اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

افزایش قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی پاسخگوی هزینه‎های کشاورزان نیست

در حالیکه مسوولان از افزایش قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی در سال جاری خبر می‎دهند و معتقد هستند با افزایش قیمت خرید، کشاورزان از تورم کشور عقب نخواهند ماند، اما به گفته کشاورزان گلستانی این افزایش قیمت پاسخگوی هزینه‎های آنها از زمان کاشت تا برداشت محصول نیست.

افزایش قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی پاسخگوی هزینه‎های کشاورزان نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان،گلستان یکی از قطب‎های کشاورزی کشور محسوب می‎شود و طی چند سال اخیر به یکی از استان‎های پیشرو در تولید محصولاتی همچون گندم و دانه‎های روغنی نظیر کلزا و جو تبدیل شده است، البته شرایط اقلیمی مناسب، تولید انواع محصولات زراعی و باغی در این استان را نیز فراهم کرده است.

 سال گذشته ارزش محصولات کشاورزی گلستان بیش از ۸ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان بود به بیانی دیگر ۲۴ درصد سهم اشتغال گلستان وابسته به کشاورزی است همچنین سال پیش گلستان در بحث ارزش‌افزوده محصولات کشاورزی از جایگاه سیزدهم به یازدهم ارتقا یافت و بیش از ۵ میلیون تن تولید انواع محصولات کشاورزی در استان اتفاق افتاد با وجود چنین پتانسیل‎هایی طبیعی به نظر می‎رسد تمهیدات و حمایت‎های لازم از کشاورزان برای تحقق تولید پایدار در استان انجام شود.

با این وجود و در آستانه فصل برداشت محصولات زراعی هنوز کشاورزان ما با مشکلاتی همچون فروش محصولات،نامناسب بودن قیمت خرید و جولان واسطه‎ها دست به گریبان هستند.

چند روز گذشته کارگروه خرید تضمینی محصولات کشاورزی استان برگزار و قیمت مصوب برای خرید محصولات اعلام شد به گفته استاندار گلستان پیش‌بینی می‎شود یک میلیون و ۵۰۰ هزار تن گندم، جو و کلزا در استان تولید شود در واقع در سطح ۳۵۰ هزار هکتار، یک میلیون و ۳۰۰ هزار تن گندم و در سطح ۵۳ هزار و ۸۰۰ هکتار نیز ۱۱۰ هزار تن کلزا در گلستان تولید شود.

*افزایش حدود 40 درصدی قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی

معاون بهبود تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی گلستان در خصوص قیمت خرید تضمینی محصولات در سال جاری گفت: قیمت خرید تضمینی گندم ۲ هزار و ۵۰۰ تومان، جو یک هزار و ۶۳۰ تومان و کلزا ۴ هزار و ۱۶۲ تومان اعلام شده است.

محمدرضا عباسی تصریح کرد: خرید تضمینی گندم ۴۷ درصد، جو ۴۰ درصد و کلزا ۲۰ درصد افزایش داشته است.

وی با بیان اینکه گلستان در تولید کلزا جایگاه نخست و در تولید گندم جایگاه دوم را داراست، افزود: امسال برای کلزا ۵۰ مرکز خرید و برای گندم ۱۱۰ مرکز را در نظر گرفته‎ایم از پانزدهم اردیبهشت به بعد آمادگی خرید کلزا و از اوایل خرداد آمادگی برای خرید گندم استان را داریم.

*افزایش 100 درصدی قیمت نهاده‎ها در بازار آزاد/ دولت هزینه‎های کف کشاورز را در نظر گرفته است

در حالیکه خبرها بیانگر افزایش حدود ۴۰ درصدی خرید محصولات کشاورزی است و برخی مسوولان معتقد هستند با این افزایش قیمت حداقل کشاورزان از تورم کشور عقب نمی‎مانند اما به گفته کشاورزان گلستانی این مقدار افزایش  قیمت خرید محصولات پاسخگوی هزینه‎های کشاورزان نیست.

در همین رابطه یک کارشناس کشاورزی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: افزایش حدود ۴۰ درصدی خرید تضمینی دولت در حالی اتفاق افتاده که هزینه‎های کشاورز طی یک سال گذشته بیش از ۴۰ درصد افزایش یافته است.

مهدی یگانه تصریح کرد: عمده نهاده کشاورزان سم و کود است که در اکثر مواقع با کمبود این دو نهاده مهم در بازار مواجه هستیم بنابراین کشاورز مجبور است نهاده‎های خود را از بازار آزاد و به قیمت گزاف تهیه کند در واقع عمده نهاده کشاورزان از بازار آزادی تهیه می‎شود که قیمت آن ۱۰۰ درصد افزایش یافته است.

وی با بیان اینکه دولت هزینه‎های کف کشاورز را در نظر گرفته است، افزود: قیمت ادوات کشاورزی بیش از ۳۰ درصد افزایش یافته است همچنین افزایش قیمت بنزین در حمل محصولات کشاورزی از مزرعه تا بازار مصرف نیز تأثیرگذار است و گاهأ به خاطر افزایش قیمت حمل و نقل، کشاورز از فروش صرف‌نظر و محصولاتش در زمین باقی می‌ماند.

*خرده‌مالکی، دلیل اصلی افزایش هزینه‎های کشاورزی

کارشناس کشاورزی یکی از دلایل افزایش هزینه‎های کشاورزی را خرده‌مالکی عنوان کرد و افزود: متأسفانه اکثر اراضی کشاورزی در کشور از خرده‌مالکی رنج می‎برند، خرده‌مالکی موجب می‎شود کشاورز تمایلی برای مکانیزاسیون نداشته باشد چرا که معتقد است این امر برای قطعات کوچک زمین آنها  توجیه اقتصادی ندارد از سویی دستمزدهای کاشت و داشت بسیار بالاست و مجموع این عوامل موجب افزایش هزینه‎های کشاورز می‎شود.

*جولان واسطه‎ها زمان برداشت محصولات

به گفته یگانه عواملی همچون گرانی بحث حمل و نقل، افزایش قیمت ادوات کشاورزی، خرده‌مالکی و تولید محصول در قطعات کوچک اراضی در نهایت به نفع واسطه‎ها و ضرر کشاورز تمام خواهد شد.

وی مهمترین عاملی که پای واسطه‎ها را به بازار کشاورزی باز می‎کند را مشخص نبودن بازار هدف عنوان کرد و گفت: متأسفانه بازار هدفی که محصول کشاورز را به دست مصرف‌کننده برساند مشخص نیست واسطه‎ها بازار هدف را تعیین می‎کند و اوست که از سود محصولات نفع می‎برد.

کارشناس کشاورزی بیان کرد: به دلیل خرده‌مالکی اراضی و کم بودن مقدار محصولات در این اراضی کشاورز نمی‎تواند به بازار هدف دسترسی داشته باشد بنابراین چند کشاورز  محصولاتشان را جمع می‎کنند و برای فروش به واسطه‎ها واگذار می‎کنند در واقع کشاورزان ما اطلاعات کافی از بازار و شناخت آن ندارند بنابراین زمان فروش و برداشت محصولات با جولان واسطه‎ها در بازار محصولات کشاورزی مواجه هستیم.

براساس این گزارش، اگر چه به نظر می‎رسد خرید تضمینی محصولات رشد نسبتأ خوبی داشته اما برای هر افزایش یا کاهش قیمتی باید تمامی هزینه‎های کشاورز در نظر گرفته شود تعیین قیمت کف برای خرید محصولات دردی از کشاورز را درمان نخواهد کرد در خوشبینانه‌ترین حالت تنها هزینه‎های او با درآمد سر به سر خواهد شد و این به معنای آن است که چند ماه تلاش و زحمت برای به ثمر نشستن محصول نه تنها هیچ سودی عاید کشاورز نکرده، بلکه دچار خسارت نیز شده است.

برای تأمین امنیت غذایی کشور، موضوعی که این روزها بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته را به چالش کشانده، لازم است حمایت‌های بیشتری برای پایداری تولید از کشاورزان انجام شود.

انتهای پیام/۸۳۰۱۷/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول