اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

نگرانی عمومی برای روزهای خشک‌سالی/ مسؤولان همچنان سکوت کرده‌اند!

گزارشات آب منطقه‌ای و پیش‌بینی‌های هواشناسی بیانگر این است که بام ایران همچنان در صدر جدول خشکسالی قرار دارد و مردم با صرفه‌جویی و مسؤولان با برنامه‌ریزی مدبرانه باید برای روزهای سخت‌تر آماده شوند.

نگرانی عمومی برای روزهای خشک‌سالی/ مسؤولان همچنان سکوت کرده‌اند!

خبرگزاری فارس-مریم رضی‌پور| رصد روزانه خبرهای هواشناسی و میزان بارش برف و باران در چهارمحال و بختیاری و مقایسه آمار با سال‌های گذشته نشان از روزهای سخت کم‌آبی پیش‌رو است.

 

انگار هشدارها توسط مسؤولان هواشناسی و دعوت مردم به چالش صرفه‌جویی و استفاده درست از آب توسط مسؤولان آبفا که هر روز وخامت اوضاع را گوشزد می‌کنند به گوش مدیران استانی نمی‌رسد.

 

اینکه مردم گمان کنند مسؤولان هیچ برنامه‌ای برای آنان در روزهای داغ تابستانی ندارند نگران‌کننده است؛ برای مثال نداشتن آب شرب در دهها روستایی که در قطب آب شیرین کشور قرار دارند، تعطیل شدن صدها مزرعه کشاورزی به دلیل عدم تامین آب، معطل ماندن چند ساله 30 طرح کشاورزی و گردشگری به دلیل عدم تخصیص آب و ... باعث شده که بی‌اعتمادی مردم در حوزه مسایل آبی به مسؤولان بیشتر شود.

چهارمحال و بختیاری همچنان در صدر خشکسالی کشور قرار خواهد داشت

معاون توسعه و پشتیبانی اداره‌کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه با وجود بارش‌های صورت گرفته و براساس تأیید مرکز ملی خشکسالی کشور در نمودار ذیل هم‌چنان این استان رتبه نخست خشکسالی را در کشور حفظ کرده است، گفت: متاسفانه این روند ادامه خواهد داشت و بارندگی چندانی در انتظار استان نیست.

وی با بیان اینکه بارش کوهرنگ از اول سال زراعی مهرماه سال گذشته تاکنون ۹۹۵ میلی‌متر بوده است درحالیکه در مدت مشابه سال قبل یک هزار و 920 میلی‌متر بود و این کاهش 48 درصدی را نشان می‌دهد، افزود: بارش باران در این شهرستان نسبت به میانگین بلندمدت هم ۱۵ درصد کاهش داشته است.

ارتفاع برف در کوهرنگ به صفر رسیده است

قطره با اشاره به اینکه در سال زراعی جاری از ۱۰ اسفند ارتفاع برف در کوهرنگ صفر شده در حالی‌که سال گذشته در ۱۴ فروردین‌ماه هنوز ۶۸ سانتی‌متر برف روی زمین بود، اضافه کرد: میانگین بارش کل استان هم نسبت به سال قبل و بلند مدت به ترتیب۴۰ و۱۱ درصد کاهش داشته است.

وی با اشاره به اینکه بدون توجه به این موضوعات در استان تخلیه سد صورت می‌گیرد، ادامه داد: در حال‌ حاضر تنها باید امیدوار باشیم تا مسؤولان مربوطه حداقل از بحران پیش‌روی دیگری به‌نام بحران آب شرب که در تابستان اتفاق خواهد افتاد جلوگیری کنند.

آب شرب در شهرها و روستاها به زحمت تأمین می‌شود

معاون آب منطقه‌ای چهامحال و بختیاری با بیان اینکه استان ما از نظر منابع آبی وضعیت بسیار اسفناکی دارد به‌گونه‌ای که از 10 دشت اصلی 6 دشت ممنوعه و 4 دشت ممنوعه بحرانی است، گفت: مردم در شهرکرد، بروجن، فرادنبه، فرخشهر، سامان، وردنجان و سفیددشت آب شرب ندارند و همین آبی هم که در حال حاضر استفاده می‌کنند کیفیت لازم را ندارد.

وی با بیان اینکه نیترات موجود در آب شرب مصرفی در این شهرها بسیار بالاتر از میزان استاندارد است، افزود: پروژه انتقال آب بن - بروجن به دلیل کارشکنی‌ها اجرایی نشد و بسیاری از صنایع به دلیل تأمین نشدن آب در حال ورشکستگی است.

پروژه انتقال آب بن - بروجن به دلیل کارشکنی‌ها اجرایی نشد و بسیاری از صنایع به دلیل تأمین نشدن آب در حال ورشکستگی است.

سیدهاشم فاطمی با بیان اینکه مناطق قطب صنعتی استان، کارخانه سیمان و فولاد برای تأمین آب مشکل دارند، اضافه کرد: چاه‌های کشاورزان خشک و یا کم آب شده است، آب شرب در مناطق شهری و روستایی به زحمت تأمین می‌شود.

با همین روند 5 ساله آینده تمام دشت‌های استان خشک خواهند شد

وی با اشاره به اینکه با روند فعلی 5 سال دیگر همه دشت‌های چهارمحال و بختیاری خشک خواهد شد، عنوان کرد: استان ما به دلیل وابستگی شدید به منابع آب زیرزمینی در آینده وضعیت بسیاری بدی خواهد داشت.

کم‌آبی تهدیدی برای آینده شغلی بسیاری از مردم خواهد بود

عضو کمیته صیانت از آب چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه به دلیل همین وضعیت بحرانی آب، هیچ شغل جدیدی در استان ایجاد نخواهد شد و چه بسا که همین مشاغل موجود هم از بین خواهد رفت، اظهار داشت:  در حال حاضر رتبه دوم بیکاری را در کشور دارا هستیم و روز به روز به جمعیت بیکاران افزوده خواهد شد.

وی گفت: ما در حال حاضر نمی‌توانیم به یک طرح کوچک اقتصادی آب‌رسانی کنیم حتی در کوهرنگ که 95 درصد آب مورد نیاز کشور را تأمین می‌کند.

عده‌ای بذر ناامیدی و یأس را در جامعه می‌کارند و گستاخانه قانون را زیرپا می‌گذارند

منتخب مردم شهرستان بروجن در یازدهمین دوره مجلس با اشاره به، از سرگیری برخی از پروژه‌های غیرقانونی انتقال آب در استان، گفت: در شرایط فعلی که همه مردم درگیر مبارزه با ویروس کرونا هستند و کشور به یک همدلی و همراهی نیاز دارد یک عده‌ای با زیرپا گذاشتن قانون افکار عمومی را آزرده می‌کنند

در شرایطی که همه درگیر ویروس کرونا هستند ویروس دیگری به نام ویروس یأس و ناامیدی در جامعه تزریق شود و مردم را نسبت به قانون و مبانی کشور و حاکمیت ناامید کند.

وی با انتقاد از اینکه در شرایطی که همه درگیر ویروس کرونا هستند ویروس دیگری به نام ویروس یأس و ناامیدی در جامعه تزریق شود و مردم را نسبت به قانون و مبانی کشور و حاکمیت ناامید کند، اظهار داشت: در حل این موضوع باید قوه قضائیه وارد عمل شود و طرح غیرقانونی را برای همیشه منتفی کند و تاییده طرح‌های قانونی و مجوزدار را رسما اعلام کند.

وی ضمن خطرناک دانستن برخی از ابهامات موجود در اذهان عمومی در خصوص مسایل آبی، هشدار دا: باید استاندار، مسؤولان آب منطقه‌ای و نمایندگان فعلی در خصوص این ابهامات توضیح دهند.

 با توجه به شرایط توپوگرافی چهارمحال و بختیاری  آب باران از استان خارج می‌شود

رئیس خانه کشاورز چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه با توجه به بارندگی‌های اخیر منابع آبی استان شاید به ظاهر از لحاظ آب‌های سطحی تقویت شده است اما از نظر آب‌های زیرمینی با افت شدیدی روبه‌رو هستیم، گفت: نسبت به سال گذشته بیش از 30 درصد کاهش بارش داریم.

وی با بیان اینکه در چهارمحال و بختیاری 841 رشته قنات وجود دارد که یک سوم آن کاملا خشک شده است و مابقی بین 40 تا 70 درصد با کاهش آب مواجه است، افزود: باید طرح تعادل‌بخشی آب‌های زیرزمینی عملیاتی شود.

نوربخش با بیان اینکه مصرف در بخش‌های مختلف همچون خانگی، کشاورزی و صنعت باید با شدت بیشتری کنترل شود، عنوان کرد: در بخش کشاورزی باید از شیوه‌های نوین آبیاری بهره گرفت و کشت نشائی و متراکم جایگزین کشت‌های فعلی شود.

سیدطاهر نوربخش با بیان اینکه مصرف در بخش‌های مختلف همچون خانگی، کشاورزی و صنعت باید با شدت بیشتری کنترل شود، عنوان کرد: در بخش کشاورزی باید از شیوه‌های نوین آبیاری بهره گرفت و کشت نشائی و متراکم جایگزین کشت‌های فعلی شود.

وی با بیان اینکه در مصارف خانگی باید آب شرب و شست‌وشو از یکدیگر تفکیک شود و پس‌آب‌های صنایع بازچرخانی شود، ادامه داد: در نظر مردم بارندگی‌های امسال موجب ترسالی شده است اما حقیقت این‌طور نیست و با توجه به شرایط توپوگرافی و شیب‌داربودن چهارمحال و بختیاری آب باران به صورت آب‌های سطحی از استان خارج می‌شود.

حاکم بودن چندصدایی بر سیاست‌های آبی مسؤولان چهارمحال و بختیاری

رئیس خانه کشاورز چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در سال‌های اخیر میزان ذخیره آب‌های زیرزمینی در استان شرایط خوبی ندارد، افزود: انجام عملیات آبخیزداری جهت حفظ رطوبت زمین باید در اولویت قرار بگیرد هر چند تاکنون اقدامات شایسته‌ای در این حوزه انجام شده است اما باید بیش از پیش تقویت شود.

رئیس خانه کشاورز چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه در استان ما در حوزه سیاست‌های کلان آب چندصدایی وجود دارد، افزود: اما در استان مجاور در خصوص آب چپ و راست، سیاه و سفید، لر، فارس و ترک همه یک هدف را دنبال می‌کنند و یک صدا هستند.

وی با بیان اینکه چهارمحال و بختیاری یک استان آب‌خیز است اما چند صدایی در آن وجود دارد، گفت: همین تفکر به منافع کلان آب استان ضرر زیادی رسانده است.

مصرف و مدیریت منابع آبی باید دغدغه همگانی بشود

گفتنی است در سیزدهمین جلسه شورای عالی آب پروژه تونل بهشت‌آباد به دلیل مشکلات زیست‌محیطی و چالش‌های بزرگ فنی و اجتماعی منتفی اعلام می‌شود اما حالا با فشار لابی قدرتمندی دوباره در حال از سرگیری است.

کشور ما به خصوص زاگرس مرکزی و جنوبی با یک بحرانی به نام خشکسالی مواجه شده و عدم پذیرش همگانی هیچ تاثیری در نتیجه ندارد؛ باید همگان با این موضوع کنار بیایند و بپذیرند که زنگ خطر منابع آبی استان سال‌هاست که به صدا درآمده و مردم با صرفه‌جویی و قناعت و مسؤولان با تدبیر و صداقت خود را برای روزهای خشکسالی آماده کنند تا با کمترین خسارت از این دوره طبیعی عبور کنیم.

پر واضح است که با برخی از مصارف فعلی مردم، بی‌برنامگی مسؤولان و روندی که طبیعت در پیش گرفته احساس خوبی نسبت به روزهای آینده نداشته باشیم!

انتهای پیام/3339/م/ق

 

 

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول