اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  سینما و تئاتر

موسوی: ابتکار در شیوه اکران «خروج» جای تبریک دارد/ خاطره‌ای از نخستین فیلم حاتمی‌کیا

دبیر شورای عالی تهیه‌کنندگان سینمای ایران در خصوص خط‌شکنی «خروج» در شیوه جدید پخش فیلم در سینمای ایران گفت: امیدوارم اوج و حاتمی‌کیا سرآغاز راهی باشند که فیلم‌های سینمایی ما هر زمان که اراده کردند در VOD هم بتوانند به نمایش دربیایند و به صورت آنلاین فروخته شوند.

موسوی: ابتکار در شیوه اکران «خروج» جای تبریک دارد/ خاطره‌ای از نخستین فیلم حاتمی‌کیا

به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، شیوع ویروس منحوس کرونا در سراسر دنیا و از جمله ایران باعث بروز محدودیت‌هایی شده که سبک جدیدی از زندگی را پیش روی بشریت قرار داده است. انسان‌ها که ذاتاً موجوداتی اجتماعی هستند و در طی تاریخ حیات آنها حاصل از کنش با یکدیگر بوده است، حالا باید روزها، هفته‌ها و چه بسا ماه‌ها در خانه بمانند و امورات خود را با حداقل حضور در اجتماع بگذرانند.

در این میان کسب و کارها و حرفه‌های مختلفی دچار تغییراتی در ایفای نقش خود در جامعه شده‌اند. برخی مثل فوتبال کاملا تعطیل شده‌اند و برخی مثل موسیقی به سوی کنسرت‌های آنلاین روی آور و متمایل شده‌اند. سینما در ایران هم از این قاعده مستثنا نبوده و هفته‌های متمادی را در تعطیلی به سر ‌برد، هفته‌هایی که یکی از طلایی‌ترین فرصت‌های نمایش یعنی اکران نوروزی را در دل خود جا داده بود.

اما سینمای ایران بناست از فردا (یکشنبه ۲۴ فروردین ۹۹) حال و هوای تازه‌ای را تجربه کند و به سراغ تجربه‌ای نو در شیوه پخش فیلم برود. مطابق آنچه اعلام شده قرار است از این روز فیلم سینمایی «خروج» که تازه‌ترین ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا به شمار می‌رود در سیستم نمایش خانگی به نمایش در بیاید.

این برای نخستین بار در ایران است که یک فیلم سینمایی با قابلیت اکران، پیش از اکران عمومی وارد شبکه نمایش خانگی و VOD می‌شود. بنا بر اعلام انجام شده، مخاطبین می‌توانند با خرید بلیت ۱۲ هزار تومانی نسخه اینترنتی این فیلم را به صورت آنلاین و برخط در سامانه‌های فیلیمو و نماوا تماشا کنند. البته به جهت حفظ قوانین کپی رایت و احترام به تهیه کننده، اجازه دانلود این فیلم در دسترس مخاطب نیست و هر خریدار، تنها 24 ساعت امکان تماشا (استریم) فیلم را دارد. ضمن اینکه اعلام شده است اکران اینترنتی ۶۰ روز به طول می‌انجامد.

همان‌طور که بیان شد این اتفاق برای نخستین بار در سینمای ایران رخ می‌دهد و از این حیث شاید دانستن نظر سایر تهیه‌کننده‌هایی که برای فیلم‌هایشان هزینه کرده‌ و حالا با تعطیلی سینما مواجه‌اند، مهم باشد.

سیدغلامرضا موسوی که دبیری شورای عالی تهیه‌کنندگان سینمای ایران را در کارنامه خود دارد، از جمله تهیه‌کنندگان باسابقه و پرکار سینمای ایران است. دست بر قضا تازه‌ترین اثری که به همت او تهیه شده، یعنی «قصیده گاو سفید» نیز پس از حضور در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر حالا منتظر تعیین تکلیف وضعیت سینما و شیوه اکران است. نظر او را در باره اکران اینترنتی خروج جویا شده‌ایم.

 

 

* آقای موسوی حتماً مطلع هستید که آخرین ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا قرار است بدون اکران در سینما، در سامانه‌های اینترنتی به نمایش در آید. نظرتان درباره این شیوه نوین اکران «خروج» در ایران چیست؟

ابتدا باید به آقای ابراهیم حاتمی‌کیا و سازمان اوج تبریک گفت که دست به ابتکار مهم زدند. چنین ابتکاری به واسطه احتمال بالای ریسک آن کمتر امکان اجرا برای بخش خصوصی را داشت. البته من فکر می‌کنم این اتفاق باید از یک جایی در سینمای ایران شروع می‌شد و این آغازی بسیار خوب است. به همین دلیل باید به این دوستان بابت ورود به این بخش تبریک گفت.

این موضوع اگرچه در دنیا سابقه‌ای فراگیر دارد اما در ایران برای اولین بار اتفاق می‌افتد. فیلم در VOD زیاد است اما این نخستین باری است که یک فیلم با قابلیت اکران در سیستم اینترنتی پخش می‌شود.

اکران اینترنتی باید از یک جایی در سینمای ایران شروع می‌شد و این آغازی بسیار خوب است. به همین دلیل باید به حاتمی‌کیا و اوج بابت ورود به این بخش تبریک گفت

 ویژگی دیگری که برای پخش «خروج» در اینترنت در نظر گرفته شده این است که برای دیدن این فیلم بایستی به صورت جداگانه بلیت تهیه کرد و با سیستمی که در VODهای ما وجود دارد متفاوت است. یعنی تنها داشتن حساب کاربری و شارژ آن کفایت نکرده و بایستی برای دیدن این فیلم در کنار خانواده و دوستان بلیط هم تهیه شود.

پیش از عید در شورای عالی تهیه‌کنندگان پیشنهادی داشتیم تا دوستان به این سمت حرکت کنند تا هم بار اکران سبک شود و هم اینکه در شرایطی که مردم بخاطر محفوظ ماندن ویروس کرونا در خانه هستند، برنامه‌های متنوعی برای آنها وجود داشته باشد.

هیچ تهیه‌کننده‌ای حاضر به چنین ریسکی به نفع مردم نشده بود، امیدوارم اوج و حاتمی‌کیا سرآغاز راه تازه‌ای در سینمای ایران باشند

علی‌رغم مطرح شدن چنین پیشنهادی در حقیقت هیچ یک از دوستان به این سمت حرکت نکردند و خوشحال شدیم وقتی مطلع شدیم که سازمان اوج و ابراهیم حاتمی‌کیا موافقت کردند برای پخش اثر خود به این سمت بروند.

من امیدوارم «خروج» در این مسیر راه جدیدی را باز کند و موفق باشد. امیدوارم اوج و حاتمی کیا سرآغاز راهی باشند که فیلم‌های سینمایی ما هر زمان که اراده کردند در VOD هم بتوانند به نمایش دربیایند و به صورت آنلاین فروخته شوند. حتی در آینده و پس از بازگشایی سالن‌های سینما، امکان تماشای آنلاین فیلم برای مردم فراهم باشد.

 

 

* شما از تهیه‌کننده‌های پیشکسوتی هستید که سابقه همکاری با کارگردان‌های زیادی را در کارنامه دارید. به نظرتان علت موفقیت کارگردانی همچون حاتمی‌کیا در سینمای ایران چیست؟

هنرمند بودن به شعار و گفتگو و صحبت نیست. ابراهیم حاتمی‌کیا به گمان من از هنرمندهایی‌ هست که کارش را می‌شناسد، خوب به آن وارد شده و به کارش علاقه‌مند است و من از اولین فیلمش به هنرمندی او پی بردم. به یاد دارم نخستین بار در کنار فریدون جیرانی فیلمی از ابراهیم حاتمی‌کیا را در جشنواره فجر و در سینما صحرا دیدم. آن موقع ما اصلا حاتمی‌کیا را نمی‌شناختیم ولی وقتی فیلم را دیدیم تعجب کردیم. همان موقع هر دو نفر به این اذعان داشتیم و گفتیم که یک فیلمساز هنرمند و جوان وارد عرصه شده است.

هر هنرمندی در کارش اوج و فرود دارد، اما من معتقدم مجموعه کارهای آقای حاتمی‌کیا خوب و رو به جلو بوده است

به گمان من هر هنرمندی در کارش اوج و حضیض هم دارد و همه کارها در افق فوق‌العاده قرار ندارد. اما من معتقدم مجموعه کارهای آقای حاتمی‌کیا خوب و رو به جلو بوده است.

 


در آستانه اکران اینترنتی فیلم سینمایی «خروج» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا، جدیدترین پوستر این فیلم با تصویری از فرامرز قریبیان رونمایی شد.

 

خوشحالم که نوع فیلم جدیدی که حاتمی‌کیا ساخته ویژگی‌های خاص خودش را دارد. دشواری‌های ساخت فیلمی مثل «خروج» در لوکیشن‌های جاده‌ای و کمتر بودن چنین آثاری در سینمای ایران از جمله ویژگی‌های این فیلم است. من نه تنها دیدن این فیلم را به همه توصیه می‌کنم بلکه امیدوارم همه کمک کنند این فیلم بیشتر دیده شود.

نه تنها دیدن «خروج» را به همه توصیه می‌کنم بلکه امیدوارم همه کمک کنند این فیلم بیشتر دیده شود

وی افزود: امیدوارم «خروج» با موفقیت در دیده شدن اینترنتی خودش بتواند عادت جدیدی در تماشاگر سینمای ایران ایجاد کند. این اتفاق شاید پس از بازگشایی سینماها نمود زیادی در شهرهای بزرگ نداشته باشد اما در هزار شهری که سالن نداریم، می‌تواند فوق العاده باشد. فیلم آنلاین به واسطه گسترش اینترنت در ایران می‌تواند همزمان با تهران در هر روستا و شهر کوچک و دور افتاده‌ای به نمایش در بیاید و مردم آن را ببینند.

نگرانی از بازگشت هزینه موضوع مهمی است و فقط با شعار نمی‌شود هنر گرانی مثل سینما را اداره کرد

بهرحال این هنرمندان هستند که باید فکر کنند چه کاری را می‌خواهند بسازند. من بعید می‌دانم کاری باشد که هنرمندان قَدَر ما بخواهند انجام دهند و از اجرای آن پا پس بکشند. البته نوع کار، پیدا کردن تهیه کننده و اینکه هزینه ساخت فیلم پس از پخش بر می‌گردد یا خیر در این موضوع دخیل است. فقط نباید روی اراده هنرمند حساب کرد و کسی که او را حمایت کند هم باید باشد. این حمایت و نگرانی از بازگشت هزینه موضوع مهمی است و فقط با شعار نمی‌شود هنر گرانی مثل سینما را اداره کرد.

 

 

* به نظرتان اگر مقایسه‌ای بین بخش خصوصی و دولتی داشته باشیم، آیا انجام وظیفه‌ها به درستی بوده است؟

معتقدم جایی مثل فارابی اصلا وظیفه تولید فیلم را نداشته و بایستی به ساختن فیلم کمک کند، اما سایر مراکز هیچ‌گاه وظیفه خود را انجام نداده‌اند. آنها تنها کار منفی کرده‌اند؛ یعنی چون ما سالن داریم فلان فیلم را نمایش می‌دهیم و فلان فیلم دیگر را نمایش نخواهیم داد.

* آیا پخش فیلم در VOD می‌تواند با مافیای اکران هم مبارزه کند؟

البته من به مافیای اکران اعتقاد ندارم و آن را نوعی بهانه‌جویی می‌دانم. تعداد سینماهای ما محدود است و مثل جاهای دیگری در دنیا چند هزار سالن سینما نداریم. ما باید ۵ هزار سالن سینما داشته باشیم ولی در حال حاضر فقط ۶۰۰ پرده سینما برای اکران داریم، آن هم در شرایطی که بسیاری از شهرهای ما اصلا سالن ندارند.

به مافیای اکران عقیده ندارم. این صحبت‌های بهانه جویی است. همه آدم‌ها گاهی فیلم‌شان نمی‌فروشد و این اصلا چز عجیبی نیست!

طبیعتا وقتی در سال ۱۰۰ فیلم تولید می‌شود و برای بیشتر از ۶۰ امکان نمایش وجود ندارد، رقابتی برای اکران پیش می‌آید. در چنین شرایطی از جانب برخی افراد هجمه‌هایی با عباراتی مثل مافیای اکران و مافیای سینما ایجاد می‌شود. البته من نمی‌دانم که همین آدم‌ها چرا وقتی فیلم‌هایشان مورد استقبال قرار می‌گیرد و فروش می‌کند، صحبتی از مافیای اکران ندارند! همه آدم‌ها گاهی فیلم‌شان نمی‌فروشد و این اصلا چز عجیبی نیست.

* یکی از نکاتی که برای موفقیت نمایش اینچنینی فیلم در شبکه نمایش خانگی بیان می‌شود، پرهیز از تماشای نسخه‌های قاچاقی فیلم است. نظر شما چیست؟

ما همیشه از مردم خواستیم که نسخه‌های قاچاق فیلم را نبینند و من حتی معتقدم فیلم دزدی خارجی را هم نباید دید، چه برسد به فیلم ایرانی که با زحمت هنرمندان و سرمایه تهیه‌کنندگان هموطن تهیه می‌شود!

دیدن نسخه قاچاق فیلم نوعی دزدی است اما هنوز نتوانستیم به مردم بفهمانیم که فیلم هم صاحب دارد و باید به این مالک احترام گذاشت

من همیشه در گفت‌وگوهایم گفته‌ام که باید به سمتی برویم که مسائل حلال و حرام را در سینما هم رعایت کنیم. همان‌طور که مردم حاضر نیستند مال حرامی را وارد زندگی خودشان کنند و اگر کسی چیزی را در خیابان هم بگذارد بجز درصد اندکی، اکثریت مردم حاضر نیستند آن را بردارند و استفاده کنند؛ فیلم و سینما هم چنین است. اما متاسفانه ما نتوانسته‌ایم به مردم تفهیم کنیم که فیلم یک مالک و صاحبی دارد و باید به این مالک احترام گذاشت.

 

 

اگر اکران اینترنتی «خروج» موفق باشد، ممکن است به پخش آنلاین «قصیده گاو سفید» روی بیاوریم

 

* جنابعالی در سی و هشتمین جشنواره فیلم فجر با «قصیده گاو سفید» در مقام تهیه‌کننده حضور داشتید. چقدر اختمال دارد که این فیلم هم در مسیر «خروج» پای بگذارد؟

ما منتظریم نتایج «خروج» به عنوان کار اول و سپس سایر کارها را در ادامه ببینیم که چه اتفاقی برایشان می‌افتد. طبیعتا امکان دارد که از اکران صرف نظر کرده و به پخش آنلاین «قصیده گاو سفید» روی بیاوریم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول