اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

نماینده عراقی: سائرون، نصر، حکمت و صالح، یک «جوکر» را نخست‌وزیر کردند

نماینده فراکسیون الصادقون عراق با جوکر خواندن نخست‌وزیر جدید این کشور، گفت که فراکسیون‌های وابسته به مقتدی الصدر، حیدر العبادی و عمار الحکیم و شخص برهم صالح در پشت این انتخاب هستند.

نماینده عراقی: سائرون، نصر، حکمت و صالح، یک «جوکر» را نخست‌وزیر کردند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «حسن سالم» نماینده فراکسیون «الصادقون» در پارلمان عراق در واکنش به انتخاب «عدنان الزرفی» استاندار پیشین نجف اشرف به عنوان نخست‌وزیر مامور تشکیل کابینه عراق، او را «جوکر» توصیف کرد.

جوکر، اشاره به برخی معترضان عراقی است که در خلال تظاهرات چند ماهه اخیر، خود را به الهام از فیلم آمریکایی «جوکر»، جوکر می‌نامیدند؛ فیلمی که در ماه‌های گذشته در آمریکا اکران شد و زندگی یک فرد فقیر را روایت کرد که علیه جامعه و برخی ناعدالتی‌های آن می‌خروشد و دیگران را به خروش و آشوب دعوت می‌کند.

این نماینده عراقی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه» تصریح کرد: مامور کردن جوکر (عدنان الزرفی) به تشکیل دولت جدید، خیانت به خون شهدا است و فراکسیون‌های الحکمه (عمار الحکیم)، سائرون (مقتدی الصدر) و النصر (حیدر العبادی) و «برهم صالح» رئیس جمهور در پشت پرده انتخاب این جوکر بودند.

«برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق ظهر امروز (سه شنبه -۲۷ اسفند) الزرفی را که عضو ائتلاف النصر (به رهبری حیدر العبادی) در پارلمان عراق است را مأمور تشکیل کابینه کرد.

 از روز گذشته که زمزمه‌ها در خصوص انتخاب الزرفی برای نخست‌وزیری آغاز شد، برخی گروهها به صراحت مخالفت خود را به دلیل سابقه او، ابراز کردند.

عدنان الزرفی که زمانی استاندار نجف بوده، مورد تایید بسیاری از گروه‌های سیاسی شیعی عراق نیست. در جریان تظاهرات‌های اخیر و ناآرامی‌های نجف اخبار متعددی درباره نقش او و هوادارانش در خرابکاری‌های صورت گرفته منتشر شد.

 برخی خبرهای غیررسمی حاکی است که که «احمد شربه» از نزدیکان الزرفی و دارودسته او، در حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در نجف و همچنین حمله به دفتر مرجعیت در عراق نقش داشتند و اخباری نیز درباره نزدیک شدن الزرفی به آمریکا طی ماه‌های اخیر پیش از ناآرامی‌های نجف منتشر شده بود. حتی برخی منابع مدعی هستند که اعضای خانواده او در آمریکا به سر می‌برند.

دیروز (دوشنبه - ۱۶ مارس)، در پی ناکامی کمیته هفت‌نفره نمایندگان گروه‌های شیعی عراق برای انتخاب نام نامزد نخست وزیری آتی عراق، برخی منابع از نخست‌وزیری احتمالی عدنان الزرفی به عنوان رئیس فراکسیون پارلمانی النصر در پارلمان عراق خبر دادند و شبکه المیادین نیز به نقل از منابع آگاه نوشت که الزرفی دیروز، در کاخ ریاست‌جمهوری حضور داشته وقرار بوده که برهم صالح شب هنگام، وی را به عنوان نخست‌وزیر معرفی کند اما به دلایلی نامشخص، این امر به امروز موکول شد.

کشور عراق از یکم اکتبر (نهم مهر ماه) در شرایط نا آرامی به سر می‌برد و معترضان عراقی در شهرهای عمدتا شیعه‌نشین خواستار مبارزه با فساد و رفع ناکارآمدی دستگاههای اجرایی شده‌اند. به دنبال این اعتراضات، عادل عبدالمهدی نخست‌وزیر پیشین عراق درخواست استعفای خود را به پارلمان عراق ارائه کرد پارلمان عراق نیز درخواست وی را پذیرفت. 

پس از عبدالمهدی، «برهم صالح» رئیس‌جمهور عراق، پس از کش‌وقوس‌های فراوان، «محمد توفیق علاوی» را مامور تشکیل کابینه عراق کرد.

اما وی نیز شامگاه یکشنبه (یازدهم اسفند ماه) پس از به حد نصاب نرسیدن تعداد اعضای پارلمان در نشست آن روز برای رای اعتماد به کابینه وی، در پیامی مکتوب به برهم صالح رئیس جمهور عراق انصراف خود را از تشکیل کابینه اعلام کرد و  صالح هم به دنبال آن اعلام کرد که طی ۱۵ روز و بر اساس بند ۷۵ قانون اساسی گزینه دیگری را برای تشکیل کابینه معرفی خواهد کرد.

این مهلت ۱۵ روزه،  دیروز (دوشنبه-۱۶ مارس) به پایان رسید و «جریان حکمت» و ائتلاف سائرون از کمیته هفت نفره نمایندگان گروه‌های شیعی عراق برای انتخاب نام نامزد نخست وزیری آتی عراق خارج شدند و پس از مناقشه درباره  پرونده ۱۷ نفر برای تصدی این پست، تاکید کردند که در آخرین ساعات باقیمانده به مهلت قانونی نتوانستند به توافقی در این خصوص دست یابند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول