اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

تحول فرهنگی اصفهان باید از جنس انتظار باشد

باید حال و هوای فضای فرهنگی در سراسر کشور و به ویژه اصفهان به عنوان یکی از شهرهای پیشتاز در حرکت‌های خودجوش فرهنگی نه صرفا فقط در مناسبت‌هایی نظیر اعیاد شعبانیه بلکه در طول سال مهدوی باشد و این امر نیازمند اقدام جدی‌تر همه نهادها و همت فعالان فرهنگی است تا آتش به اختیار در این مسیر گام بردارند.

تحول فرهنگی اصفهان باید از جنس انتظار باشد

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، نیمه شعبان از بزرگ‌ترین اعیاد شیعه محسوب می‌شود که این مطلب ریشه در اعتقاد به منجی و عدالت‌گستری به دست حجت خدا در تمام دنیا دارد، اعتقاد به فرج و فرهنگ انتظاری که به معنای نشستن و دست روی دست گذاشتن و چشم‌به‌در دوختن نیست، انتظاری به معنای آماده شدن و اقدام کردن است.

در روزگاری که مکاتب مختلف بشری در طول تاریخ، از کمونیسم تا لیبرال دموکراسی در رساندن بشر به‌حق خود ناکام مانده‌اند، انسان تشنه عدالت است و این انتظار عدالت و انتظار فرج در فرهنگ اسلام ناب، به‌عنوان برترین اعمال عبادی شناخته شده و مأموریت بزرگ امام زمان(عج)، برپایی قسط و عدل خوانده می‌شود.

لزوم توجه فضای فرهنگی جامعه به حضرت ولی‌عصر(عج) 

بنابراین انتظار فرج به‌عنوان یک عمل عبادی و حرکت امیدبخش، نیاز امروز جهان و جهانیان است و طبیعتاً برای نیل به این مقصود، باید جوامع و فضای فرهنگی به سمت توجه به حضرت ولی‌عصر(عج) و انتظار فرج، به معنای دقیق آن، سوق داده شوند.

اصفهان به‌ عنوان یکی از پیشگامان حرکت‌های مهم و فرهنگ‌ساز کشور در طول تاریخ، دارای ظرفیت‌های بسیار بالای فرهنگی از قبیل کانون‌ها و مراکز فرهنگی، هیأت ها، مساجد، پایگاه‌های بسیج و... است و به نظر می‌رسد مسؤولان و فعالان فرهنگی اصفهان باید توجه ویژه‌ای به مسأله انتظار ظهور به‌عنوان برترین عمل عبادی و گسترش آن در فضای فرهنگی استان داشته باشند.

 

به همین منظور به سراغ مسؤولان و فعالان فرهنگی استان اصفهان رفته‌ایم تا ضمن بررسی اهمیت فرهنگ انتظار و مهدویت و همچنین گسترش آن در فضای عمومی فرهنگ اجتماع، فعالیت‌های صورت گرفته و راهکارهای رسیدن به این هدف را مورد گفت‌وگو قرار دهیم.

حجت‌الاسلام احمد سالک،  نماینده مردم اصفهان و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان آن‌که باید به سمت حرکت‌های فرهنگی در جهت توجه فضای فرهنگی جامعه به حضرت ولی‌عصر(عج) برویم اظهار داشت: حرکت‌های فرهنگی بایستی متناسب با شرایط زمانی و مکانی فعلی باشد که بررسی این فضای فرهنگی جامعه، نیازمند چند مسأله است.

وی با بیان لزوم آسیب‌شناسی فضای فرهنگی اصفهان در جهت توجه به حضرت ولی‌عصر(عج) افزود: فعالیت‌های فرهنگی سنتی جامعه باید یک بررسی دقیق داشته باشد، در حقیقت یک نوع آسیب‌شناسی نسبت به این موضوع انجام شود که رسالت این امر مهم بر عهده دفتر تبلیغات اسلامی، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان تبلیغات و سایر دستگاه‌های فرهنگی مردمی استان اصفهان است.

تحول فرهنگی اصفهان از جنس انتظار باشد

سالک تأکید داشت: در استان اصفهان هیأت های مذهبی، کانون‌های فرهنگی و مراکز متعددی وجود دارند که این آسیب‌شناسی ذکرشده می‌تواند بستر فعالیت‌هایی در راستای مسائل فرهنگی با دریافت راهکارهای مجدد برای آن‌ها باشد و بتوانیم یک تحول فرهنگی هم در استان اصفهان و هم در کشور به وجود بیاوریم.

 نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: تاکنون فعالیت‌های فرهنگی ما در جامعه و بین مردم، سنتی بوده است و نکته دیگر این‌که دستگاه‌های متعدد فرهنگی، دو دسته می‌شوند، یک دستگاه‌های حاکمیتی همچون سازمان تبلیغات، دفتر تبلیغات اسلامی و اداره ارشاد اسلامی و دسته دوم  فعالان خودجوش فرهنگی مردمی، که در استان اصفهان این مراکز به نسبت کل کشور بسیار زیاد هستند.

وی در ادامه صحبت‌های خود اضافه کرد: بخشی از فعالیت‌های فرهنگی خودجوش مردمی تکیه‌بر ابزار و رشد تکنولوژی ازجمله حضور در فضای مجازی دارد و این مطلب یک تحول خوبی است که باید تقویت شود اما آنچه در ارتباط با مسائل فرهنگی، در قالب مهندسی چهره به چهره مطرح است در مراکزی مانند مساجد و حسینه ها با شکل جلسات مختلفی از جمله جلسات قرآنی که سابقه طولانی در اصفهان دارند باید برنامه‌ریزی و اجرا شود.

 

سالک ادامه داد: جلسات قرآنی امروز به شکل‌های جدید با نوجوانان و جوانان در قالب‌های حفظ، ترتیل، مفاهیم و مسابقات قرآنی در سطح جهان مطرح است اما باید به این سمت حرکت کنیم که متناسب با شرایط زمانی و مکانی بتوانیم فرهنگ غنی اسلام را در داخل بر اساس آموزه‌های دینی تعلیم دهیم.

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی با تأکید اهمیت بر گسترش فرهنگ مهدویت در جامعه گفت: در سطح کشور و استان اصفهان جلسات و مراکز متعدد مهدوی شکل گرفته و فعالیت می‌کنند و این گسترش مکتب مهدویت، دور از گسترش فرهنگ اسلام ناب نیست.

یکی از آفت‌های مهم هر عمل و تفکری، ظاهرگرایی و دوری از عمق و معنا است که این آفت در اعمال عبادی ظهور و بروز بیشتری دارد، به‌خصوص در مسأله ظهور و جشن‌های نیمه شعبان باید مراقبت کرد که از اصل قضیه که همانا معرفت مهدوی و انتظار فرج است دور نشویم.

منتظر فرج، ظاهر و باطن شعائر مذهبی‌اش منطبق باشد

حسین مطیع، استاد دانشگاه با تأکید بر لزوم تطبیق ظاهر و باطن فرد منتظر و اعمال عبادی، به‌خصوص انتظار فرج و جشن نیمه شعبان بیان داشت: پیرامون مسأله شعائر و مناسک اسلامی، ما دچار نوعی سطحی گرایی و ظاهرگرایی هستیم و در نگاه اسلامی، این شعائر و مناسک نیاز به اصلاح دارد تا نگاه‌هایمان تکمیل و تصحیح شود.

وی ادامه داد: در چند سال اخیر جشن نیمه شعبان به‌عنوان بزرگ‌ترین جشن ملی و دینی ما، یک حالتی صوری و قشری پیدا کرده و نشان می دهنده این موضوع بود که ما به یک سری از جنبه‌های اصلی توجه نداریم.

مطیع با تبیین بیان مقام معظم رهبری مبنی بر اینکه «لزوم توجه تجدیدفضای فرهنگی در توجه به حضرت ولی عصر(عج)» متذکر شد: رهبر انقلاب در این توصیه قصد دارند که ما را یک مقداری به سمت بطن موضوع سوق دهند البته ظاهر شعائر مهم است اما به‌شرط آن‌که باطن همراه باشد، ما حتماً باید شعائر را با باطن حفظ کنیم.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: خواسته خداوند و اهل‌البیت(ع)، حفظ ظاهر و باطن با یکدیگر و عمق دهی به آن است برای نمونه در موضوع جشن‌های نیمه شعبان، شادی و برگزاری جشن در شهر باید با عمق و فهم باطن مسأله ظهور و انتظار همراه باشد.

 

حفظ سلامت فضای فرهنگی جامعه از لازمه‌های اساسی حرکت‌های فرهنگی است، از طرف دیگر در مسأله انتظار ظهور و فرج، هر فردی از جامعه، باید نقش خود را در این مجموعه به‌خوبی بشناسد و به آن عمل کند، اما توجه به اخلاص عمل، به معنی تمرکز کامل بر هدف، اهمیت ویژه‌ای دارد که غفلت از آن می‌تواند به‌غفلت از امام زمان منجر شود.

توجه به هدف اصلی، تنها راه مصونیت فضای فرهنگی

مسعوده فاضل استاد دانشگاه اصفهان ابراز داشت: تنها راهی که فضای فرهنگی جامعه را از دست‌خوش تهاجم‌ها حفظ می‌کند، توجه به هدف اصلی و دور نماندن از آن است چرا که با توجه به هدف اصلی عوامل مخرب نمی‌توانند در جامعه رخنه کنند.

وی افزود: این هدف اصلی، همان توجه داشتن به هدف خلقت، یعنی رسیدن به کمال است که دائما باید مورد توجه و پیوسته در هر حرکت فرهنگی این هدف مدنظر قرار بگیرد و همه فعالیت‌های متوجه رسیدن به این هدف باشد.

فاضل متذکر شد: این هدف هم از جنبه فردی و هم اجتماعی، اراده خداوند بر آن قرارگرفته، در جنبه فردی بر اساس آیه شریفه« وَمَا خَلَقْتُ الْجِنَّ وَالْإِنسَ إِلَّا لِیَعْبُدُونِ » و همچنین تعبیر«لیعرفون» در روایات، شناخت خداوند است و در جنبه اجتماعی خداوند می‌فرمایند« وَنُریدُ أَن نَمُنَّ عَلَى الَّذینَ استُضعِفوا فِی الأَرضِ وَنَجعَلَهُم أَئِمَّةً وَنَجعَلَهُمُ الوارِثینَ»، یعنی خداوند در نهایت اراده کرده که این جامعه به میراث انسان‌های پاک درآید.

 زنان نقش موثری در زمینه‌سازی ظهور 

این استاد دانشگاه تصریح داشت: برای رسیدن به این هدف، همه انسان‌ها مؤثر و دارای نقش هستند اما زنان نقش ویژه‌ای می‌توانند ایفا کنند، چه در خانواده به‌عنوان مادر و چه در جامعه، برای رسیدن به این هدف متعالی حرکت بر طبق برنامه است و نقش مؤثری خواهد داشت که راهنما و هادی همه، حضرت ولی‌عصر(عج) هستند.

وی عنوان داشت: در انجام هر حرکتی باید توجه داشته باشیم که  راهنما و هادی ما در این برنامه، از این حرکت ما رضایت داشته باشد که اگر چنین باشد می‌توان اطمینان داشت که فضای فرهنگی ما مصون و پاک خواهد ماند و تا ظهور گسترش خواهد پیدا می‌کند.

 

فضای فرهنگی اصفهان را معطر به ظهور کنیم

به نظر می‌رسد باید حال و هوای فضای فرهنگی شهر در سراسر کشور و به ویژه اصفهان به عنوان یکی از شهرهای پیشتاز در حرکت‌های خودجوش فرهنگی نه صرفا فقط در مناسبت‌هایی نظیر اعیاد شعبانیه بلکه در طول سال مهدوی باشد و این امر نیازمند اقدام جدی‌تر نهادها و دستگاه‌های مختلف و همچنین همت فعالان، دلسوزان و عموم مردم را می‌طلبد تا همانطور که برای مقابله با کرونا به میدان آمدند، در این زمینه هم آتش به اختیار گام بردارند.

شاید یکی از مشکلات بزرگ در این مسیر، نگاه غلط و یا حداقل ناقص به مسأله انتظار و مهدویت است که بسیاری از مردم، فعالان، تصمیم‌گیران و تصمیم سازان عرصه فرهنگی هنوز به باور انتظار فرج به‌عنوان برترین عبادت نرسیده و اهمیت و ضرورت عدالت در جهان را با عمق جان درک نکرده‌اند.

انتهای پیام/۶۳۱۰۶/آ ۱۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول