اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  البرز

توتک، سوغات ناشناخته البرز

نان شیرینی توتک به عنوان سوغات البرز به ثبت آثار ناملموس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رسیده‌است.

توتک، سوغات ناشناخته البرز

به گزارش خبرگزاری فارس از کرج، هرگوشه ایران پهناور دارای آب و هوا، فرهنگ، رسوم، زبان یا گویش متفاوت با نقطه دیگر و در عین حال متعارف است.عواملی مانند آب و هوا و فرهنگ یک منطقه به طبع در نوع پوشش، اغذیه و حتی تنقلات آن تأثیر مستقیم دارد.

از این رو هر استان کشور ما دارای سوغات خاص خود است که به محض سفر به آن استان در اولین بازار‌ها سراغ این سوغات را می‌گیریم، زیرا می‌دانیم که مشابه آن را نه تنها در هیچ کجای ایران بلکه هیچ کجای کره خاکی نمی‌توان یافت.

 

سوغات فراموش شده البرز

در بین استان‌های کشور که جمعیت غالب آن‌ها را افراد بومی تشکیل می‌دهند، شاید کمتر کسی متوجه سوغات و میراث فرهنگی و گردشگری استان البرز شده باشد، یعنی بسیار کم هستند افرادی که پس از رسیدن به استان البرز می‌دانند باید چه سوغاتی را از این خطه خریداری کرده و برای دوستان و اقوام خود ببرند.

به خیابان رفتیم و از یک شهروندان غیر بومی سوغات استان البرز را جویا شدیم؛ او گفت: من فقط شنیدم اینجا قبلا میوه‌های خوبی داشته است؛ مگر کرج هم سوغاتی دارد؟

گذشته از سیب و گلابی، دو میوه ناب البرز یا کرج قدیم که در سایه بی مهری‌ها به طبیعت، درخت آن کمتر بر خاک استان دیده می‌شود؛ توتک، نان شیرینی البرزی‌ها به عنوان سوغاتی شیرین، سالم و لذیذ از گذشته تا امروز بر سر سفره اعیاد و مجالس قرار دارد.

 

دلیل نامگذاری توتک چیست؟

مهراب رجبی رئیس بنیاد البرزشناسی در رابطه با دلیل نام گذاری شیرینی توتک گفت: به کار بردن توت خشک آرد شده و یا شیره توت به جای شکر در خمیر توتک می‌تواند یکی از وجوه تسمیه این نان شیرینی لذیذ باشد.

وی افزود: برای نان‌ها نمی‌توان سرآغاز را مشخص کرد شاید بتوان گفت نان‌هایی مانند توتک از زمان کوچ آریایی‌ها به فلات ایران پخته می‌شده‌اند شاید هم قبل از آنان توسط بومی‌ها؛ کسی چه می‌داند!

رئیس بنیاد البرز شناسی گفت: نان شیرینی توتک در دیگر مناطق جغرافیایی البرز با نام فطیر نیز پخته می‌شود، این نامگذاری‌ها مانند توتک، اگردک، کلوچه و فطیر با توجه به عناصری همچون؛ اندازه، نوع خمیر، میزان شیر و شکر و مغز گردو و گاه سبزیی‌های معطر به کار برده شده و حتی میزان و درجه حرارت، برگزیده و اطلاق شده است.

 

فراز و نشیب ثبت ملی توتک

حسن شاهمحمدی البرزپژوه و مؤلف کتاب ثبت ملی توتک در رابطه با ثبت این سوغاتی بومی البرزی ها گفت: مسیر ثبت ملی نان شیرینی توتک چهارسال به طول انجامید.

وی افزود: برای ثبت این اثر باید ادله لازم ارائه داده می‌شد، اما هربار در نشست مربوطه در تهران ثبت این اثر با مشکل مواجه می‌شد.

شاهمحمدی با بیان این که دوستان را مجاب کردیم تا خودم برای دفاع از این اثر در جلسه حضور پیدا کنم گفت: در نهایت در تاریخ ۹۷/۴/۲۳ با شماره ۱۵۷۷ به ثبت آثار ملی رسید.

توجه به ظرفیت گردشگری و سیاحتی البرز علاوه بر سرازیر کردن ثروت به این استان المان ها، فرهنگ و رسوم آن را ترویج و تثبیت می‌کند در غیر این صورت فرهنگ و رسوم البرز رفته رفته از خاطر‌ها پاک شده و به تاریخ می‌پیوندد.

انتهای پیام/ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول