اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

کارگران مهمترین رکن تحقق «جهش تولید»/ عدم همخوانی حقوق کارگران با نرخ تورم

رئیس هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارگران گلستان از فعالان عرصه کار و تلاش به‌عنوان سربازان جبهه اقتصادی یاد کرد و گفت: کارگران مهمترین رکن تحقق «جهش تولید» هستند، عدم همخوانی حقوق کارگران با نرخ تورم، ظلم بزرگی در حق این قشر است.

کارگران مهمترین رکن تحقق «جهش تولید»/ عدم همخوانی حقوق کارگران با نرخ تورم

محمد رضایی‌پور امروز در واکنش به مصوبه حقوق کارگران در سال 1399 در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در گرگان اظهار کرد: کاری که دشمنان کشور به دنبال آن هستند بعضی از دوستان زحمت آنها را کم می‌کنند و خودشان انجام می‌دهند مصوبه دستمزد کارگران در سال 1399 باعث ایجاد و افزایش نارضایتی در سطح جامعه خواهد شد.

وی با بیان اینکه از دیدگاه فقه اسلامی بر صاحب کار واجب است دستمزد عادلانه به کارگر پرداخت کند، تصریح کرد: اگرچه کارگر به دلیل ا ضطرار و جهل به ارزش کار خود به دستمزد کمتر از ارزش عادلانه کار راضی باشد، اما این حکم مفاد آیه ۸۵ سوره مبارکه اعراف در قرآن مجید است «ولا تبحسوا الناس اشیائهم»؛ «اشیاء مردم را از ارزش نیندازید».

* نرخ تورم با حقوق کارگران تناسب ندارد

رئیس هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارگران گلستان افزود: حتی اگر کارگر به قیمت عادلانه کار خود آگاه باشد یا خیر، نباید در حق آن اجحاف صورت بگیرد، و نیز وجوب پرداخت قیمت عادلانه کار شامل آن مواردی است که کارگر با دستمزد مقرر مجبور یا مضطر شود و یا مورد اکراه قرار گیرد.

رضایی‌پور تاکید کرد: افزایش حقوق سال 1399 کارگران با توجه به میزان تورم موجود در کالاهای اساسی کشور هیچ سنخیتی با یکدیگر ندارند.

وی با بیان اینکه اقتصاد ما شامل بخش‌های خدمات، کشاورزی و صنعت است، گفت: به طور قطع نقش دستمزد در قیمت تمام شده صنعت به مراتب کمتر از خسارت آن است.

* برخی کارفرمایان درک درستی از عوامل موثر بهره‌وری ندارند

رئیس هیئت مدیره کانون انجمن‌های صنفی کارگران گلستان ادامه داد: درست است که اقتصاد ما بیشتر اقتصاد خدماتی است و نقش دستمزد در قیمت تمام شده کالا در کشور ما نسبت به کشورهای دیگر که تولید محور هستند بیشتر است، دستمزد در بهای تمام شده صنعت پنج تا هفت درصد و در خدمات ۹ الی ۱۳ درصد است در حالی که نماینده کارفرمایان آن را ۳۰ تا ۵۰ درصد اعلام می‌کنند.

رضایی‌پور بیان کرد: آن کارفرمایانی که هزینه دستمزد را اینقدر بالا اعلام می‌کند یقیناً در سازمانی مدیریت می‌کند که حداقل بهره‌وری را دارد و از عوامل موثر در بهره وری هیچ مطلبی را درک نکرده است، از چگونگی رسیدن به سطح مطلوب‌تر سازمان خود، داشتن الگوی پیشرفته با راهبردهای توسعه و بالندگی، تفاوت مدیریت و رهبری، تعهد سازمانی، وفاداری کارکنان و ... هیچ اطلاعی ندارد.

وی گفت: رسول مکرم اسلام (ص) در نامه‌ای به عبدالله ابن جحش تاکید کردند کسی را با اکراه به کار وادار مکن؛ متاسفانه هزینه این نامدیران و نالایقان را باید قشر زحمتکش کارگر تحمل کند که این تحمل باعث کاهش بهره‌وری، ایجاد نارضایتی در جامعه از حکومت و نظام را در بر خواهد داشت.

*ضرورت تدبیر دولت با ابزارهای نظارتی و تشویقی برای افزایش راندمان تولید

رضایی‌پور با بیان اینکه دولت باید با ابزارهای نظارتی و تشویقی نسبت به افزایش راندمان بهره‌وری تولید در صنعت اقدام کند، تاکید کرد: همانگونه که شرکت‌هایی که بازنشستگی پیش از موعد به دلیل مشاغل سخت و زیان‌آور چهار درصد حق بیمه مازاد پرداخت می‌کند دولت به صنایعی که به دلایل منطقی و مشخص مانند (تحریم) نقش دستمزد در قیمت تمام شده آنها بالا است یارانه پرداخت کند و یا درصدی از حق بیمه کارفرما را متقبل شده و به سازمان تامین اجتماعی پرداخت کند.

وی از نمایندگان کارگران خواست به تلاش خود ادامه دهند و از تمام دلسوزان نظام مقدس جمهوری اسلامی، رئیس محترم قوه قضاییه و رهبر فرزانه و حکیم انقلاب مدد جویند تا با برگزاری یک جلسه کارشناسی و رعایت قوانین براساس ماده ۴۱ قانون کار به یک توافق قانونی و عادلانه دست یابند و موجبات رضایت این قشر آسیب‌پذیر و متعهد به انقلاب و نظام را فراهم آورند.

انتهای پیام/83001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول