اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  آموزش

شرکت های دانش بنیان جهش تولید را ممکن می کنند/ نقش فوق العاده پژوهش در جهش تولید

دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی گفت: اگر دنبال جهش تولید هستیم باید از نیروی خلاق و ویژه که همان جوانان هستند، استفاده کنیم چرا که آنها می‌توانند در این بخش نقش‌آفرینی کنند.

شرکت های دانش بنیان جهش تولید را ممکن می کنند/ نقش فوق العاده پژوهش در جهش تولید

 علیرضا سلیمی دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس،‌در رابطه با نامگذاری سال به جهش تولید از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی،‌گفت: جهش تولید چند پیش‌نیاز لازم دارد، جهش یعنی یک کار فوق‌العاده و متفاوت، بنابر این مدیران و مسؤولین ما باید نسبت به سال‌های قبل متفاوت و مضاعف عمل کنند.

* بخش تولید نیازمند کار جهادی است

وی با بیان اینکه باید در بخش تولید و اقتصاد کار جهادی انجام شود، یادآور شد: اگر قرار است کار جهادی انجام شود مدیران جهادی با تفکر جهادی باید وجود داشته باشند، مدیری که تفکر فرسوده دارد و اعتقاد به کار جهادی ندارد باید جای خود را به مدیران جهادی دهد.

 

*نقش فوق العاده پژوهش در جهش تولید

دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: باید از ظرفیت علمی کشور غفلت نکنیم و همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند بخش پژوهش در جهش تولید نقش فوق‌العاده‌ای دارد بنابر این باید حوزه پژوهش را فربه کرد و در بخش پژوهش سرمایه‌گذاری بیشتری کرد و پژوهشگران را بیشتر حمایت کرد.

*شرکت های دانش بنیان عامل جهش تولید

سلیمی ادامه داد: وقتی می‌خواهیم جهش تولید داشته باشیم باید سراغ توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان برویم چرا که این شرکت‌های دانش‌بنیان هستند که می‌توانند در این بخش ما را به هدف برسانند.

وی اصلاح زیرساخت‌های اقتصادی مانند بخش گمرک، نظام پولی بانکی، نظام مالیات را برای جهش تولید دارای نقش وافری دانست و گفت:‌ باید در نرخ تسهیلات تولید تجدیدنظر کنیم و اقدامات کافی را برای بخش تولید انجام دهیم.

*مدیریت قاچاق تاثیر مستقیمی در جهش تولید دارد

دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد:‌ مدیریت قاچاق می‌تواند تأثیر مستقیمی در کیفیت جهش تولید و افزایش تولید داشته باشد، جهش تولید در بخش‌های مختلف چون کشاورزی، صنعت و علم را شامل می‌شود بنابراین تمام وزارتخانه‌ها همچون وزارت تعاون، وزارت بهداشت،‌ آموزش و پرورش و وزارت علوم باید بخش‌های مختلف خود را تقویت کنند و در تبدیل تولیدات علمی به فناوری حتماً تغییر معناداری داشته باشیم.

*نقش آفرینی جوانان در جهش تولید

این نماینده مجلس در ادامه با تأکید بر اینکه باید امسال جوانان را وارد کار کنیم و اگر دنبال جهش تولید هستیم باید از نیروی خلاق و ویژه که همان جوانان هستند، استفاده کنیم چرا که آنها می‌توانند در این بخش نقش‌آفرینی کنند.

*برای جهش تولید مصرف تولیدات داخلی در دستور کار قرار بگیرد

وی تصریح کرد: استفاده از تولیدات داخلی کشور باید به طور جدی پیگیری شود و برای مردم در این زمینه آگاه‌سازی صورت بگیرد. اگر قرار است تولید در کشور جان بگیرد مصرف تولیدات داخلی در دستور کار قرار بگیرد و دولت باید قوانین دست و پاگیر را کنار بگذارد و اگر نیاز به قانون جدید باشد، قانون را به مجلس ارائه کند.

سلیمی گفت: ان‌شاءالله مجلس در سه یا چهار ماه آینده تغییر ساختار بودجه را خواهد داشت تا بتواند در جهت جهش تولید کارهای بزرگی انجام دهد.

وی اظهار داشت: بخشی از ظرفیت کشور برای جهش تولید مغفول مانده است بنابراین باید همه ظرفیت‌ها را به میدان بیاوریم و دست به دست هم دهیم که این شعار رهبر معظم انقلاب را اجرایی و عملیاتی کنیم.

دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اگر ما به دنبال صادرات غیرنفتی هستیم باید در بخش تولید تأمین منابعی را داشته باشیم اضافه کرد: ما باید به سراغ صادرات غیرنفتی برویم و بودجه بدون نفت را در نظر بگیریم در حال حاضر به صورت پنهان بخش زیادی از بودجه ما به نفت وابسته است این وابستگی پنهان را باید اصلاح کنیم و بتوانیم به اهداف خودمان برسیم.

وی در پایان تأکید کرد: تولید مواد خام ممنوع است و باید به سراغ ارزش افزوده در بخش معدنی برویم تا از نظر کیفیت سرمایه مضاعفی برای کشور خلق کنیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول