اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

کرونا چگونه ائتلاف‌های جهانی را تغییر می‌دهد؟

کارشناس نظامی عراق از جمله تاثیرات بروز بحران کرونا را کاهش دخالت آمریکا و کشورهای عربی حوزه خلیج فارس در کشورهای منطقه و همچنین تغییر ائتلاف‌های بین المللی دانست.

کرونا چگونه ائتلاف‌های جهانی را تغییر می‌دهد؟

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، یک کارشناس امنیتی و نظامی عراق روز دوشنبه شوک ویروس کرونا را بزرگ‌تر از جنگ‌های جهانی برای جهانیان خواند و گفت با وجود اینکه شاید تلفات کرونا خیلی کم‌تر از جنگ‌های جهانی باشد، اما ساختار نظام‌های جهانی و ائتلاف‌های بین المللی در دنیا را دگرگون خواهد کرد.

«وفیق السامرائی» در صفحه فیس بوک خود نوشت: «شوک ویروس کرونا بیش‌تر از جنگ‌های جهانی است، زیرا با وجود اینکه تلفات انسانی آنها خیلی کم‌تر است، اما وحشت واقعی ایجاد کرده و تلاش‌های همه بشریت برای مقابله با آن بسیج شده و همه منابع برای حفظ حیات به تسخیر درآمده است».

نویسنده با اشاره به تاثیر بحران کرونا بر روی آوردن کارشناسان به بررسی مسائل تاثیرگذار بر ائتلاف جدید در جهان گفت: «کرونا بر حال و آینده اقتصادهای دنیا تاثیر بسزایی خواهد داشت و حوزه نفت بیش‌ترین زیان را خواهد دید و با وجود اینکه تلاش می‌شود قیمت آن را نجات دهند، اما بالاتر رفتن قیمت آن به بالای یک صد دلار محال خواهد بود و همان ۴۰ تا ۶۰ دلار هدف تولیدکنندگان است».

السامرائی جنگ‌های صدام و تفکر بعثی او در مقابله با سرمایه‌گذاری مازاد درآمدهای حاصل از نفت  در خارج عراق را  دلیل قطعی در تفاوت فاحش میان اقتصاد کشورهای حوزه خلیج فارس با عراق خواند و گفت: فقدان روحیه همبستگی جهانی در کمک به کشورهای بیشتر آسیب دیده و کشورهای فقیر تاثیر زیادی ولو به شکل تدریجی بر ائتلاف‌های بین المللی و اتحادیه‌ها خواهد داشت.

این کارشناس راهبردی گفت: «رنج کرونا ثابت کرد که  میان کشورهای عربی همبستگی وجود ندارد به خصوص میان کشورهای ثروتمند و کشورهای دارای منابع محدود و این امر تاثبر زیادی بر آینده روابط دارد».

نویسنده، هژمونی جهانی آمریکا را هم به دنبال کرونا عملا محال خواند، گفت: شیوع گسترده کرونا در میان آمریکایی‌ها شوک بزرگی به این کشور بود اما همین که واشنگتن دست دیگر کشورهایی را که خواهان دریافت کمک هستند رد می‌کند در حالی که خودش تریلیون‌ها دلار برای بهبود اوضاع داخلی آمریکا در شرایط کرونا اختصاص داده است، این مسائل موجب می‌شود آمریکا تا حد زیادی نفوذ را در شورای امنیت از دست بدهد به خصوص که در این شرایط این هواپیماهای چینی و روسی است که در حال رساندن کمک‌های خود به سراسر دنیا هستند.

السامرائی افزود:«آمریکا مجبور خواهد شد بودجه نظامی تخیلی و هنگفت خود را که بیش از ۷۵۰ میلیون دلار است برای بهبود اوضاع فعلی خود کاهش دهد تا خرج مراکز مطالعاتی بیماری‌های همه گیر  کند زیرا در آینده این تنها کرونا نخواهد بود که دنیا را درگیر خواهد کرد و البته بسیاری از کشورها این راه را پیش خواهند گرفت».

کارشناس عراقی تاکید کرد: «امنیت بشریت تمرکز تلاش‌ها برای دستیابی به دارو و وکسن ضد کرونا را می‌طلبد که بدون این دو هیچ امنیت و اطمینان خاطری نخواهد بود، اما باید نظام بین المللی هم فعالیت‌های بیولوژیک را زیر نظر داشته باشد و سیستم‌های اطلاعاتی از  خطر این رفتار تروریست‌ها آگاه باشند».

السامرائی راهبرد پیش روی آمریکا را با بروز بحران کرونا، بهبود روابط خارجی و کاستن از ابعاد دخالت در کشورها خواند و گفت: «این امر معادلات منطقه به طور کلی و به خصوص در حوزه خلیج (فارس) را بسیار متحول خواهد کرد».

نویسنده در پایان آورده است: «برخی کشورهای عربی حوزه خلیج فارس هم از این به بعد تلاش خواهند کرد دست از مداخلات نظامی و اطلاعاتی در کشورهای عربی بردارند و دخالت آنها در عراق محدود خواهد شد، اگرچه رقابت بر سر منافع در میان ترکیه، ایران و کشورهای عربی حوزه خلیج (فارس) بیشتر خواهد شد و همه چیز ولو بتدریج متحول خواهد شد».

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول