اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

زباله‌گردها در جستجوی کرونا

با وجود اینکه زباله گرد‌ها و افراد آسیب دیده در معرض بیماری ویروس کرونا قرار دارند اما تا کنون نهاد دولتی و خصوصی، از این قشر حمایت اقتصادی و بهداشتی محسوسی نکرده است.

زباله‌گردها در جستجوی کرونا

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، در روزهایی که همه  مردم با ترس و استرس از مبتلا شدن به ویروس کرونا قرنطینه خانگی را برای خود انتخاب کرده‌اند اما «زباله‌گردها» یکی از اقشاری هستند که معیشت سخت، سبب شده گوش آنها بدهکار به هیچ هشداری نباشند و با بی‌اعتنایی به خطراتی که سلامت آنها را تهدید می‌کند، تمام به کار خود ادامه دهند.

از طرفی مردم جامعه با توجه به معلوماتی که از چگونگی مبتلا شدن به ویروس کرونا دریافت کرده‌اند، جرأت نزدیک شدن به این افراد را حتی در حد یاری رساندن نیز ندارد تا در شرایطی که افراد پس از انجام دادن هر کاری خود را ملزم به شستن و ضدعفونی کردن دست‌هایشان خود هستند، گذران سخت زندگی سبب شود  زباله‌گردها با فرو بردن  سر‌های خود در سطل‌های زباله روزی خود را در لابه لای همین زباله‌ها جستجو می‌کنند.

مهرداد شریفی رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز در این رابطه می‌گوید: زباله‌گردها به دلیل مشکلات معیشتی مجبور به امرار معاش از طریق زباله‌گردی هستند این در حالی است که هیچ گونه وسایل حفاظت فردی ندارند و به دلیل عدم دسترسی به امکانات اولیه رعایت بهداشت فردی به توصیه بهداشتی عمل نمی‌کنند.

تغذیه زباله گردها نا مناسب است

وی با بیان اینکه این قشر به دلیل تغذیه نامناسب بنیه بسیار ضعیف و شکننده‌ای دارند که قدرت مواجه با بیماری‌ را ندارند، گفت: با توجه به اینکه زباله‌گردها با انواع زباله‌ها عفونی، بیمارستانی، آرایشگاهی، شیمیایی و ... بدون حفاظت فردی در تماس هستند احتمال مبتلا شدن به انواع بیماری‌های عفونی از قبیل ویروس اچ آی وی، هپاتیت B، بیماری‌های پوستی و قارچی وجود دارد.

رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز گفت: ویروس کرونا نیز قابلیت انتقال  به صورت غیرمستقیم را نیز دارد و اگر فردی مشکوک به این بیماری و یا بیماری عفونی باشد قطعاً دست‌های او آلوده می‌شود.

شریفی افزود: زباله‌گرد مبتلا آلودگی را همه جا با خود می‌برد چرا که یک جا متمزکز نمی‌شود و ممکن است این آلودگی را  از شمالی‌ترین نقطه شهر به جنوبی‌ترین نقطه شهر با خود  حمل کند.

تا کنون هیچ بسته حمایتی به زباله‌گردها داده نشد

وی با بیان اینکه وضعیت سلامتی زباله‌گردها در شرایطی که ویروس کرونا شیوع پیدا کرده را به عنوان یک چالش اساسی در کارگروه شورای سلامت مطرح کردم، عنوان کرد: تا کنون هیچ گونه بسته بهداشتی و حمایتی از طریق دولت به این قشر اختصاص داده نشده است.

شریفی افزود: تا این زمان هیچ دستگاهی در مدتی که کرونا شیوع پیدا کرده است حمایت خود را از زباله‌گردها اعلام نکرده است و ماندن آن‌ها در خیابان زنگ خطر جدی است  و سلامتی مردم را تهدید می‌کند.

وی با تأکید بر لزوم رعایت توصیه‌های بهداشتی توسط زباله‌گردها، گفت: باید کاری کنیم که این قشر  به سلامت خودشان حساس شوند چرا هر میزان پولی را که از راه زباله‌گردی کسب کنند چندین برابر آن را باید خرج درمان خود کنند.

1200 زباله‌گرد ساماندهی شد

محمد مالی نماینده شهردار در تفکیک زباله  در تشریح اقدامات شهرداری در رابطه با زباله‌گردها پس از شیوع ویروس کرونا، اظهار کرد: پیش از شیوع ویروس کرونا با هدف رفع مشکلات زباله‌گردی طرحی را به منظور ساماندهی زباله‌گردها در سال 98 اجرایی کردیم.

وی افزود: بر اساس این طرح اهواز به دو بخش شرقی و غربی تقسیم و برای هر بخش یک پیمانکار انتخاب شد و مقر شد تا هر پیمانکار نسبت به آمایش، پایش و ساماندهی زباله‌گردها اقدام کند.

نماینده شهردار در تفکیک زباله در توضیح نحوه ساماندهی زباله‌گردها، گفت: زباله‌گردهایی که به  فعالیت زباله‌گردی مشغول هستند شناسایی و مشخصات آن‌ها احصا و برای هر کدام از آن‌ها پرونده صادر شد.

مالی با بیان اینکه یک هزار و ۲۰۰ زباله‌گرد شناسایی و ساماندهی کردیم، افزود: پیمانکاران هر بخش موظف شدند مناطق سرزمینی که زباله‌گردها مجاز به فعالیت در آن هستند را مشخص و آموزش اولیه را به آن‌ها بدهند، علاوه بر این  لباس‌های مخصوص از قبیل دستکش، ماسک کارت شناسایی مخصوص برای آن‌ها تهیه کنند.

وی با بیان اینکه زباله‌گردها در معرض انواع بیماری عفونی و خطرناک هستند، عنوان کرد: در پایان ساماندهی که قرار شد طرح اجرایی شود با شیوع کرونا مواجه شدیم که در این شرایط  به منظور حفظ سلامت زباله‌گردها باید تصمیم جدی می‌گرفتیم به همین دلیل دادستان و معاون دادستان طی یک دستوری به نیروی انتظامی خواستار جلوگیری از فعالیت زباله‌گردها شد.

کارخانه تفکیک زباله صفیره تعطیل شد

مالی گفت: آنچه امروز برای شهرداری دغدغه است کارخانه تفکیک زباله در صفیره است که حدود ۱۱۰ نفر خانم در آنجا مشغول هستند، اگر چه از ابتدای  شیوع ویروس کرونا آنجا را  مرتب ضدعفونی کردیم و علاوه بر استقرار اورژانس و پزشک در محل روزانه لباس، ماسک و دستکش در اختیار بانوان گذاشتیم.

وی افزود: اما هم‌زمان با دستور ستاد مقابله با کرونای استان فعالیت کارخانه تفکیک را تعطیل و از طریق رایزنی با شهرداری، شورا و ... در صدد هستیم حق و حقوق کارگران را پرداخت کنیم.

نماینده شهردار در تفکیک زباله بیان کرد: از آنجایی که پیمانکار از محل تفکیک زباله در صفیره حقوق کارگران را پرداخت می‌کند، به پیمانکار اطمینان دادیم که شهرداری زیان آنها را جبران می‌کند و  دنبال راهکار قانونی برای حل این مشکل هستیم.

نهادهای حمایتی زباله‌گردها را پوشش دهند

وی با بیان اینکه نهادهای حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی به منظور حمایت از زباله‌گردها باید وارد عمل شوند، عنوان کرد: از آنجایی که برخی نهادها به بهانه نداشتن فایل‌های ساماندهی زباله‌گردها از مسؤولیت شانه خالی می‌کنند، ما حاظریم این فایل‌ها را در اختیار آنها بگذاریم.

مالی  بیان کرد: اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی نیز  از آنجایی که قرار است به برخی اقشار یارانه مخصوص دهد اگر تصمیم به حمایت از زباله‌گردها دارد می‌توانیم این اطلاعات زباله‌گردها را در اختیار آن‌ها بگذاریم.

به گزارش خبرگزاری فارس، با وجود اینکه کودکان کار، زباله گرد‌ها و افراد آسیب دیده بیشتر از اقشار دیگر  در معرض  بیماری ویروس کرونا قرار دارند اما تا کنون هیچ نهاد دولتی و خصوصی از این قشر حمایت اقتصادی و بهداشتی محسوسی نکرده است تا آنان نیز به مانند افراد عادی با نشستن در خانه سلامت خود و خانواده‌هایشان را تضمین کنند.

قطعاً ساماندهی زباله‌گردها در این شرایط از ساماندهی آن‌ها در شرایطی که ویروس شیوع پیدا نکرده بود مهم‌تر است در غیر این‌صورت، در آینده نه چندان دور  باید منتظر اتفاقات نگران‌کننده‌ای باشیم که  قطعاً جبران آنها سخت‌تر از ساماندهی این افراد خواهد بود.

بر اساس این گزارش، بنا بر گفته رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز بر اساس آمار رسمی چیزی حدود یک هزار و ۸۰۰ زباله‌گرد در شهر اهواز وجود دارد که از این آمار ۸۰۰ نفر توسط سازمان پسماند شناسایی و پلاک‌گذاری شده‌اند، اما نماینده شهردار در امور تفکیک زباله از ساماندهی یک هزار و ۲۰۰ زباله‌گرد در این کلانشهر خبر داد.

گزارش: عاطفه اسماعیلی‌منش

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول