اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

قم

تعجب بازرسان سازمان جهانی بهداشت از خدمات رسانی طلاب/مراقب سلامت طلاب جهادی هستیم

رئیس بیمارستان فرقانی قم با اشاره به بازدید بازرسان سازمان جهانی بهداشت از این بیمارستان گفت: یکی از طلاب جهادی مشغول غذا دادن به یکی از بیماران کرونایی بود، وقتی بازرس WHO پرسید و فهمید که این شخص یک طلبه و روحانی دینی است خیلی شگفت زده شد.

تعجب بازرسان سازمان  جهانی بهداشت از خدمات رسانی طلاب/مراقب سلامت طلاب جهادی هستیم

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، در پی شیوع بیماری کرونا و افزایش بستری بیماران در بیمارستان ها، طلاب جهادی از نخستین گروه هایی بودند که به سرعت وارد عمل شدند و بدون ترس از اینکه خودشان نیز به این بیماری مبتلا شوند لباس خدمت بر تن کرده و به یاری بیماران و کادر درمانی بیمارستان‌ها شتافتند.

از عهده‌دار شدن مسؤولیت همراهی بیماران گرفته تا نظافت و هرکاری که در بیمارستان های محل بستری بیماران مبتلا به کرونا نیاز بود، طلاب آستین همت بالا زدند.

دکتر حامد شفیعی رئیس بیمارستان فرقانی قم یکی از بیمارستان‌های اختصاص یافته برای بیماران کرونایی در گفت‌وگوی تفصیلی با فارس از تجربه حضور طلاب جهادی در این بیمارستان برای ما سخن گفت.

روند حضور طلاب جهادی در بیمارستان فرقانی به چه شکل بود؟

روزهای اولی که دوستان طلاب جهادی تصمیم گرفتند به ما کمک کنند، تجربه جدیدی بود که طبعا چالش‌هایی به همراه داشت ولی با توجه به شناختی که از بعضی از دوستان داشتم و با وجود محدودیت‌هایی که داشتیم ولی موافقت کردیم و ابتدا برای طلاب قبل از ورود به بیمارستان دوره‌های آموزشی گذاشتیم. روزهای نخست فشارهایی روی بنده بود و حتی از طرف کادر بیمارستان ولی در مجموع حضور طلاب تجربه خوبی بود و راضی هستیم و بازخورد خوبی از حضور دوستان طلاب جهادی در بیمارستان داشتیم و این موجب شد این تجربه به بیمارستان‌های دیگر منتقل شده و دوستان طلاب جهادی در بیمارستان‌های دیگر نیز مشغول شوند.

 

طلاب جهادی چه کارهایی در بیمارستان انجام می‌دهند؟

عدم وجود همراه، چالش بزرگی برای بیماران کرونایی ایجاد کرده بود که با حضور طلاب جهادی برای کمک روحی و امیدبخشی به این بیماران مفید بود و تاثیر آن را در درمان دارویی بیماران نیز شاهد بودیم و البته به دلیل سختی کار پرستاران و کادردرمانی و مشکلات از این دست، وجود دوستان طلاب جهادی در این زمینه به ما کمک کرد؛ هم به عنوان همراه بیمار، هم در کارهای خدماتی و پشتیبانی کمک کردند و وجود ناآشنایی‌هایی که بعضی از دوستان جهادی نسبت به کادر پرستاری و سیستم درمانی داشتند در مجموع توانستند به ما کمک کنند.

 

بازخورد حضور طلاب جهادی بین کادر پرستاری و درمانی بیمارستان و همچنین بیماران کرونایی چه طور بود؟

بازخورد حضور طلاب جهادی هم از نظر کادر درمانی و پرستانی و هم از نظر بیماران خوب بود. بیماران که خیلی از راضی بودند و کادر پرستاری شاید در وهله اول کمی حساسیت داشتند و طبیعی بود چون این دوستان طلاب جهادی آشنایی با کار درمانی نداشتند ولی بعد از گذشت دوسه روز کادر درمانی و پرستاری از حضور طلاب راضی بودند و باز خورد‌های خوبی داشتیم و می‌گفتند که حضور این دوستان به روند درمانی بیماران مخصوصا در بعد روانی کمک می‌کند.

من هر روز سرکشی و بازدید می‌کنم از بخش‌های مختلف بیمارستان، بارها شده بیماران از ما تشکر کردند، خیلی از بیماران نمی‌دانند این دوستان طلاب جهادی هستند و فکر می‌کنند از کادر خدماتی بیمارستان هستند و وقتی به بیماران می‌گوییم این عزیزان جزء طلاب جهادی هستند خیلی حال خوبی پیدا می‌کنند و تشکر می‌کنند.

خاطره‌ای از حضور طلاب جهادی در بیمارستان به خاطر دارید؟

روز 13 رجب بود که بازرسین سازمان بهداشت جهانی به بیمارستان ما آمدند و از بخش‌های مختلف بازدید کردند. در یکی از اتاق‌ها که رفتیم یکی از طلاب جهادی مشغول غذا دادن به یکی از بیماران کرونایی بود، وقتی بازرس WHO پرسید و فهمید که این شخص یک طلبه و روحانی دینی است خیلی شگفت زده شد و کمی هم با او صحبت کرد، که بعدا در مصاحبه‌های خودش هم اعلام کرد که چیزی که بسیار عجیب و جالب بود حضور دوستان روحانی در بیمارستان بود که در روند بهبود و درمان بیماران کرونایی کمک می کنند و بسیار برای او جذاب بود. این بازرس از یک کشور خارجی آمده بود و اصلا با فرهنگ ما آشنا نیست ولی این حضور طلاب برای او بسیار جذاب و شگفت انگیز بود.

 

برنامه و ساعات کاری طلاب جهادی در بیمارستان به چه شکل است؟

طلاب در طول 24 ساعت به صورت سه شیفت صبح، عصر و شب در بیمارستان‌ها حضور پیدا می کنند، آن‌ها در کارهای خدماتی و کمک رسانی به بیماران فعال هستند، همچنین در کارهای پشتیبانی و آماده سازی تغذیه‌ فعالیت می کنند.

 

هیچ کدام از این طلبه‌های جهادی در حین خدمت دچار بیماری شده‌اند؟

از روز نخست حفظ سلامت پرسنل بیمارستان از مسائل بسیار مهم و در واقع خط قرمز ما بود و خواهد بود. طلاب جهادی ما نیز جزء پرسنل ما محسوب می‌شوند، هر آنچه که نیاز باشد تا شرایط بهداشتی و تجهیزات بیمارستانی در آن سطحی که حضور دارند رعایت می‌شود و در این زمینه به هیچ وجه کوتاه نمی‌آییم، چرا که حفظ سلامت پرسنل و طلاب از خطوط قرمز ما محسوب می‌شود و تا کنون الحمدلله مشکلی خاصی وجود نداشته است.

 

وضعیت بیمارستان فرقانی نسبت به بیماران کرونایی چگونه است؟

چند روزی است الحمدلله وضعیت بیمارستان بهتر شده است، البته این بهتر شدن اوضاع به دلیل رعایت مردم نیست، چرا که آن چیزی که ما در بیرون و در فضای شهر می‌بینیم متاسفانه مردم در مکان‌های عمومی تجمع می‌کنند. تصور می کنم که هنوز هموطنان به این باور نرسیده اند که این بیماری را نباید درمان کرد، بلکه باید پیشگیری به عمل آورد. تا زمانی که این پیشگیری انجام نشود، اضافه کردن تخت‌ها در بیمارستان‌ها فایده‌ای نخواهد داشت. در این چند روز ورودی‌های ما مقداری کمتر شده است، اما هنوز برای تصمیم گیری زود است، چرا که دوره کمون این بیماری 10 تا 14 روز است و این کاهش ورودی‌های احتمالا به این دلیل است که مردم حدود دو هفته گذشته ترسیدند و در شهر حضور پیدا نکردند.

این روزها متاسفانه از جدیت مردم کاسته شده است. به هموطنان تاکید می کنم که در این ایام شب عید از خروج غیرضروری از منزل به جد پرهیز کنند، تا زمانی که ما رعایت نکنیم، این ویروس می‌تواند فعالیت داشته باشد و بیماران بیشتری را درگیر کند.

انتهای پیام/2258/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول