اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

یک شب با گشت‌های ویژه سازمان پسماند/تعقیب و گریز خودروی حمل زباله

زباله گردی، تفکیک در ایستگاه‌های میانی و خلاصه هر آنچه در گذشته به روال عادی جمع آوری پسماند ربط دارد این روزها با آمدن کرونا ممنوع شده است اما عده ای دست به تخلف زده و هنوز توس طکودکان زباله گرد کرونا را از این سو به آن سو می برند.

یک شب با گشت‌های ویژه سازمان پسماند/تعقیب و گریز خودروی حمل زباله

خبرگزاری فارس-سید اسد رجبی: یکی از موضوعاتی که با انتشار و همه گیری ویروس کرونا در مرکز توجه ویژه قرار گرفت؛ زباله گردی، امکان سرایت ویروس به کودکان زباله گرد و همچنین انتشار بیشتر این بیماری به شهروندان بود.

با توجه به همین اهمیت، معاون اجتماعی-فرهنگی شهرداری تهران و مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند طی مکاتباتی با دادستانی و فرماندهی انتظامی تهران خواستار برخورد با زباله گردهای غیرمجاز و صد البته پیمانکاران متخلف شدند.

پس از این مکاتبات و نشست‌ها، طی ابلاغی، دادستانی تهران از فرماندهی انتظامی تهران بزرگ خواست با همکاری شهرداری تهران مانع زباله‌گردی در سطح شهر شوند.

با این ابلاغ، از ساعت 21، اکیپ‌های گشت سازمان مدیریت پسماند فعالیت خود را در سطح خیابان‌های پایتخت آغاز کردند. 

کودکان زباله گرد می‌توانند کرونا را منتقل کنند

قنبر آدینه‌وند مدیر نظارت و ارزیابی امور مناطق سازمان مدیریت پسماند با اشاره به فعالیت غیرمجاز زباله گردی و انتقال پسماندهای احتمالا آلوده به حاشیه تهران می‌گوید: دلیل این مکاتبات و پیگیری‌های سازمان مدیریت پسماند، در وهله اول سلامت کودکان عمدتا اتباعی است که بدون رعایت موارد بهداشتی و حتی بدون دستکش و ماسک اقدام به زباله گردی از مخزن‌های شهری می‌کنند.

 

مدیر نظارت و ارزیابی امور مناطق سازمان مدیریت پسماند افزود: از سوی دیگر انتقال این ویروس به این کودکان و فعالیت آن‌ها در سطح شهر می‌تواند روند همه گیری این ویروس را تسریع بخشد.

وی تاکید کرد: به همین دلیل و با توجه به اینکه فعالیت عوامل غیرمجاز معمولا از ساعت 21 تا 24 است، عمده فعالیت اکیپ‌ها و گشت‌های ما مربوط به این ساعات می‌شود.

وعده ساعت 21؛ میدان رسالت

ماشین‌های نظارت سازمان مدیریت پسماند در مناطق مختلف مشغول گشت زنی هستند تا موارد تخلفی را شناسایی و به اطلاع کلانتری‌های مرتبط با هر منطقه برسانند.

با ممنوع شدن فعالیت تفکیک پسماند، این روزها فعالیت کودکان کار و زباله گردها در سطح شهر به میزان چشمگیری کاهش یافته است اما با توجه به اهمیت موضوع و حکم دادستانی، از همین تعداد اندک هم باید جلوگیری شود.

آدینه وند با بیان این که وظیفه سازمان اقدام بازدارنده نیست گفت: نیروهای سازمان پسماند، فقط شناسایی و مشخص کردن محل فعالیت را برعهده دارند و آن را به عوامل انتظامی گزارش می‌دهند. ما هر شب 10 اکیپ گشت ویژه داریم که در سطح شهر تهران فعالیت می‌کند.

 

مدیر نظارت و ارزیابی امور مناطق سازمان مدیریت پسماند تاکید می‌کد: تلاش ما این است که نه تنها جلوی همین تعداد معدود زباله گردی غیرمجاز را بگیریم، بلکه می‌خواهیم متخلفان و سرشاخه‌های اصلی را شناسایی کنیم، برخورد اصلی با آن ها خواهد بود و صد البته جدا از جریمه، لغو همکاری با شهرداری خواهند شد.

تعقیب و گریز در بزرگراه امام علی(ع)

ماشین گشت در کوچه پس کوچه‌های میدان رسالت به گشت زنی مشغول است و تیم نظارت، چشم را در تاریکی‌های شب می‌گردانند.

هنوز نیم ساعتی از ساعت 21 نگذشته که بی سیم ماشین گشت به صدا در می‌آید؛ گزارش تخلفی در پل سیدخندان. مورد تخلف، نیسان آبی رنگی است که قرار است پسماندهای غیرمجاز و آلوده را برای تفکیک به اشرف آباد ببرد.

اولین اقدام، اطلاع به نیروی انتظامی است. آدینه وند، گزارش را ابلاغ می‌کند و ماشین گشت به سمت سیدخندان فرمان می‌چرخاند.

اما این همه ماجرا نیست. وقتی متخلفان، متوجه می‌شوند دست‌شان رو شده است، فرار اولین تصمیمی است که به ذهن آن‌ها می‌رسد؛ نیستان به بزرگراه همت و امام علی(ع) می‌پیچد و ماشین‌های گشت و نیروی انتظامی هم.

تعقیب و گریز بیست دقیقه‌ای طول می‌کشد و نیستان در خروجی دماوند مجبور به توقف می‌شود. سه جوان سرنشینان نیستان را تشکیل می‌دهند؛ با لباس‌هایی که رنگ چرک مرد زباله روی‌شان نشسته است، دست‌های سیاه شده و چهره‌هایی که ایرانی نیست.

گفتگوهای اولیه، تخلف پیمانکار را آشکار می‌کند. نیستان توقیف و گزارش تخلف ثبت می‌شود.

 

شناسایی و توقیف کامیون حمل زباله

هنوز گفتگوها به پایان نرسیده، این بار بی سیم ماشین گشت از ثبت و توقیف تخلفی در خیابان بهار گزارش می‌دهد؛ مورد تخلف این بار کامیونی است که متخلفان می‌خواستند پسماند آلوده را به پاکدشت منتقل کنند.

این بار راننده کامیون ایرانی و سه همراهش اتباع هستند. پرس و جوها بار دیگر به پیمانکار متخلف می‌رسد.

آدینه وند با بیان اینکه ما ممنوعیت جمع آوری پسماند را به همه پیمانکاران ابلاع کرده ایم ادامه می‌دهد: همه این سختگیری‌ها با هدف حفظ سلامت کودکان کار و جلوگیری از سودجویی پیمانکاران متخلف از کودکان اتباع صورت می‌گیرد و این سختگیری‌ها حداقل تا پایان شیوع و همه گیری کرونا ادامه خواهد داشت.

مدیر نظارت و ارزیابی امور مناطق سازمان مدیریت پسماند می‌گوید: سازمان پسماند به منظور جلوگیری بیشتر از شیوع ویروس کرونا، سلامت شهروندان و شکستن زنجیره انتشار، از همان ابتدای شناسایی نخستین موارد ابتلا به کرونا، فعالیت تمامی مراکز تفکیک زباله را متوقف کردیم و در عین حال در سطح شهر هم مانع از تفکیک زباله و زباله گردی شدیم.

 شناسایی 10 تخلف در سطح معابر پایتخت

ساعت از نیمه شب هم گذشته است؛ گشت ویژه سازمان پسماند در خیابان پاسداران کامیون دیگری را متوقف کرده است. این دهمین تخلفی است که امشب شناسایی و متخلفان به عوامل نیروی انتظامی معرفی شدند.

بیشتر متخلفان، سر رشته را به پیمانکار متخلف گره می‌زدند و البته برخی هم در این شرایط، به صورت خودجوش و بدون اطلاع پیمانکار، در سطح خیابان‌ها به تفکیک زباله مشغول بودند.

 

 

آدینه وند در پایان نظارت و پایش می‌گوید: کودکان زباله گرد بدون رعایت کوچکترین موارد بهداشتی، در مخزن‌های بزرگ زباله خم می‌شوند و به جستجوی زباله می‌پردازند.

وی ادامه می‌دهد جلوگیری از فعالیت کودکان زباله گرد، اگر چه با شهرداری تهران نیست اما می‌توانست ریسک افرایش ابتلا به کرونا را به شدت افزایش دهد و همین موضوع وظیفه‌ای برای ما ایجاد کرده که با سختگیری بیشتر در این حوزه ورود کنیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول