اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تاکید «بردی محمداف» بر گسترش همکاری‌ کشورهای ترک زبان برای مبارزه با «کرونا»

رئیس جمهور ترکمنستان در نشست سران کشورهای ترک زبان با اشاره به برخی از اقدامات «عشق‌آباد» در مبارزه با شیوع ویروس کرونا بر گسترش همکاری کشورهای مذکور در این زمینه تاکید کرد.

تاکید «بردی محمداف» بر گسترش همکاری‌ کشورهای ترک زبان برای مبارزه با «کرونا»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک به نقل از «ترکمنستان»، «قربان قلی بردی محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان در نشست سران شورای کشورهای ترک زبان از اقدامات «عشق آباد» در زمینه مقابله با «کرونا» و لزوم حفظ همکاری‌های تجاری منطقه‌ای خبر داد.

در سخنرانی بردی محمداف آمده است: به ابتکار «الهام علی‌اف» رئیس جمهور ترکمنستان برای برگزاری نشست فوق العاده سران شورای کشورهای ترک زبان تشکر می‌کنم.

امروز جهان با چالش جدید و جدی مواجه شده که بر زندگی بسیاری از کشورهای جهان تأثیر می‌گذارد.

در رابطه با این باید تبادل نظر و هماهنگی اقدامات جهت مقابله مؤثر با این تهدید صورت بگیرد و من معتقد هستم که در اینجا ما باید ارزش‌های انسانی، حمایت از همدیگر و همبستگی را مغتنم بشماریم.

امروز ما در پروسه تصمیم‌گیری باید به مسائلی مانند مسئولیت و برنامه‌ریزی بلندمدت توجه بیشتری را ارائه کنیم که تنها از طریق همکاری جمعی می‌توانیم به نتایج مثبت برسیم.

ترکمنستان از نخستین روزهای آغاز شیوع ویروس «کرونا» روابط تنگاتنگی با سازمان ملل متحد، ساختارهای آن از جمله سازمان بهداشت جهانی برقرار کرد.

در ترکمنستان مجموعه‌ای از برنامه‌های جلوگیری از گسترش بیماری «کووید- 19» راه‌اندازی شد.

در چارچوب این برنامه‌ها مرزهای کشور، نظارت بر مهاجرت و گمرک تقویت شد و همزمان محدودیت‌های مختلف در زمینه هوانوردی وضع شد.

تمام زیرساخت‌های بهداشتی ترکمنستان آماده مبارزه با کرونا شدند و بیمارستان‌های کشور تمام تجهیزات مورد نیاز، کیت تشخیص کرونا، دارو و غیره را دارند.

امروز در ترکمنستان سیستم نظارت بهداشتی مؤثر فعال است و در پست‌های مرزی کارشناسان وزارت بهداشت و صنعت بهداشت، وزارت کشاورزی و دیگر نهادهای دولتی کشور قرار دارند.

هدف اصلی آنها جلوگیری از ورود کرونا به ترکمنستان است.

علاوه بر این گسترش اطلاعات درباره کرونا یکی از فعالیت‌های مؤثر برای مبارزه با این ویروس است که کلاس‌های مرتبط در کودکستان‌ها، مدارس، دانشگاه‌ها، پایگاه‌های نظامی، کارخانه‌ها و دیگر مؤسسه‌ها برگزار می‌شود.

در نتیجه این اقدامات در ترکمنستان وضعیت ثابت و تحت کنترل قرار دارد و فعالیت‌ها در این زمینه ادامه خواهد یافت ضمن آنکه امنیت و سلامت شهروندان کشور اولویت «عشق آباد» است.

دولت ترکمنستان با توجه به تحولات مذکور حفظ ثبات در روابط تجاری، اقتصادی و حمل‌ونقلی را عامل مهمی می‌داند و عشق آباد در همکاری با کشورهای همسایه تمام تلاش برای حفظ همکاری‌های تجاری و حمل‌ونقلی را انجام می‌دهد.

از طریق همکاری ترکمنستان و آذربایجان مسیر دریایی «خزری» بین بنادر «ترکمن باشی» و «باکو» به فعالیت خود ادامه می‌دهند که این یکی از مهمترین مسیرهای منطقه می‌باشد.

همکاری بین شرکا در منطقه به ادامه فعالیت کریدورهای ترانس ملتی شرق- غرب و شمال- جنوب کمک می‌کند.

به طور کلی تمام کشورها واقع در قاره اوراسیا نقش مهمی در مسیرهای تجاری بین‌المللی دارند و هماهنگی اقدامات تمام کشورها بر ثبات اقتصادی در آن قاره تأثیر می‌گذارد.

تقویت همکاری جمعی در زمینه بهداشت از جمله تبادل تجربه مربوط به مقابله مؤثر با کرونا، ایجاد روش‌های جدید برای درمان این بیماری، تولید دارو و استفاده از تکنولوژی‌های نوین بسیار مهم است.

در حال حاضر پیشنهاد برگزاری کنفرانس‌های ویدئویی و دیگر انواع همکاری از راه دور بین پزشکان، کارشناسان و دیگر متخصصان در این زمینه با هدف مبارزه با این بحران را ارائه می‌دهیم.

دفاع از سلامت شهروندان هدف اصلی ما است و ما به عنوان کشورهای برادر و با اشتراکات تاریخی باید به توسعه همکاری‌ها بپردازیم.

با هم می‌توانیم چالش‌های موجود را حل کنیم و این تحولات همکاری و روابط برادرانه ما را تقویت می‌کنند.

شایان ذکر است که تاکنون در ترکمنستان هیچ مورد کرونایی ثبت نشده و کارشناسان سازمان بهداشت جهانی این اطلاعات را قبول دارند.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول