با این ترور بیولوژیکی به جنگ با انسانیت آمده است و در هر منطقه‌ای از جهان یک استراتژی خاص را دنبال می‌کند به عنوان مثال در چین اقتصاد این کشور را هدف قرار داد و در ایران و سایر کشورهای مسلمان نیز دین‌داری مردم را مورد هدف قرار داده است.

فاطمی‌نسب اظهار کرد: با توجه به اینکه آنچه در این کارزار بیماری کرونا اتفاق می‌افتد، هجمه‌های دین‌مداری است؛ این جنگ را جنگ روایت‌ها می‌نامم.

وی افزود: از ابتدای شیوع بیماری کرونا در کشورهای مسلمان می‌بینیم که بیشترین حجم سر و صداها در بحث دین‌داری است و می‌خواهند علم را مقابل دین قرار دهند و با یک سری تحرکات ساختارشکنانه ارزش‌ها را زیرسؤال ببرند.

این کارشناس مذهبی ضمن تأکید بر لزوم افزایش فعالیت افراد و گروه‌های مذهبی در فضای مجازی اضافه کرد: دوستان من در فضای مجازی باید نسبت به شبهاتی که در حال رخداد است، حساس بوده و به این شبهات پاسخ بدهند و از عقاید و ارزش‌های مردم دفاع کنند.

فاطمی‌نسب یادآور شد: در این برهه از زمان با توجه به شرایط ایجاد شده افسران جنگ نرم می‌توانند نقش بسیار مهمی ایفا کنند البته با جنگ‌های دیگری مانند جنگ اقتصادی هم درگیر هستیم که در فضای مجازی می‌توان فعالیت‌های گسترده‌ای در این زمینه‌ها انجام داد.

انتهای پیام/۷۷۰۱۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول