به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، هیأت اندیشهورز سازمان بسیج فرهنگیان استان کرمانشاه در نامهای به وزیر آموزش و پرورش اجرای طرح آموزش دانشجو معلمان در دانشگاه پیام نور را دارای اشکالاتی دانست.
در این نامه آمده است:
حضرت امام خامنه ای (مدظله العالی):
مسأله آموزش و پرورش یک مسأله دائمی و همیشگی و در حقیقت قاعدهی نظام جمهوری اسلامی ایران است.
رئیس محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی جمهوری اسلامی ایران
وزیر محترم آموزش و پرورش
سلام علیکم
با صلوات بر محمد و آل محمد (ص) و با احترام و ضمن تبریک اعیاد با برکت شعبانیه و با استعانت از حضرت بقیهالله الاعظم (ارواحنا له الفداه) و تحت رهنمودهای ارزشمند مقام عظمای ولایت، در خصوص اهمیت نظام تعلیم و تربیت به استحضار میرساند از آن جایی که با تدوین و ابلاغ سند تحول بنیادین، کشور ما در آستانه یک تحول آموزشی و پرورشی بزرگ قرار گرفت و برای بازسازی نظام تعلیم و تربیت کشور و استوارسازی آن برپایه اندیشههای ناب اسلامی و آرمانها و رویکردهای انقلاب اسلامی گامهای بلندی نیز برداشته شده است و همچنین با ایجاد دانشگاه فرهنگیان، همافزایی در اهداف و سیاستهای اجرایی نظام تعلیم و تربیت و توانمندسازی معلمان و تأمین نیروی انسانی آموزش و پرورش شتاب بالایی گرفته است؛ لذا طرح آموزش دانشجو معلمان در دانشگاه پیام نور دارای اشکالات اساسی به شرح زیر است.
1. فلسفهی تربیت، سیاستها، برنامههای راهبردی، اهداف بلند مدت و کوتاه مدت این دو دانشگاه کاملا با هم متفاوت بوده و ادغام این دو دانشگاه به دلیل تداخل موارد ذکر شده تبعاتی را به دنبال خواهد داشت.
2. رشتههای مورد پذیرش دانشگاه فرهنگیان متناسب با ظرفیتها، جنسیت و سهمیههای کارشناسی شده مورد نیاز وزارت آموزش و پرورش است.
3. از آن جایی که اکثر کلاسهای دانشگاه پیام نور به صورت غیرحضور برگزار میگردد لذا ضریب یادگیری در اینگونه کلاسها پایین خواهد بود.
با توجه به اهمیت حرفهی معلمی تشکیل کلاسهای حضوری و چهره به چهره از نیازهای ضروری دستگاه تعلیم و تربیت برای آموزش معلمان میباشد.
4. در حال حاضر دانشآموزان نخبه با طراز علمی بالا در دانشگاه فرهنگیان پذیرفته میشوند. در صورت ادغام این دو دانشگاه دانشجویان با رتبههای ضعیف کنکور و با توان علمی پایین در آموزش و پرورش جذب خواهند شد و همچنین کاهش استقبال افراد توانمند از حرفه معلمی را به دنبال خواهد شد.
5. تخصص و مهارتهای لازم جهت آموزش و تدریس در اساتید، اعضای هیأت علمی و مدرسان (رسمی و مدعو) دانشگاه فرهنگیان، همسو با آرمان و اهداف فلسفه تربیت رسمی و عمومی در دستیابی متربیان به مراتب حیات طیبه مرتبط با بخشهای سهگانه برنامه درسی تجویزی، نیمهتجویزی و غیرتجویزی تحت نظارت نظام تعلیم و تربیت میباشد؛ و در صورت ادغام مشکلاتی ایجاد میگردد.
6. تربیت عمومی و تربیت تخصصی در دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان ناظر به آمادهسازی آنان در مسیر تحقق سند تحول بنیادین برنامهریزی شده در صورتی که در دانشگاه پیام نور به این صورت نمیباشد.
7. به نظر میرسد نوعی بخشینگری در این طرح وجود دارد نه یک نگاه راهبردی.
لذا در پایان از مسؤولان محترم و دلسوز انتظار میرود با استفاده از نظرات کارشناسان، متخصصان و صاحب نظران تأمل بیشتری در خصوص این طرح داشته باشند.
انتهای پیام/پ