اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

آب شرب الشتری‌ها با چاشنی زباله+ فیلم

بحث تولید شیرابه‌ توسط سایت «خرگوش‌ناب» الشتر به بزرگترین نگرانی مردم این شهر تبدیل شده و نارضایتی بومیان را به همراه داشته است و این در حالی بوده که سال‌هاست مصوبه کارگروه پسماند را برای جابجایی دارد اما هنوز اقدام خاصی انجام نشده است.

آب شرب الشتری‌ها با چاشنی زباله+ فیلم

به گزارش خبرگزاری فارس از الشتر، پسماندی که می‌توان با بازیافت و دفن اصولی، بهره‌های بسیاری از آن برد در بیشتر مناطق به تهدید بزرگی برای محیط زیست تبدیل شده است. در بعضی مناطق، سایت‌های دفن زباله به حدی گسترده شده‌اند که عرصه زندگی سالم را برای بشر روز به روز کوچک و کوچک‌تر می‌کنند.

یکی از این مناطق، خرگوش‌ناب الشتر بوده که سال‌هاست مصوبه کارگروه پسماند را برای جابجایی دارد اما هنوز اقدام خاصی انجام نشده است! علاوه بر انبوهی زباله و آلودگی منابع خاکی و محیط زیستی این منطقه، همجواری چاه‌های تامین آب شرب شهر الشتر با آن می‌تواند باعث بروز مشکلاتی در بهداشت آب شهروندان شود.

هم‌اکنون بحث تولید شیرابه‌ توسط سایت خرگوش‌ناب به بزرگترین نگرانی مردم این شهر تبدیل شده و نارضایتی بومیان را به همراه داشته است.

 

 

وضعیت منطقه وخیم است

در این رابطه محمد احمدی، شهروند الشتری در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از خرم‌آباد اظهار کرد: هم‌اکنون وضعیت منطقه خرگوش‌ناب الشتر وخیم است. 

وی با بیان اینکه این منطقه بسیار زیبا بوده و می‌تواند به عنوان یک جاذبه گردشگری درنظر گرفته شود، افزود: متاسفانه امروزه با بی تدبیری مسئولین به محل تخلیه زباله شهری و فاجعه زیست‌محیطی تبدیل شده است. 

احمدی خاطرنشان کرد: این منطقه در شمال شهر الشتر واقع شده و ارتفاع بالاتری نسبت به شهر دارد برای همین علاوه بر نابود کردن طبیعت این منطقه، به واسطه بارش باران و دیگر عوامل محیطی روی آب شهر تاثیر می‌گذارد. 

این شهروند الشتری بیان کرد: در صورتی که تصمیمی درست و کارشناسی برای انتقال محل این زباله‌ها به جایی دیگر گرفته نشود باید منتظر عواقب وحشتناک‌تری باشیم.

شیوع کرونا جابجایی سایت را متوقف کرده است

در این خصوص علی یوسفوند، شهردار الشتر نیز به خبرنگار فارس گفت: قرار بود سایت زباله منطقه خرگوش‌ناب با همکاری امور شهری الشتر، نورآباد و فیروزآباد به منطقه «گاوکش» منتقل شود.

وی بیان کرد: این موضوع صورت‌جلسه شده و اقدامات اولیه آن انجام گرفته است.

یوسفوند با بیان اینکه متاسفانه هم‌اکنون به دلیل شیوع کرونا کار جابجایی متوقف شده است، اضافه کرد: با این وجود در حال ساماندهی این سایت هستیم تا با رعایت موازین بهداشتی برای استفاده موقتی دفن اصولی صورت پذیرد.

شهردار الشتر با اشاره به اینکه منطقه «گاوکش» معارض شخصی دارد، خاطرنشان کرد: انتخاب این ناحیه، مصوب شده و فرمانداری دلفان قول عملیاتی شدن آن را داده است.

سایت تعیین شده معارض بومی دارد

علیرضا رحیمی، رئیس اداره محیط زیست سلسله نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس بیان کرد: اوایل زمستان سال گذشته نامه‌ای از سوی معاونت عمرانی استانداری ابلاغ شد تا جایی بین دو شهر نورآباد و الشتر برای سایت زباله تعیین شود.

وی با بیان اینکه از بین ۱۰ تا ۱۲ نقطه پیشنهادی روی دو نقطه به تفاهم رسیدیم، ادامه داد: متاسفانه این نقاط معارض بومی دارند و با مخالفت شدید اهالی گاوکش مواجه شده‌ایم به طوری که بارها به استانداری، فرمانداری و اداره محیط زیست مراجعه کرده‌اند.

رحیمی اظهار کرد: قرار بود مجددا جای جدیدی تعیین کنیم تا مطالعات زیست‌محیطی آن انجام شود که با بحران کرونا روبرو شدیم و این کار متوقف شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست سلسله افزود: بعد عبور از بحران کرونا این کار از سر گرفته خواهد شد.

این سایت باید چندین سال قبل جابجا می‌شد

همچنین الهام برنا، معاون نظارت و پایش اداره کل حفاظت محیط زیست لرستان در این رابطه به خبرنگار فارس گفت: انتقال سایت زباله خرگوش‌ناب از مصوباتی است که باید چندین سال قبل عملیاتی می‌شد.

وی ادامه داد: حوزه شهرداران این منطقه باید آن را جابجا می‌کردند اما هنوز این کار انجام نشده است.

برنا تاکید کرد: انتقال این سایت از مصوبات کارگروه پسماند استان است که رعایت نشده و باید اجرایی شود.

اجرای قانون مدیریت پسماند و مقید شدن به رعایت این آیین‌نامه از اقدامات ضروری برای ساماندهی زباله در الشتر است که باید مورد توجه قرار گیرد اما متاسفانه رسیدگی به این معضل بزرگ زیست‌محیطی مورد غفلت قرار گرفته است.

انتظار می‌رود هر چه سریع‌تر فکری اساسی برای ساماندهی زباله این منطقه شود چراکه علاوه بر وقوع فاجعه زیست‌محیطی، بحران انسانی را نیز در پی دارد.

گزارش از سمیرا عزیزی

انتهای پیام/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول