اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

«النکاسه» و «وحوش بکر» دو محله فقیرنشین مکه، تنها در معرض کرونا

«النکاسه» و «وحوش بکر» دو محله در کنار مسجدالحرام، نقض تمامی ادعاهای دولت سعودی در خصوص مبارزه با فقر و تأمین معیشت مردم خویش است.

«النکاسه» و «وحوش بکر» دو محله فقیرنشین مکه، تنها در معرض کرونا

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، همزمان با شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان، سازمان‌های بین‌المللی از جمله سازمان بهداشت جهانی در خصوص شیوع این ویروس در کشورهای فقیر که امکانات و زیرساخت‌های لازم برای مقابله با آن را ندارند، ابراز نگرانی کرده‌اند.

اما در عربستان سعودی، کشوری با درآمدهای سرشار نفتی و در مکه مکرمه، قلب جهان اسلام نیز وضعیت به همین منوال است. کشوری که تا سال‌ها ادعا می‌شد فقیری در خیابان‌ها مشاهده نمی‌شود یا دولت سعودی توجه بالایی به شرایط معیشتی مردم عربستان دارد.

شبکه خبری نبأ، در گزارشی به میان محله‌های فقیرنشین مکه مکرمه رفته است. به گزارش این شبکه خبری ادعا می‌شود که امکانات بهداشتی و پزشکی دولت سعودی با بودجه وسیع خود، بسیار گسترده است اما فعالان عربستانی در شبکه‌های اجتماعی از خطر شیوع ویروس کرونا در مناطق فقیرنشین مکه مکرمه ابراز نگرانی می‌کنند. شهری که در کنار مدینه منوره در قرنطینه کامل قرار دارد و دولت ریاض قوانین منع امد و شد در آن‌جا وضع کرده است.

محله معروف «النکاسه» در مکه با کوچه‌های تنگ و تاریک و ازدحام بالای جمعیتی که قشر فقیر شهر را در خود جای داده، زمینه بسیار مناسبی برای شیوع کرونا دارد که در این حال کنترل اوضاع بسیار دشوار خواهد بود.

از سوی دیگر بخشی از ساکنان این محله را اتباع کشورهای بنگلادش و بورنئی تشکیل می‌دهد؛ افرادی که هیچ کارت شناسایی با خود ندارند.

بنابراین گزارش، محله النکاسه در کنار محله «وحوش بکر» بخش تاریک مکه مکرمه به شمار می‌روند. محله‌هایی که در کنار پروژهای عمرانی بسیار وسیع واقع شده و از دیدها پنهان است و  همزمان دولت سعودی هیچ امکانات یا تمهیدات پزشکی و بهداشتی در این دو محله مستقر نکرده است.

النکاسه که در دو کیلومتری مسجدالحرام قرار دارد؛ بیش از ۵۰ سال است که بعنوان یک محله فقیرنشین در مکه سربرآورده و  دولت سعودی تا کنون هیچ برنامه‌ای برای بهبود وضعیت این محله اجرا نکرده است.

در این میان به گفته فعالان شبکه‌های اجتماعی دولت سعودی اخیرا افرادی که از شرایط این دو محله انتقاد کرده و اوضاع اسفناک آن‌جا را رسانه‌ای کرده‌اند بازداشت کرده است.

 

 

آمار دقیقی از میزان فقر و بیکاری در عربستان به علت پنهانکاری شدید دولت سعودی وجود ندارد. 

به نوشته الجزیره در شهر ریاض، پایتخت سعودی، محله‌های «السویدی»، «الجرادیه»، «الشمیسی» و در شهر جده مناطق «الکرنتینا» و «الرویس» و در شهر مدینه منوره محله‌های «سیح»، «المصانع»، «الزاهدیه» و «المغیسله» به مناطق فقیرنشین معروف هستند به گونه‌ای که با نگاه به وضعیت این مناطق، بیننده به هیچ وجه گمان نمی‌کند که در کشور مملوء از نفت (با صادرات ۱۲ میلیون بشکه در روز) شاهد چنین صحنه‌هایی است.

طبق گزار‌ش‌ها شرایط مناطق «عسیر»، «جازان» و «نجران» در جنوب عربستان نیز در خصوص میزان فقر قابل توجه است. مناطقی که در شصت سال گذشته از یمن جدا شده‌اند و به نوعی مناطق اشغالی محسوب می‌شوند.

«فیلیپ الستون» گزارشگر ویژه سازمان ملل در سال ۲۰۱۷، طی سفری که به منطقه «جازان» داشت، اعلام کرد که جازان فقیرترین منطقه عربستان است و شرایط معیشتی موجب آسیب به ساکنین شده است.

طبق گزارش‌های غیر رسمی میزان فقر در عربستان از ۱۵ الی ۲۵ درصد است. روزنامه واشنگتن پست در گزارشی در ابتدای سال ۹۸ در گزارشی نوشت که بین دو الی چهار میلیون عربستانی با درآمد ماهانه کمتر از ۱۷ دلار سپری می‌کنند و میزان فقر و بیکاری در حال افزایش است و دولت سعودی فقر را پنهان می‌کند.

بانک جهانی نیز در گزارش چشم‌انداز اقتصاد سعودی در ۱۶ آوریل سال ۲۰۱۸ در خصوص افزایش فقر در عربستان در سال‌‌های آتی هشدار داده بود. 

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول