اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  قزوین

بیماری کرونا، از طریق اهدای خون یا تزریق آن، منتقل نمی شود

مسؤول واحد ژنتیک مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین با اشاره به اینکه شیوع ویروس کرونا باعث کاهش اهدای خون شده است، از شهروندان خواست تا نسبت به اهدای خون اقدام کنند، وی اطمینان خاطر داد که بیماری کرونا از طریق اهدای خون یا تزریق آن منتقل نمی‌شود.

بیماری کرونا، از طریق اهدای خون یا تزریق آن، منتقل نمی شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، آمنه یونسی، مسؤول واحد ژنتیک مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین با اشاره به اعلام اخبار کاهش اهدای خون به دنبال شیوع بیماری کرونا، گفت: کرونا، یک بیماری تنفسی است و از طریق اهدای خون یا تزریق آن منتقل نمی‌شود.

به گفته دکتر یونسی، بحران جهانی کرونا باعث کمبود خون و ذخایر خونی شده است؛ زیرا بسیاری از اهداکنندگان خون از ترس اینکه مبادا به کرونا مبتلا شوند، از مراجعه به پایگاه‌های اهدای خون خودداری می‌کنند.

وی با اظهار اینکه هیچگونه شواهدی به نفع اینکه ویروس‌های تنفسی بتوانند از طریق خون منتقل شوند، وجود ندارد؛ گفت: با توجه به این که عامل بیماری کرونا، یک ویروس تنفسی است که به صورت بالقوه از طریق سیستم تنفسی یا گوارشی باعث آلودگی می شود، افراد زمانی به این عفونت مبتلا می‌شوند که یا ویروس را استنشاق کنند و یا از طریق غذای آلوده، وارد بدن شود.

مسؤول واحد ژنتیک مرکز بهداشت شهرستان قزوین، در ادامه با بیان این که این مساله شامل سایر کرونا ویروس ها  از قبیل سارس، مِرس و ویروس های غیرمرتبط با آنفلوانزا نیز می شود، افزود: سلول‌های خونی، جایگاه اتصال برای ویروس کرونا ندارند و این ویروس برای حمله به سیستم تنفسی و گوارشی نیاز به جایگاه های اتصال دارد.

آزمایش های کووید 19 از طریق آزمایش خون نیست

دکتر یونسی، خاطر نشان کرد که تست‌هایی که برای تشخیص کووید 19 و ماده ژنتیکی ویروس انجام می‌شود، بر روی نمونه‌های تنفسی مثل سوآپ حلق و نمونه خلط صورت می‌گیرد که این تست‌ها در کنار روش‌های پاراکلینیکی دیگر، مانند تصویربرداری از ریه و مطابقت با نشانه‌ها و علایم بیمار، به تشخیص نهایی بیماری کمک می‌کند.

اهدای خون دانشجویان و همتایاران سلامت

صفیه احمدی زاده، کارشناس مسؤول واحد آموزش و ارتقا سلامت مرکز بهداشت شهرستان قزوین هم در این رابطه از اقدام خداپسندانه 10تن از دانشجویان و همتا یاران سلامت روان دانشگاه علوم پزشکی قزوین خبر داد و گفت: آنان با اهدای خون در شرایط حساس این روز‌های کشور، آغازگر مبارزه با این بیماری شدند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول