اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

اثر رونق تولید باید در زندگی مردم احساس شود/جهش تولید سردار سلیمانی‌ها می‌خواهد

امام جمعه فارسان با بیان اینکه در سال رونق تولید موتور تولید روشن شد و به حرکت درآمد و سال 99 باید سال اوج گرفتن اقتصاد باشد، گفت: مردم باید اثر رونق تولید را در زندگی خود احساس کنند.

اثر رونق تولید باید در زندگی مردم احساس شود/جهش تولید سردار سلیمانی‌ها می‌خواهد

حجت‌الاسلام محسن ملک‌پور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد با بیان اینکه نام‌گذاری سال جدید باعنوان جهش تولید، ممکن است این سؤال را در اذهان پدید آورد که این موضوع با رونق تولید چه تفاوتی دارد، گفت: رونق تولید لازم اما برای اوضاع فعلی کشور ناکافی است.

امام جمعه فارسان با اشاره به اینکه از مجموع رهنمودهای امام خامنه‌ای چندین مطلب برداشت می‌شود، افزود: در سال گذشته استقبال مناسبی ازسوی صاحبنظران انجام شد و طبیعی است پذیرش نخبگان از یک موضوع، نقطه عزیمت مناسب و گام اول در پیشبرد آن است، ثانیاً طبق گزارش‌های موثق اقدامات خوبی برای جلوگیری از تعطیلی کارخانه‌ها و کارگاه‌‏ها انجام شد و جلوی رکود تولید در موارد زیادی گرفته شد.

وی با بیان اینکه برخی از مراکز تولیدی که با مشکل افت تولید روبرو بودند و با بخشی از ظرفیت خود کار می‌کردند، با کمک‌های صورت گرفته به سمت استفاده از تمام ظرفیت خود، پیش رفتند، اضافه کرد: پژوهش‌‏ها و تحقیقات که سرچشمه تولید هستند بیشتر و جدی‌تری در این عرصه انجام شد. 

ملک‌پور با بیان اینکه این همه تلاش و کارهای انجام شده یک دهم تلاش‌‏های مورد انتظار است و باید ده برابر شود، عنوان کرد: مهمترین شاخص برای رسیدن به نقطه مطلوب این است که مردم باید اثر رونق تولید را در زندگی خود احساس کنند.

رونق تولید باید به رفاه عمومی منجر شود

وی با بیان اینکه جهش تولید یعنی همه بخش‌‏ها، دستگاه‏‌ها، تولیدکنندگان و مردم با تلاش ده برابری به گونه‌ای عمل کنند که مردم اثر رونق تولید را در قالب رفاه عمومی در زندگی خود احساس کنند، گفت: از بیانات رهبر انقلاب اسلامی چنین برداشت می‌شود که بین  رونق تولید- که امری لازم و ضروری- است و جهش تولید، تفاوت‌هایی وجود دارد، تفاوت‏‌هایی از جنس تفاوت بین حرکت و سرعت.

وی با بیان اینکه در سال‌های گذشته و بخصوص در سال ۹۸، موتور تولید روشن شد و هواپیمای اقتصاد روی باند قرار گرفت و به حرکت در آمد اما لازمه تحول اساسی در اقتصاد فاصله گرفتن از شرایط قبلی و جهش به سمت وضعیت جدید است، اظهار داشت: البته جهشی که با کنترل مناسب، حرکت متوازن و هماهنگ به سمت بالا همراه است و صدالبته تکان‌هایی طبیعی خود را برای قرارگرفتن در سطح مناسب برای ادامه حرکت دارد.

ملک‌پور با بیان اینکه رونق تولید برای زمانی است که بخواهیم تولید از رکود خارج شود، درست مانند وقتی که کارخانه‌ای عملاً به تعطیل شده است و مجموعه تلاش‏‌های انجام گرفته برای خروج این واحد از تعطیلی رونق‌بخشی به تولید است، افزود: اما جهش تولید در زمانی است که کارخانه‌ای با تمام ظرفیت در حال کار است لکن با چند اقدام اساسی و چند تغییر اصلی می‌توان ظرفیت این مرکز تولیدی را به دو برابر یا بیشتر افزایش داد، مثلاً از ظرفیت فناوری نوین و نیروی باانگیزه استفاده شود.

نقش پررنگ مدیران و سیاست‌گذاران در جهش تولید

وی با بیان اینکه رونق تولید نوعی حرکت برای شناسایی نقاط ضعف و قوت و بررسی‌های لازم برای شناخت بهتر مسیر است اما جهش تولید هم‌افزایی و مشارکت جدی‌تر بر مبنای تلاش‌های انجام گرفته برای رونق اقتصادی است، اضافه کرد: مردم باید در رونق تولید،کالای ایرانی را بیشتر خرید می‌کردند و تولیدکنندگان نیز تولید خود را کیفیت می‌بخشیدند و مدیران نیز تسهیلات بیشتری را فراهم می‌کردند ولی در جهش تولید نقش مدیران پررنگ‏‌تر است.

امام جمعه فارسان با اشاره به اینکه در رونق تولید سطح برنامه‌ای و عملیاتی غلبه داشت اما در جهش تولید باید سهم سیاست‌گذاری درست، برنامه‌ریزی راهبردی و آینده‌نگرانه بر چرخه قبل افزوده شود، ادامه داد: در دانش اقتصاد، کالاها را به سه قسم کالای واسطه‌ای ( کنجاله دام، سویا و..) سرمایه‌ای ( ماشین‌آلات و ابزار اصلی تولید) و مصرفی( کالای دست مردم)  تقسیم می‌کنند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر مشکل اصلی این است که سهم کالاهای واسطه ای در واردات ۶۰درصد است  و این نوع کالاها به نوعی مصرفی هستند و مستهلک می‌شوند و باید در جهش تولید سهم آن‌ها کاهش یابد، اضافه کرد: در رونق تولید هر بخش تولیدی با هدف‌گذاری رونق تولیدات خود برنامه‌ریزی و حرکت می‌کرد اما در جهش‌ تولید نیاز به اولویت‌بندی، تعاون و با هم‌نگری، هم‌افزایی و به عبارتی حرکت زنجیره‌ای و هماهنگ داریم.

جهش تولید سردار سلیمانی‌ها می‌خواهد

ملک‌پور با اشاره به اینکه بر همین اساس است که علاوه بر دولت که نقش اصلی را دارد نقش مجلس جدید و قوه قضائیه اهمیت و ضرورت پیدا می‏‌کند، ادامه داد: جهش تولید برای اقتصاد مقاومتی سردار سلیمانی می‌خواهد.

وی با بیان اینکه در سال‌های قبل دیدیم، نیرویی مانند سپاه قدس و سرداری مانند شهید سلیمانی در مقابل محاصره امنیتی، نظامی و حتی سیاسی ایران انقلابی ایستاد و علاوه بر پیروزی در جنگ کم‌سابقه نیابتی استکبار بر علیه جبهه مقاومت، مرزهای مقاومت را از سواحل گرم اقیانوس هند تا سواحل مدیترانه گسترش داد، گفت: بیش از ۴۰۰ میلیون نفر را مخاطب و مشتری پیام خود ساخت.

امام جمعه فارسان با بیان اینکه آیا نمی‌توان با همین نگاه و جهت‌گیری ولایی و انقلابی بازار تمدنی‌ را با ۵۰۰ میلیون نفر ایجاد و تقویت کرد؟ بدون تردید این کار شدنی است، به شرطی که کسانی مانند سلیمانی در این میدان وارد شوند و ان‏شاءالله آن زمان نزدیک است.

انتهای پیام/3339
 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول