اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

مبادلات تجاری قزاقستان و چین؛ از روند صعودی تا ترمز «کرونا»

مبادلات تجاری قزاقستان و چین اگرچه در ماه ژانویه سال جاری افزایش یافته بود اما در ماه فوریه در پی مقابله با گسترش ویروس کرونا، کاهش یافته است.

مبادلات تجاری قزاقستان و چین؛ از روند صعودی تا ترمز «کرونا»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در دوشنبه، شیوع ویروس کرونا و عدم ثبات در بازار نفت تاثیر عمیقی بر روابط تجاری قزاقستان می‌گذارد.

در ژانویه – فوریه سال جاری مبادله تجاری قزاقستان بدون در نظر گرفتن کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اورآسیا 10.8 میلیارد دلار بود و در مقایسه با زمان مشابه سال گذشته 6.5 درصد کاهش یافته است.

بزرگترین شریک تجاری قزاقستان، بدون در نظر گرفتن اتحادیه اقتصادی اورآسیا، چین است.

گردش مالی در 2 ماه اول سال جاری میلادی بین این 2 کشور 2.2 میلیارد دلار برآورد شده که 1.4 میلیارد دلار از آن به صادرات و 789.7 میلیون دلار مابقی به واردات مرتبط است.

اگرچه تجارت متقابل قزاقستان و چین در ابتدای سال جاری در مقایسه با دور مشابه سال 2019 میلادی 7.9 درصد یا به ارزش 159.6 میلیون دلار افزایش یافته، اما این شاخص به طور عمده با ماه ژانویه مرتبط است و در ماه فوریه در پی مقابله و گسترش ویروس کرونا مبادله تجاری بین 2 کشور 9 درصد کاهش یافته است.

شایان ذکر است که دولت قزاقستان در اواخر ماه ژانویه کار مرکز بین المللی همکاری‌های مرزی «خارگاس» و در اوایل فوریه ارتباط هوایی مستقیم با چین را متوقف کرد که دلیل اصلی کاهش تجارت بین 2 کشور شد.

با این حال، باید در نظر داشت که گردش مالی بین 2 کشور در ماه فوریه عمدتا به دلیل کاهش واردات محصولات چینی صورت گرفت.

بنابراین، طی این دوره، واردات محصولات چینی به قزاقستان بلافاصله 23.5 درصد کاهش و 238.6 میلیون دلار را تشکیل داد (در مدت مشابه سال گذشته 312.1 میلیون دلار براورد شده بود)، در حالی که صادرات محصولات قزاقی به چین تنها 0.9 در صد تا 565 میلیون دلار کاهش یافت (سال گذشته  - 570.3 میلیون دلار بود).

تلفن، رایانه، محصولات از فلزات آهنی (لوله، پروفیل های توخالی و ...) و کفش از جمله کالاهای اصلی وارداتی چین به قزاقستان به شمار می‌روند و 26.6 درصد از حجم کلی واردات محصولات چینی به «نورسلطان» را تشکیل می‌دهند.

می‌توان فرض کرد که کاهش حجم واردات از چین به ویژه کالاهایی که جایگزینی آنها در وضعیت فعلی غیر ممکن است، می‌تواند در کوتاه مدت باعث افزایش قیمت‌های برخی کالاها در قزاقستان را به دنبال داشته باشد.

به نوبه خود کالاهای اصلی صادراتی قزاقستان به چین از آلیاژ مس و مس تصفیه شده (145.6 میلیون دلار یا 25.8 درصد از کل صادرات)، گاز و هیدروکربن‌های نفتی (136 میلیون دلار یا 24.2 درصد)، نفت خام و فرآورده‌های نفتی (84.8 میلیون دلار یا 15 درصد) هستند.

در مجموع طی سال 2019 میلادی مبادله تجاری قزاقستان و چین 23.4 در صد افزایش و 14.4 میلیارد دلار را تشکیل داده است.

54.4 در صد یا 7.8 میلیارد دلار از این مبلغ مربوط به صادرات و 45.6 درصد یا 6.6 درصد مابقی با واردات مرتبط است.

طی 5 سال اخیر تجارت متقابل بین دو کشور 55 میلیارد دلار را تشکیل داده است. در سه سال اخیر گردش مالی میان قزاقستان و چین بطور متوسط 22.5 در صد در سال رشد کرده است.

به این ترتیب، تضعیف روابط تجاری میان 2 کشور می‌تواند اقتصاد قزاقستان را بشدت تحت تاثیر قرار دهد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول