اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

واکنش سفارت چین در قرقیزستان به فتنه‌انگیزی جدید «رادیو آزادی»

سفارت چین در قرقیزستان در پیامی رسمی مطالب اخیر شعبه قرقیزی «رادیو آزادی» درباره نگاه «پکن» به زمین‌های قرقیزستان را شایعه و فتنه خواند.

واکنش سفارت چین در قرقیزستان به فتنه‌انگیزی جدید «رادیو آزادی»

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در بیشکک، سفارت چین در قرقیزستان در پیام رسمی مطالب اخیر شعبه قرقیز رادیوی «آزادی» درباره نگاه «پکن» به زمین‌های قرقیزستان را شایعه و فتنه خواند.

در این پیام آمده است: هفته جاری در سایت شعبه قرقیزی رادیوی «آزادی» و برخی رسانه‌های محلی مطالب مختلف با تیترهای مانند «تهدیدات چین» و «حمله اقتصادی چین» منتشر شده که این مطالب برای خراب کردن روابط دوستانه بین مردمان قرقیز و چین تلاش می‌کنند.

چنین اقداماتی در اواسط شیوع ویروس «کرونا» انجام می‌شود این مؤسسه‌ها دنبال منافع شخصی خود بوده و منافع مردمان قرقیزستان و چین را نقض می‌کنند.

در طول تاریخ قرقیزستان و چین همسایه و دوست بودند و جاده ابریشم نماد دوستی بین مردمان 2 کشور است.

چین یکی از نخستین کشورهای جهان است که استقلال قرقیزستان را به رسمیت شناخت و روابط دیپلماتیک را بین «پکن» و «بیشکک» برقرار کرد.

قرقیزستان نخستین کشور منطقه که به طور کامل مرزهای مشترک با چین را علامت‌گذاری کرد و سند نهایی در این زمینه در سال 1996 به امضا رسید.

قرقیزستان و چین موضوع‌های مورد اختلاف ندارد و طبق توفقنامه همکاری سال 2002 بین کشورها روابط سودمند و متقابل با توجه به منافع مردمان قرقیز و چین توسعه می‌شود.

در ماه ژوئن سال گذشته «سی جین پینگ» رئیس جمهور چین از قرقیزستان بازدید کرد و در قالب این سفر اسناد جدید برای توسعه همکاری استراتژیک تصویب شد.

قرقیزستان یکی از نخستین کشورهای منطقه است که از پروژه «یک مسیر یک کمربند» حمایت کرد و 2 کشور برنامه‌های مهم در زمینه حمل‌ونقل، انرژی، توسعه دیگر زیرساخت‌ها را اجرا کردند و آنان نقش مهم در توسعه اقتصاد قرقیز دارند.

در حال حاضر مردمان قرقیزستان و چین در همکاری با همدیگر با شیوع کرونا مبارزه می‌کنند و این موضوع در گفت‌وگوی رهبران 2 کشور مورد بررسی قرار گرفت که آنها بار دیگر تأکید بر همکاری همه جانبه کردند.

به ابتکار دولت قرقیز تردد قطارها و کامیون‌ها در مرزهای مشترک مجددا راه‌اندازی شد و ویروس‌شناسان چین به تازگی وارد قرقیزستان می‌شوند.

علاوه بر این سرمایه‌گذاران چین در قرقیزستان کمک‌های مالی را جمع کرده آن منابع مالی را به دولت قرقیز منتقل دادند.

همچنین دولت قرقیزستان هنگام بزرگترین اوج کرونا نیز به چین کمک کرده بود که مبارزه با کرونا همکاری 2 کشور را تقویت کرد.

شاعیه‌ها و اطلاعات غیرواقعی منع دوستی بین 2 کشور نمی‌شود که قرقیزستان و چین توانایی کافی برای شکست برنامه‌های فتنه انگیزان و ادامه توسعه مشارکت استراتژیک را دارند.

شایان ذکر است که هفته جاری در سایت شعبه قرقیزی رادیوی آزادی مطالب درباره نگاه چین نسبت به زمین‌های قرقیز منتشر شد.

در آن مطالب گفته شده بود که پکن زمین‌های قرقیزستان را زمین‌های چینی می‌داند و به این دلیل سیاست ضد مردم قرقیز اجرا می‌کنند.

تمام نهادهای آمریکایی در قرقیزستان تلاش برای گسترش چین هراسی در این کشور انجام می‌دهند که در نتیجه اینگونه اقدامات چند پروژه بزرگ در زمینه اسختراج طلا و ساخت مرز لجیستیکی لغو شد.

هدف گسترش چین هراسی متوقف کردن پروژه یک مسیر یک کمربد و برنامه‌های مختلف مربوط به آن است که اجرایی پروژه مذکور نفوذ آمریکا در منطقه را به طور قابل توجه کاهش می‌دهد.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول