اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

بزرگترین مسئله پساکرونا اصلاح نگاه‌های محلی است

استادیار علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم(ع) گفت: بزرگترین مسئله کرونا و پساکرونا اصلاح نگاه‌های محلی و منطقه‌ای ما و شکل‌گیری و برجسته شدن نگاه جهانی است.

بزرگترین مسئله پساکرونا اصلاح نگاه‌های محلی است

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، حجت‌الاسلام بهروزی لک استادیار علوم سیاسی دانشگاه باقرالعلوم(ع) در اولین نشست تخصصی و هم‌اندیشی اندیشکده مهدویت و آینده‌پژوهی سازمان بسیج اساتید که به صورت ویدئو کنفرانسی برگزار شد، گفت: نیمه شعبان امسال، ما با کمال اقبال دلها به استقبال نیمه‌شعبان رفتیم و شرایط به گونه‌ای نبود که مانند سال‌های گذشته بتوانیم برنامه‌هایی مانند جشن و ... برگزار کنیم و امیدواریم همه توانسته باشند از فیوضات این ایام بهره برده باشند.

باید تهدید را به فرصت تبدیل کنیم 

وی با اشاره به اینکه تبدیل تهدید به فرصت باید مورد توجه قرار گیرد، ادامه داد: همانطور که رهبر معظم انقلاب در پیام‌های مختلف خودشان مکرر به ما راهنمایی فرمودند ما باید تهدید را به فرصت تبدیل کنیم و این یک وظیفه همگانی است. 

بهروزی لک یادآور شد: همانگونه که خداوند متعال فرمودند سختی‌ها حتماً همراه با گشایش‌ها و آسانی‌ها خواهد بود و مدیر موفق کسی است که از تهدیدها فرصت‌های جدیدی را بسازد که نمونه بارز این مدیر سردار قاسم سلیمانی بود.

تأثیرات بحران کرونا و پساکرونا بر زندگی منتظرانه 

وی تأکید کرد: بحث بحران کرونا از دو نگاه قابل بررسی است، نگاه اول عبارت است از وضعیت و تأثیرات بحران کرونا و پساکرونا بر جامعه منتظر و زندگی منتظرانه ما. بُعد دوم عبارت است از ارتباط بحران کرونا با جامعه موعود مهدی (عج) و تحقق آن.

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: انسان امروزی به ویژه با گسترش رفاه و خودمحوری انسان مدرن، دچار یک طغیان گشت. ما انقلاب‌های علمی، صنعتی و ارتباطی از یک سو و همچنین گسترش شدید رفاه و آسایش را در جهان داشته‌ایم. این ابعاد مثبتی هم داشته اما همراه آن انسان دچار یک مشکل و یا به تعبیری فسادی هم شده است مانند فساد در زندگی معنوی انسان موجود از یک سو و فساد در زیست جهان انسان امروز. و ما باید بُعد مهم این فساد را در دوری از خدا بدانیم. 

حتی در سکولارترین جوامع بحث استغاثه را خیلی بارز و ملموس می‌بینیم

بهروزی لک تصریح کرد: این سنت الهی است که انسان را دچار تنگنا می‌کند تا شاید انسان‌ها برگردند. ما در بحران کرونا دیدیم که انسان‌ها در سراسر دنیا به سمت الهی اقبال چشم‌گیری داشتند، حتی در سکولارترین جوامع بحث توسل، استغاثه و بازگشتی که در آیه 41 سوره روم اشاره شده را خیلی بارز و ملموس می بینیم. 

این استاد دانشگاه گفت: ما حتی در جامعه‌ای که اصلاً اعتقادی به آینده موعود نداشته می‌‌بینیم که به آمدن منجی‌ای که نجات را برای بشریت می‌آورد اعتقاد بیشتری پیدا کرده‌اند.

وی افزود: در جامعه منتظر ما هم اگر چه ما انتظار ظهور را داشتیم ولی بعد از این موضوع این انتظار رنگ و بوی دیگری پیدا کرد و این امر که در حاشیه بود از حاشیه بیرون آمد و می‌بینیم که دلهای منتظران چقدر به سمت اولیای الهی و بحث ظهور بیشتر جلب شده است.

برجسته‌ترین اثر بحران کرونا بحث مهدویت است

بهروزی لک خاطرنشان کرد: انقلاب اسلامی بعد از قرن‌ها شرایطی را برای کشور ما ایجاد کرد که برکات فراوانی هم داشت اما آیا ما توانسته‌ایم با یک دولت کاملاً اسلامی به سمت تمدن نوین اسلامی حرکت کنیم؟ البته یقیناً مراحلی که مقام معظم رهبری فرمودند در این راستا، در حال طی شدن است و من فکر می‌کنم برجسته‌ترین اثر بحران کرونا این بود که جامعه منتظر ما را بیشتر به بحث مهدویت و امام زمان (عج) متوجه کرد. 

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: الان حدود 6 سال است که ما در حال تدوین الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت هستیم و امیدواریم زودتر سند این موضوع نهایی و منتشر شود ولی باید ببینیم ما در ساختن این الگو چقدر از آرمان های مهدوی استفاده می‌کنیم.

تمایز بحران کرونا، جهانی بودن آن است

وی گفت: تمایز بحران کرونا، جهانی بودن آن است، در گذشته هم بسیاری از بیماری‌ها را داشتیم ولی این طور نبوده که کل جهان را تحت تأثیر قرار دهد. جهانی بودن ویروس کرونا فرصت دیگری برای جامعه منتظر است که با شنیدن این پدیده که دنیا به اقبال موعود می‌خواهد برود یک عزم جدی‌تری را پیدا کند. دنیا آماده تحولات جدی است و دنیا باید مدیریت واحدی پیدا کند، بحران کرونا یکی از فرصت‌ها برای جامعه منتظر است.

وی گفت: بزرگترین بحران کرونا و پساکرونا، بعد از استغاثه عبارت است از اصلاح نگاه‌های محلی و منطقه‌ای ما و شکل‌گیری و برجسته شدن نگاه جهانی. البته جهانی شدن که غربی‌ها مطرح می‌کنند مراد ما و مطلوب نیست.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول