اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

افزایش 3 برابری سطح زیر کشت کلزا در مزارع مشهد

مدیرجهاد کشاورزی مشهد از کشت هزار و 500 هکتار کلزا در مزارع مشهد خبر داد و گفت: مشهد با افزایش سه برابری سطح زیر کشت کلزا، حائز رتبه نخست تولید این محصول در خراسان رضوی است.

افزایش 3 برابری سطح زیر کشت کلزا در مزارع مشهد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی مشهد، امید طهماسبی‌زاده اظهار کرد: در سال جاری مساحتی بالغ بر  هزار و 500 هکتار از عرصه‌های کشاورزی شهرستان مشهد به کشت دانه روغنی کلزا اختصاص پیدا کرد که 20 درصد از سطح زیرکشت این محصول در خراسان رضوی را شامل می‌شود.

وی با بیان اینکه مشهد رتبه نخست تولید کلزا در خراسان رضوی را داراست، ادامه داد: در مقایسه با سال زراعی گذشته بیش از سه برابر سطح زیر کشت کلزا در مشهد افزایش یافته که نتیجه فعالیت‌های ترویجی و تعامل با کشاورزان است.

مدیرجهاد کشاورزی مشهد روغن کلزا را یکی از ارزشمندترین فرآورده‌های روغنی دانست و گفت: نیاز کشور به روغن مایع از طریق کشت این محصول تا حدی مرتفع می شود.

طهماسبی‌زاده ادامه داد: تاکنون خاستگاه کشت کلزا شمال کشور بوده و مزارع زیبای کلزا، حواشی جاده شمال توجه گردشگران و رهگذران را به خود جلب می‌کرد.

وی اقلیم خاص خراسان را یکی از عوامل کشت بهتر کلزا خواند و بیان کرد: رطوبت بالای شمال کشور احتمال کپک زدگی و بیماری‌های قارچی محصول را بالا می‌برد، اما اقلیم خاص خراسان باعث افزایش کیفیت محصول می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی مشهد در ادامه نیاز آبی پایین این محصول در کنار شرایط اقلیمی مشهد و تداوم دوره خشکسالی، غنای خاک و امکان بهره مندی و  شیوه کشت تناوبی، گام برداشتن به سمت تحقق دستور مقام معظم رهبری مبنی بر تلاش به منظور ارتقاء امنیت غذایی و عدم نیاز به تامین واردات روغن و دانه های روغنی، وجود کارخانجات روغن گیری در مشهد و نیشابور را از جمله نکات مهم برای توجه به کشت کلزا در این منطقه برشمرد.

طهماسبی‌زاده اختصاص وام‌های سرمایه در گردش، سوخت اضافی برای ماشین آلات کشاورزی و مشاوره فنی ویژه را از جمله سیاست‌های تشویقی جهاد کشاورزی برای افزایش کشت کلزا عنوان کرد.

انتهای پیام/ 70071

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول