اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

گروه 77 و چین خواستار لغو تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه دیگر کشورها شدند

ائتلاف گروه 77 و چین با صدور بیانیه‌ای خواستار لغو تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه کشورهای در حال توسعه از جمله ایران و ونزوئلا در شرایط تسریع شیوع ویروس کرونا شدند.

گروه 77 و چین خواستار لغو تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه دیگر کشورها شدند

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس،اتئلاف کشورهای موسوم به گروه ۷۷  (G77) و چین با صدور بیانیه‌ای خواستار لغو تحریم‌های یکجانبه ایالات متحده آمریکا علیه کشورهای در حال توسعه در بحبوحه شیوع کرونا در جهان شدند و هشدار دادند که این تحریم‌ها در مسیر تلاش‌ها برای مقابله با این بیماری همه‌گیر مانع‌تراشی می‌کند.

بنا به گزارش خبرگزاری فرانسه، ائتلاف کشورهای در حال توسعه و چین روز گذشته (جمعه) در بیانیه‌ای تصریح کردند که «اقدامات تهدیدآمیز و یکجانبه اقتصادی، بر ظرفیت کشورها برای واکنش مناسب (به کرونا) تأثیر منفی خواهد گذاشت».

ائتلاف کشورهای در حال توسعه در بیانیه خود هشدار دادند که تحریم‌های یکجانبه مانع از رسیدن تجهیزات و تدارکات پزشکی به کشورهای تحت تحریم «برای درمان مناسب مردم خود در مواجهه با این بیماری همه‌گیر می‌شود».

این بیانیه ادامه می‌دهد: «ما بنابراین از جامعه بین‌الملل درخواست می کنیم تا اقدامات فوری و کارآمدی برای از میان برداشتن استفاده از اقدامات تهدید‌آمیز و یکجانبه اقتصادی علیه کشورهای در حال توسعه می‌شویم».

گروه ۷۷ و چین در این بیانیه با ابراز همبستگی با همه کشورهای درگیر و در حال مبارزه با ویروس کرونا و ابراز تاسف و اندوه به خاطر دست رفتن جان انسان ها بر اثر شیوع این ویروس ، با خانواده هایشان ابراز همدردی کرده و بهبودی سریع و کامل مبتلایان را آرزو کرده است.

همچنین در این بیانیه از تلاش های متخصصان متعهد و سختکوش بخش های بهداشتی و درمانی و محققان پزشکی در حال تحقیق و توسعه واکسن ها و معالجه این ویروس و سایر کارکنان خط مقدم مقابله با این ویروس قدردانی شده است. 

در این بیانیه همچنین با اشاره پیامدها و تبعات اقتصادی این بحران خواستار اتخاذ اقدامات و تمهیدات لازم در سطح جهان برای حفظ ثبات بازارهای مالی جهانی و زنجیره های تولید و تأمین  از جمله با کاهش تعرفه ها و رفع موانع تجاری به ویژه برای دارو و لوازم بهداشتی شده تا جریان بی وقفه تجارت و بهبود وضعیت اقتصاد جهانی امکانپذیر شود.

این بیانیه با تقدیر از نقش دبیرکل سازمان ملل و اقدامات سازمان بهداشت جهانی در هماهنگی برای آمادگی و واکنش در برابر این اپیدمی، خواستار پیشگامی این سازمان برای تهیه راهبردی مشخص به منظور اطمینان از برخورداری دولت ها از تجهیزات پزشکی ضروری با کیفیت برای مهار گسترش کووید-۱۹ و کاهش اثرات آن شده است.

گروه 77 و چین همچنین با اشاره به مواجهه همه کشورهای جهان در این برهه حساس زمانی و شیوع ویروس کرونا و مخالفت با طرح اتهام و اعمال تبعیض علیه کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه بر به کارگیری توانایی و ظرفیت کشورهای جهان به منظور همبستگی در راستای کاهش تأثیرات کووید-۱۹ و ساختن آینده ای مشترک برای بشریت تاکید کرده است.

علیرغم فشارهای جامعه بین‌الملل به آمریکا برای لغو تحریم‌های یکجانبه علیه ایران و دیگر کشورها از جمله ونزوئلا در پی شیوع ویروس کرونا، واشنگتن نه تنها حاضر به لغو تحریم‌های خود نشده است بلکه در برخی موارد، تحریم‌های خود علیه ایران را نیز تشدید کرده است.

با اینحال، اتحادیه اروپا نیز تأکید کرده است که تحریم‌ها نباید در مسیر مقابله با ویروس کرونا مانع‌تراشی کند و دیپلمات‌های اتحادیه اروپا تصریح کرده‌اند که اگر هرگونه اقدامات تحریمی و تنبیهی به توانمندی کشورهای تحت تحریم برای مقابله با کرونا آسیب وارد کند، معافیت‌های تحریمی به سادگی قابل ایجاد است.

چین در امور تجاری گروه ۷۷ مشارکت دارد اما خود را یکی از اعضای این ائتلاف ۱۳۴ عضوی نمی‌داند و به همین دلیل عنوان بیانیه «گروه ۷۷ و چین» ذکر شده است.

بنا به گفته سازمان ملل، گروه ۷۷، سه چهارم از اعضای سازمان ملل و ۸۰ درصد از جمعیت جهان را تشکیل می‌دهند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول