اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

آموزش در گیلان تعطیل نیست

به گفته رئیس دانشگاه آزاد گیلان کلاس‌های آنلاین در دانشگاه‌های آزاد استان گیلان پس از دریافت مجوز به‌طور دقیق برگزارشده و تاکنون ۸۰ درصد دانشجویان واحدهای دانشگاه‌هایی استان گیلان در کلاس‌های آنلاین شرکت کردند.

آموزش در گیلان تعطیل نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، با ورود کرونا به کشور و هم‌زمان با شیوع این بیماری اتفاقات زیادی از جمله تعطیلی کسب‌وکارها و بسته شدن مغازه‌ها تا محدودیت‌های عبور و مرور رخ داد ولی مهم‌ترین اتفاق تعطیلی مدارس و دانشگاه‌ها بود خصوصاً دانشگاه‌ها که باعث خانه‌نشینی دانشجوها شد، هم‌زمان با این تعطیلی مدیران دانشگاه‌ها تصمیماتی اتخاذ کردن که تعطیلی بیشتر از این ادامه پیدا نکنه و دانشجوها بتوانند به تحصیلشان ادامه بِدهند، یکی از این تصمیمات راه‌اندازی سیستم آموزش آنلاین سیستمی بود که استادان و دانشجویان می‌توانند از طریق آن کلاس‌ها رو دایر کنند.

ولی عده‌ای از دانشجویان معتقدند با توجه به تعطیلی تمامی مراکز آموزشی و کلیه کتابخانه‌های کشور و نبود ارتباط مناسب بین دانشجویان و اساتید نیست و باید تمامی فعالیت‌های دانشگاهی لغو شود و مسؤولان ترم تحصیلی جاری را به‌طور کامل حذف کنند تا عدالت در نظام آموزشی در سراسر کشور اجرا شود.

یکی از مباحثی که دانشجویان در طی این مدت مطرح کردند تعطیلی کامل‌ترم تحصیلی بوده است و حتی نائب رئیس اول کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی هم در صحن علنی مجلس خواستار اجرایی شدن این اتفاق با عنوان انقلاب بهداشتی شد ولی به گفته مسؤولان چاره‌ای جز پایان‌ترم تحصیلی جاری در دانشگاه وجود ندارد، زیرا ازنظر شرایط شخصی همه دانشجویان یکسان است و همچنان که برخی دانشجویان خواستار حذف کامل‌ترم هستند اما برخی دانشجویان هم در شرایطی قرار دارند و برای زندگی‌ خود برنامه‌ریزی‌هایی دارند که مخالف جدی حذف‌ترم هستند.

درباره احتمال حذف‌ترم تحصیلی نظرات مختلفی وجود دارد ولی احتمال حذف‌ترم دانشگاه و طولانی‌تر شدن ترم تحصیلی به دانشگاه‌ها سپرده شود و دراین‌بین هم تفاوتی بین دانشجویان و مقاطع تحصیلی آنان برای ارائه درخواست حذف نیمسال بدون احتساب در سنوات تحصیلی دیده نشده است و فقط باید با موافقت دانشگاه باشد.

مهم‌ترین مسئله‌ای که از روزهای اول شیوع کرونا در کشور مطرح شد برگزاری کلاس‌های دانشگاه‌های کشور ازجمله دانشگاه آزاد اسلامی به‌صورت مجازی است و بر همین اساس رئیس دانشگاه آزاد اسلامی کشور با صدور ابلاغیه‌ای اعلام کرد تمامی واحدهای دانشگاهی آمادگی لازم برای ارائه فعالیت‌های آموزشی خود تا پایان نیمسال دوم تحصیلی ۹۹-۱۳۹۸ ارتقا و تثبیت کنند تا در صورت ادامه روند عدم برگزاری کلاس‌های حضوری از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا، کلاس‌های درسی نظری به‌صورت مجازی برقرار و نیمسال تحصیلی فعلی بدون هیچ‌گونه افت کیفی و با موفقیت به پایان برسانند.

کار ارزشمندی که به همت و تلاش فراوان به دست اومده و جای تقدیر و تشکر داره اما همان‌طور که میدانید هر کار جدید و نویی هم‌زمان با مزایا معایبی هم دارد و برگزاری کلاس‌ها به‌صورت مجازی هم قطعاً از این قاعده مستثنا نیست

به همین دلیل سری یکی از واحدهای دانشگاهی شهر رفتم تا در این مورد با مسئولین دانشگاه گپ و گفتی داشته باشم.

وقتی وارد دانشگاه آزاد رشت شدم با رئیس دانشگاه آزاد استان گیلان به گفت‌وگو پرداختم تا بتوانم جواب بسیاری از سؤالات خود را دریافت کنند.

ابراهیم چیرانی می‌گوید با شیوع کرونا در کشور برگزاری کلاس‌های آموزشی به روش دیگر تشکیل‌شده و از شکل حضوری و آنلاین و بر اساس دستور عمل‌های صادرشده برگزار می‌شود.

به گفته رئیس دانشگاه آزاد استان گیلان واحدهای دانشگاه‌های آزاد این استان یک هفته مانده به پایان سال مجوز برگزاری کلاس‌ها به‌صورت آنلاین را دریافت کرده به بهترین نحو این کلاس‌ها در حال برگزار شدن است.

چیرانی اعتقاد دارد طراحی یک برنامه خوب و دقیق نیاز به اجرای بسیار خوب هم دارد که خوشبختانه کلاس‌های آنلاین در دانشگاه‌های آزاد استان گیلان پس از دریافت مجوز به‌طور دقیق برگزارشده و بعضی از موانع و مشکلات آن رفع شده است.

وی یکی از مشکلات برگزاری آنلاین کلاس‌ها را تغییر نگرش دانشجویان دانست و گفت در ابتدای شروع آنلاین کلاس‌ها اساتید و دانشجوها اعتراضاتی را داشتند ولی با افرایش کیفیت برگزاری این‌گونه کلاس‌ها این اعتراضات از بین رفت.

تاکنون ۸۰ درصد دانشجویان واحدهای دانشگاه‌هایی استان گیلان در کلاس‌های آنلاین شرکت کردند.

رئیس دانشگاه آزاد استان گیلان می‌گوید در طی این مدت پژوهشگران واحدهای دانشگاهی استان گیلان توانستند با ساخت اپلیکیشن بخر به کاهش حضور مردم در استان کمک کنند ولی به گفته چیرانی این فعالیت‌ها به همین‌جا ختم نشده و دانشجویان دانشگاه آزاد گیلان در حال طراحی ساخت دستگاه تنفس مصنوعی هستند.

بنا بر اعلام چیرانی در روزهای آینده تصمیم‌گیری در خصوص چگونگی برگزاری امتحانات دانشجویی تصمیمات لازم اتخاذ می‌شود زیرا تا زمان آغاز امتحانات فرصت زیادی باقی‌مانده است.

یکی از درخواست‌های دانشجویان از مسوولات وزارت علوم تعطیلی‌ترم تحصیلی دانشگاه بوده است ولی به گفته رئیس دانشگاه آزاد گیلان شرایط علمی و برگزاری کلاس‌های آموزشی برای دانشجویان یکسان بوده و اگر دانشجویی به دلایلی نمی‌تواند به تحصیل در ترم جاری ادامه دهد می‌تواند درخواست حذف‌ترم را به دانشگاه اعلام کرده و مسؤولان واحدهای دانشگاهی می‌توانند در این خصوص و بر اساس قانون اعلام نظر کنند.

وی می‌گوید دانشجویان باید برای شرکت در کلاس‌های مجازی و آنلاین ابتدا وارد سایت دانشگاه شده و در آن جزوات موردنظر و حتی برنامه‌های موردنیاز برای شرکت در کلاس‌های مجازی وجود دارد و بازهم اگر در هر جا با مشکل مواجه شدند می‌توانند به پشتیبان‌ها و شماره‌هایی که در سایت وجود دارد تماس گرفته و مشکلاتشان هرچه سریع‌تر رفع شود.

در این روزهای کرونایی که پزشکان به رعایت نکات بهداشتی و خود قرنطینه کردن تأکیددارند به نظر می‌رسد برگزاری کلاس‌های آموزشی دانشگاه‌ها به‌صورت آنلاین تحولی نوع در نظام آموزشی کشور است هرچند باید زیرساخت‌های آن تجهیز شود.

 

 

انتهای پیام/۸۴۰۰۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول