اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

کرونا معنویت بشر را یک گام به جلو برد

جلسه چهارم از سلسله جلسات «مثبت کرونا» با حضور امیرحسین بانکی‌پور و حجت‌الاسلام حسین میرزایی برگزار و بر رشد معنوی خانواده و جامعه در سایه کرونا تاکید شد.

کرونا معنویت بشر را یک گام به جلو برد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، امیرحسین بانکی شامگاه شنبه در نشست‌های مثبت کرونا جمعیت پیشرفت و عدالت اصفهان اظهار داشت: آنچه مسؤولان بهداشت برای تسریع در بهبود بیماری کرونا و سایر بیماری‌ها ارائه می‌دهند این است که انسان آرامش روحی داشته باشد تا ایمنی داشته باشد؛ اعتقادات دینی می‌تواند باعث آرامش به انسان شود.

منتخب مردم اصفهان دردوره یازدهم مجلس شورای اسلامی افزود: در روایات دینی بلاها بدین گونه تفسیر شده‌اند که  برای دوستان خدا در نظر گرفته شده‌اند؛ آن‌ها ظاهر سختی دارد ولی باطن خیر داری؛ همچنین در دیگر روایات نیز داریم که هیچ بلایی نیست مگر اینکه داخلش رحمت قرار گرفته باشد؛ آزمایش الهی برای ساختن ما است  باید وقدر نعمت های الهی را بدانیم.

وی تصریح کرد: در کشور ما هرچند اینگونه ثابت شده است که مردم  روحیه جهادی و جنبه‌های ناب و اخلاقی خود را در بحران‌ها نشان می‌دهند و در دوران جنگ و زلزله و سیل این مسأله را به وضوح دیده‌ایم که چگونه جوانان و کودکان و کهنسالان در مساجد با همدلی بدون هیچ چشم‌داشتی در حال حل مشکلات مردم هستند؛ این‌ها روحیه  بسیار بالایی دارند؛ در کشورهای دیگر این موضوع کمتر مشاهده می‌شود.

بانکی‌پور در پاسخ به این شبهه که چرا کرونا برای ما حالت امتحان و برای کشورهای غیر مسلمان حالت عذاب دارد، بیان کرد: ما باید خیلی مواظب باشیم درباره بلای عمومی صحبت می‌کنیم روحیه خیرخواهی خود را حفظ کنیم و هر یکنفری که در هرکجا دنیا دچار مشکل می‌شود باید نسبت به وی احساس مسوولیت کنیم؛ اگر بلاست برای کل جهان است؛ البته  یک قاعده‌ای بر اساس روایت ما وجود دارد که بر اساس آن بلا برای کافر عذاب و برای مومن امتحان وبرای اولیا درجه محسوب می‌شود.

کارشناس خانواده درباره راهکار کاهش درگیری‌های خانوادگی به علت زیاد در خانه ماندن نیز بیان داشت: چین بعد از کنترل این بیماری اعلام کردکه طلاق 50 درصد افزایش یافته است و ما باید زودتر به این مسائل بپردازیم که به مشکلات کشور چین در پسا کرونا برخورد نکنیم وبرای این مسأله بایدبدانیم که در این مسیر در خانه ماندن را به در خانه بودن تبدیل کنید؛ یعنی درخانه ماندن برای ما سوژه باشد تا فرصت پیدا کنیم کارهایی که در خانه می‌توانیم انجام دهیم الان فرصت خوبیست.

وی تصریح کرد: برای این کار می‌توانیم فعالیت‌های خانگی انجام دهیم؛ مادران در گذشته کارهای خانگی داشتند و  الان فرصت این است تا با اشتراک همین کارهای خانگی در فضای مجازی زمینه‌ساز اشتغال‌های موفق خانگی برای بانوان را فراهم کنیم؛ همچنین می‌توانیم به جای تربیت همدیگر و بیان نقاط ضعف، نقاط قوت  همدیگر را بیان کنیم و شرایط سخت همدیگر را درک کنیم و سنگ صبور یکدیگر باشیم و بیشتر هوای یکدیگر را داشته باشیم؛ راهکار دیگر نیز این است بازی‌های دوران کودکی را انجام بدهیم و خیلی از این فرصت ها را انجام بدهیم.

بانکی‌پور درپاسخ به این سوال که خیلی از افراد ترسیده‌اند گفت: بهتر است افراد درون خانه مشغول فعالیتی شوند؛ کسی که ضدعفونی انجام می‌دهد در حال فعالیت باشد و این خوب است؛ افراد می‌توانند در خانه اوقات را با شیرینی سپری کنند یا با استرس که در این ایبن ایام باید تهدیدها را تبدیل به فرصت کنیم؛ همه اوقات را به طنز یا تماشای فیلم نگذرانیم؛ از مسابقات خانوادگی در فضای مجازی استفاده کنیم و همیشه در یک مکان اقامت نکنیم؛ جویای احوال دوستان و فامیل از طریق فضای مجازی شویم.

منتخب مردم اصفهان دردوره یازدهم مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: پایگاه‌های سلامت که در مساجد و حسینه‌ها کاملا محیط استرلیزه است و محیط امنی است و این خود تغییر روحیه ای‌است که می‌توان از آن استفاده کرد.

وی درباره شرایط خود در دوران کرونا نیز گفت: خانواده من در خانه بودند و بیرون نیامده‌اند؛ البته خود من هر روز سرکشی از پایگاه‌های مردمی انجام می‌دهم و اگر امکان باشد کمک آن‌ها نیز می‌کنیم؛ ضمن آنکه منتخبان مردم نیز کمیسیون هایی را نیز طراح کرده اند تا دست پر به مجلس برویم.

بانکی‌پور درباره نحوه برگزاری جشن نیمه شعبان نیز اظهار داشت: جبهه مردمی سلامت از روز اول با محوریت دکتر حیدری انجام می‌دهند و هرکاری انجام می‌شود با مشورت در حال انجام است؛ در همین راستا این جبهه طرحی در دست دارد که در آن  50 هزار پرچم با نام مقدس امام زمان به جهت توسل به امام زمان و نصب آن درب خانه ها انجام شود.

کارشناس مذهبی و خانواده گفت: باید گناه‌ها و ظلم‌هایی که در میان ما جاری شده است را توبه کنیم و در پایان امیدوارم قضایای کرونا سربلندی برای محبت اهل‌بیت باشد.

مشکلات بشر بدون دست انداختن به دامن خداوند حل شدنی نیست

حجت‌الاسلام حسین میرازیی نیز در این نشست اظهار داشت: معنویت بدین معناست که ارتباط با خداوندتبارک و تعالی است؛ ارتباط معنویت و کرونا وسایر بیماری‌ها نیز بدین‌گونه است دستورباید دستورالعمل جسمی و ذهنی و محیطی و ماورایی داشته باشیم و البته این‌‌ها منافی همدیگر نیستند و باید با نگاه جامعی به این موضوع داشته باشیم.

منتخب مردم اصفهان در یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی نیز گفت: بعد سلامت معنوی نیز درحال به وجود می آید که درمرحله پایانی یک خلوص برای انسان به وجود بیاید تا مردم رشد کنند؛ هرچند خیلی از بلاها هم دست ساخت خود ماست و در قرآن کریم نیز آورده شده است که برخی از بلاها نیز حاصل دست خود انسان است؛ همانطور که می‌بینیم امروز چینی‌ها آمریکایی ها را متهم به ساخت این ویروس می‌کنند.

وی ادامه داد: گاهی بلا برای فرد است و یا برای خانواده و یا شهر و یا گاهی برای کل بشریت است؛ خداوند قصد دارد با این بلای جهانی بشریت را یک گام به جلو ببرد.

میرزایی در تبیین ابعاد بلا برای اعضای خانواده نیز اظهار داشت: اولین مساله این است که خود مدیر خانواده آرامش خود را از دست ندهد و بقیه را هم مدیریت کند؛ از بهترین وقت‌هایی که می‌توان این بحث‌ها را مطرح کرد این موقعیت است، مشکلات بشر بدون دست انداختن به دامن خداوند حل شدنی نیست؛ مشاهده می‌کنیم که تمام هیمنه پزشکی جدید در میدان است تا این مشکل را حل کند اما از آن ناتوان است.

کارشناس مذهبی افزود: اخباری که از کشورهای دیگر می رسد بیانگر این است که کل جهان به سمت یک نیروی غیبی یا خداوند در حرکت است تا این بیماری ریشه کن شود؛ این‌ها همه نشانه توجه به ملکوت عالم است و باعث رخ دادن اتفاق بزرگی در کل دنیا است و گامی مثبت است.

وی درباره رفتار دولت نسبت به موضوع کرونا نیز گفت: پزشکان و پرستاران ونیروهای جهادی بسیار زحمت کشیده‌اند اما در بعد مدیریت کلان ماجرا ضعف‌هایی مشهود است؛ باید توجه داشت کرونا فقط بعد بهداشتی ندارد، امروز کارگران روزمزد شب نانی برای خوردن ندارند و ضربه‌های اقتصادی که به مدیریت کلان باز می‌گردد باید چاره‌جویی جدی شود؛  بازهم تاکیدمان این است که رئیس‌جمهور یا معاون اول  باید رئیس ستاد مبارزه با این بیماری بودند.

میرزایی ادامه داد: اگر این ویروس ادامه‌دار باشدتا چه زمانی قصد تعطیلی و قرنطینه کشور را دارید؟ باید رعایت پروتوکل‌ها را  انجام داد و ضوابط مشخصی برای بازگشت زندگی تدوین کرد؛ امروز از قرنطینه دفاع می‌کنیم ولی استراتژی درست این است که همه چیز با رعایت درست موارد چاره‌جویی شود.

انتهای پیام/۶۳۰۸۶/ج۳۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول