اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  چهارمحال و بختیاری

جلوگیری از خروج روان‌آب‌ها نیازمند بودجه 40 میلیاردی است

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری گفت: بیش از 40 میلیارد تومان بودجه لازم داریم تا در یک بازه زمانی 10 ساله بتوانیم اقدامات آبخیزداری را در تمام شهرستان‌های استان اجرا کنیم و از خروج روان‌آب جلوگیری کنیم.

جلوگیری از خروج روان‌آب‌ها نیازمند بودجه 40 میلیاردی است

علی محمدی‌مقدم امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد با اشاره اینکه تحقق شعار سال با عنوان جهش تولید تنها با توجه ویژه به اقدامات آبخیزداری ممکن است، گفت: حفظ خاک و تولید آب دو مؤلفه مهم در بخش کشاورزی و صنعت است.

مدیرکل منابع‌طبیعی و آبخیزداری چهارمحال و بختیاری با بیان اینکه اقدامات آبخیزداری در بخش بیولوژیک(جنگل‌کاری) و مکانیک(سدخاکی، سدکوتاه و سنگ ملاتی) سبب حفظ خاک و تولید آب در استان می‌شود، افزود: میانگین بارش ما در سال زراعی جدید تاکنون 476 میلی‌متر با حجمی معادل 7 میلیارد و 800 میلیون مترمکعب بوده است که 30 درصد از این میزان معادل 2 میلیارد و 300 میلیون مترمکعب توسط پوشش گیاهی و جنگل‌ها ذخیره می‌شود.

وی با بیان اینکه 5 میلیارد و 500 میلیون مترمکعب آب باران به صورت روان‌آب از چهارمحال و بختیاری خارج می‌شود، اضافه کرد: سازه‌های آبخیزداری استان 100 میلیون مترمکعب از این میزان را ذخیره می‌کند.

محمدی‌مقدم با بیان اینکه بیش از 40 میلیارد تومان بودجه لازم داریم تا در یک بازه زمانی 10 ساله بتوانیم اقدامات آبخیزداری را در تمام شهرستان‌های چهارمحال و بختیاری اجرا کنیم و از خروج روان‌آب از استان جلوگیری کنیم، عنوان کرد: ذخیره‌سازی این میزان بارش سبب تولید آب بیشتر و حفظ خاک می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به ممنوعیت ورود افراد به عرصه‌های منابع‌طبیعی به منظور گیاه‌چینی فصل بهار، گفت: گشت‌های نیروهای حفاظتی در طبیعت تشدید شده است و از هرگونه تخریب جلوگیری خواهد شد.

انتهای پیام/3339

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول