اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

الزامات جهش تولید/ ارائه نفت به جای تسهیلات به بخش خصوصی و آزادسازی ذخیره قانونی بانک مرکزی

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی، ارائه نفت به جای تسهیلات به بخش خصوصی را از جمله راهکارهای تقویت اقتصاد کشور عنوان کرد و گفت: آزادسازی بخشی از ذخیره قانونی بانک مرکزی، تجمیع تعطیلات وسط و آخر هفته و همچنین اجرای طرح نسیه معکوس از جمله راه های جهش تولید است.

الزامات جهش تولید/ ارائه نفت به جای تسهیلات به بخش خصوصی و آزادسازی ذخیره قانونی بانک مرکزی

حمیدرضا غزنوی در گفت‌ و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با اشاره به تأثیر شیوع ویروس کرونا در کاهش تقاضا در اقتصاد کشور، اظهار داشت: ترس ابتلا به کرونا باعث کاهش تقاضا در حوزه‌های خدماتی شده و در عین حال، کاهش تقاضا برای خرید نیز به دلیل کاهش درآمدها نیز اتفاق افتاده است.

وی تصریح کرد: همچنین شاهد کاهش عرضه در بخش اقتصاد هستیم که شامل کاهش ارز در دسترس، کاهش عرضه نیروی کار به دلیل سیاست فاصله‌گذاری اجتماعی و آسیب دیدن و افزایش نااطمینانی در زنجیره تولید است.

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی ادامه داد: در شرایط شیوع ویروس کرونا، کاهش درآمدهای دولتی نیز اتفاق افتاده که شامل پایین آمدن درآمدهای مالیاتی و کاهش درآمدهای نفتی است. از سویی، شاهد افزایش هزینه‌های دولت هستیم که بیشتر به دلیل رشد هزینه‌های بخش بهداشت و درمان و همچنین افزایش هزینه‌ها به دلیل ارائه بسته‌های حمایتی بوده است.

غزنوی با بیان اینکه تشدید رکود، کاهش رشد اقتصادی و افزایش فقر نتیجه این اتفاقات است، گفت: کسری بودجه و همچنین شکل‌گیری هسته‌های ناآرام به ویژه در حاشیه شهرها از دیگر نتایج اتفاقات پیش آمده در بحران شیوع کرونا خواهد بود.

* اهدای کارت اعتباری خرید

وی در ادامه در خصوص راهکارهای قابل استفاده برای حل این مشکلات گفت: اهدای کارت خرید کالای ایرانی به مردم با پشتوانه یارانه دولتی، ارائه یارانه در خریدهای اینترنتی و همچنین پرداخت حقوق به ازای به کارگیری افراد در امور بهداشتی و مراقبتی از دیگر راهکارهای حل بحران کرونا در کشور است.

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با تأکید بر لزوم حمایت مالی از بخش‌هایی که به دستور دولت تعطیل شده‌اند، گفت: تسهیل تأمین مالی از بازار سرمایه و کاهش موقتی نرخ ذخیره قانونی به این معنی که بخشی از ذخیره قانونی موجود در بانک مرکزی آزاد شود نیز از دیگر راهکارهای قابل استفاده برای حل بحران ناشی از کرونا به شمار می‌رود. 

وی همچنین افزایش سهم تسهیلات بخش‌ تولید و رشد سهم بودجه بخش بهداشت را از جمله راهکارهای تقویت کشور در مواجهه با کرونا عنوان کرد و گفت: در حال حاضر سرانه تخت بیمارستانی به ازای هر هزار نفر در ایران 1.7 تخت است در حالی که این رقم در کره جنوبی معادل 12 تخت، آلمان 8 تخت و چین 4 تخت است. 

* تجمیع تعطیلات وسط و آخر هفته و اجرای طرح نسیه معکوس

وی در ادامه تجمیع تعطیلات وسط هفته با تعطیلات آخر هفته را از دیگر راهکارهای پیشنهادی برای تقویت اقتصاد کشور در بحران کرونا عنوان کرد و گفت: با این اقدام، علاوه بر جبران ضررهای حوزه گردشگری در پساکرونا می‌توان به فعالیت منظم در واحدهای تولیدی و همچنین صنوف اقدام کرد. 

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی همچنین طرح نسیه معکوس را از دیگر راهکارهای مقابله با بحران کرونا عنوان کرد و گفت: شرکت‌های دولتی و خصوصی می‌توانند بسته‌های فرهنگی و گردشگری را خریداری کرده و به کارگران خود بدهند تا بعد از رفع کرونا مورد استفاده قرار گیرد و در عین  حال، هزینه این بسته‌ها را به صورت اقساطی پس از اتمام کرونا از کارگران دریافت کنند.

غزنوی همچنین تشکیل تیم مشترک بین صادرکنندگان بخش خصوصی و وزارت خارجه برای تقویت دیپلماسی و در عین حال باز نگه داشتن مرزها برای صادرات را از دیگر راهکارهای پیشنهادی در شرایط شیوع کرونا عنوان کرد.

به گفته وی، در شرایطی که منابع و درآمد نفتی کشور کاهش پیدا کرده، صادرات نقش بسیار مهمی در جبران این مسأله دارد. 

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی با بیان اینکه باید به بخش خصوصی در کشور نگاه جدی‌تری صورت گیرد، گفت: متأسفانه تاکنون این اتفاق نیفتاده و حتی افرادی که از بخش خصوصی به دولت رفته‌اند نیز بیشتر جنبه دولتی بودن پیدا کرده‌اند.

وی نامگذاری امسال با عنوان «جهش تولید» را در شرایطی که بحران کرونا در کشور وجود دارد، دلیلی برای اهمیت موضوع تولید عنوان کرد و گفت: مقام معظم رهبری معتقدند که در هر شرایطی باید به سمت تولید حرکت جدی داشته باشیم، نگاه دولت نیز باید به همین صورت باشد. 

* ارائه نفت به جای تسهیلات به بخش خصوصی

وی همچنین با اشاره به پیشنهاد ارائه شده به رئیس جمهور و وزیر اقتصاد برای ارائه نفت به بخش خصوصی به جای تسهیلات، گفت: وزیر اقتصاد از این پیشنهاد استقبال کرد و حتی نامه‌نگاری‌هایی نیز در این زمینه صورت گرفت و موضوع با معاون اقتصادی رئیس جمهور نیز مطرح شد ولی به نتیجه نرسید.

سخنگوی انجمن تولیدکنندگان لوازم خانگی افزود: پیشنهاد ما این بود که نفت را در برابر اجرای پروژه به شرکت‌های خارجی عرضه کنیم به طوری که با قیمت کارشناسی دولت عرضه شود و در قبالش نیز پروژه توسط شرکت‌های خارجی برای ایران اجرا شود.

وی افزود: در این مورد آقای نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهور و واعظی مسؤول دفتر رئیس جمهور با رئیس جمهور صحبت کردند اما آقای روحانی دغدغه قیمت نفت را داشتند که گفتیم با قیمت کارشناسی دولت، نفت را عرضه خواهیم کرد اما در نهایت عملی نشد.

وی ادامه داد: در این زمینه پیشنهاد ما وجود یک بانک دولتی به عنوان عامل بود تا مشکلی در این بخش پیش نیاید. 

غزنوی تأکید کرد: در صورت اجرای این طرح، فروش نفت کشور در شرایط تحریم افزایش می‌یابد که کمک بزرگی به اقتصاد خواهد کرد.

وی در پایان تأکید کرد: تنها تولید می‌تواند در شرایطی که نفت به قیمت پایینی در حد 15 دلار می‌رسد، نجات‌دهنده کشور باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول