اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  دانشگاه

فرصت‌های بازار و تحقق «جهش تولید»/شکل‌گیری دانش‌بنیان ها برمبنای تحقیقات بومی

اگر در سال جهش تولید دست‌اندرکاران دولتی مقداری از انرژی و باوری که در کلام مقام معظم رهبری نهفته است را در پیش بگیرند و از فرصت‌های بزرگ بازار استفاده کنند به ظرفیت‌های ایده‌آلی دست خواهند یافت که بخشی از این ظرفیت در ایام کرونایی خودنمایی کرده است.

فرصت‌های بازار و تحقق «جهش تولید»/شکل‌گیری دانش‌بنیان ها برمبنای تحقیقات بومی

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، پیش نیاز «جهش تولید» روندی است که از سال گذشته با تمرکز بر «رونق تولید» در کشور آغاز شده بود و نیاز بود که استمرار و ادامه آن را داشته باشیم. خوشبختانه اقدامات و حرکت‌های خوب و مناسبی در سال گذشته از سوی تولید کنندگان بخش خصوصی و دولتی و خصوصا شرکت‌های دانش‌بنیان، در کشور آغاز شد و این موضوع در خصوص کالای تحریمی و مورد نیاز کشور ویژه بود.

 با شیوع ویروس کرونا در کشور شرکت‌های دانش‌بنیان  آستین همت بالا زدند و در عرصه‌های مختلف علمی و  پژوهشی خوش درخشیدند و همپا با جهادگران عرصه سلامت همچنان پیشرو هستند به طوری که با اتکا و تلاش این تلاش‌گران روز به روز شاهد رشد و تعالی این غیورمردان در عرصه جهش تولید هستیم. 

در این راستا خبرنگار علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس در رابطه با نامگذاری سال به نام جهش تولید و تاکید مقام معظم رهبری بر این موضوع  گفت‌وگویی با چند نفر از مسؤولان کشور داشت که در زیر می‌خوانید.

شرکت‌های دانش‌بنیان برمبنای تحقیقات بومی شکل‌ گرفته‌اند

محسن کارگر مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان معتقد است: دو شاخه تولید صنعتی در کشور داریم؛ شاخه‌ای که برمبنای واردات تکنولوژی شروع شده و با قراردادهایی که در دست تکنولوژی  بوده  انتقال پیدا کرده و بخشی از صنایع قدیمی جزء این دسته  هستند به طوری که این شاخه در سال‌هایی که محور اصلی نامگذاری سال برمبنای تولید بوده به تدریج رشد و گسترش پیدا کرده است. 

وی به شاخه دوم که شرکت‌های دانش‌بنیان جزء آنها است اشاره و بیان کرد: مجموعه‌های دانش‌بنیان یا شاخه‌های صنعتی که برمبنای تحقیقات بومی شکل گرفته‌اند شاخه‌ جداگانه‌‌ای هستند که در طول سال‌ها به صورت کار پژوهشی و توسعه و تحقیقاتی یک مجموعه راه‌اندازی شده‌اند و با توجه به اینکه دانش فنی در اختیار مجموعه مهندسی و متخصصین قرار دارد قطعا جهش تولید در چنین مجموعه‌هایی از ظرفیت بالاتری برخوردار است؛ در واقع می‌توان به دانشی که توسعه پیدا کرده شتاب، انگیزه و انرژی بیشتری داد.  فرصت‌های بازار بسیار بزرگ و عالی هستند و اگر در سال جهش تولید دست‌اندرکاران دولتی یک مقدار انرژی و باوری که در کلام مقام معظم رهبری نهفته است را در پیش بگیرند در این شاخه به ظرفیت‌های بزرگی دست خواهند یافت که البته بخشی از این ظرفیت در ایام کرونایی خودنمایی کرده و می‌تواند بیشتر و گسترد‌تر بروز کند. 

برای رسیدن به جهش تولید نیازمند همکاری و کار فراجناحی بین همه ‌گروه‌ها هستیم

در ادامه احمد بهفر مقدم مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان می‌گوید: با توجه به شیوع ویروس کرونا و همزمان با فرمایشات مقام معظم رهبری ما چند هفته زودتر در مسیر جهش تولید قرار گرفتیم. مجموعه دانش‌بنیان ما به حکم اینکه یکی از مهمترین محصولات کرونا  که ساخت دستگاه ونتیلاتور یا تنفس مصنوعی در ایران است را تولید می‌کند که با توجه به نیاز کشور به ونتیلاتور مجموعه در سه شیفت کاری مشغول به تولید شد و ظرفیت را روزانه از ۵ دستگاه به ۳۰ دستگاه ونتیلاتور رساند که به نوعی می‌توان گفت ظرفیت به ۶ برابر شد. فعالیت سه شیفت مجموعه کار بسیار دشوار است و باعث فرسودگی کارگران می‌شود. در تلاش هستیم زیرساخت‌ها را توسعه دهیم و نیرو جذب کنیم و به صورت یک شیفت شاهد چرخه تولید باشیم. 

وی معتقد است: با توجه به حوزه کاری ما که با بحث کرونا مبتلا به آن شده نیاز است دپوی استراتژیک دولت تقویت شود و تا بعد از این دچار شوک نشویم. قبل از این نیاز آی‌سی‌یو‌ها به دستگاه تنفس مصنوعی به این شدت مورد نیاز حاکمیت و دولت نبوده ولی با شیوع کرونا کشور به تجهیزات پزشکی نیاز بیشتری پیدا کرده؛ لذا لازم است هم کمبود فعلی رفع شود و یک دپوی استراتژیک از طریق ارگانی بالاتر از وزارت بهداشت صورت گیرد. در حال حاضر تمام هم‌و‌غم وزارت بهداشت تامین اجزاء و زنجیره بیمارستان‌ها است و برای خدمت‌رسانی خوب با شرایط موجود نیاز است تصمیمی در کشور گرفته و دپوی استراتژیکی بوجود بیاید و ما در این راستا بابت تامین نیازها پروژه و پیشنهاد داریم که به صورت مکتوب و مدون تقدیم معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری کرده‌ایم تا رایزنی‌ها در هیات دولت انجام شود که اگر طرح مصوب شد تولید برای کشور جزء اولویت کارمان باشد و اگر چنین نشد قطعا باید فعالیت را برای صادرات محصولات ادامه دهیم. 

اتحاد تولید و مراکز پژوهشی و فناورانه در تحقق «جهش تولید»

میرحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس  نیز می‌گوید: در محافل و مراکز پژوهشی صحبت از این است که ابتدا تحقیق و بعد از آن تصمیم‌گیری شود. یافته‌های علمی کاربردی‌تر و بهتر از یافته‌های ذهنی است؛ صرفاً اگر از تولید و تولیدکننده بخواهیم جهش‌وار نیازهای کشور را رفع کنند به نظر می‌رسد یک طرف قضیه می‌لنگد و یک بال از این پرواز مشکل دارد. برای اینکه تولید جهش پیدا کند باید دو بال برای پرواز داشته باشیم. در راستای جهش تولید در یک بخش همراهی کارآفرین، تولیدکننده، سرمایه‌گذار و فردی که ایده دارد و در مراکز تولیدی است را نیاز داریم و در بخش دیگر مراکز پژوهشی و فناورانه هستند که باید آخرین یافته‌های علمی را در اختیار مراکز تولیدی قرار دهند. در مسائل فناوری نیاز به طرح‌های جدید و تازه داریم و باید شیوه‌های سنتی را تغییر دهیم و از حداقل‌ها، حداکثر بهره‌برداری و بهره‌وری را داشته باشیم. 

میرزاده با بیان اینکه زمانی به بازوانمان تکیه کرده بودیم تا نیرو و امکانات بیشتری برای تولید و فعالیت داشته باشیم، گفت: در حال حاضر بسیاری از مراکز تولیدی در دنیا هستند که حجم، فضا و تعداد نیروی انسانی که برای تولید در مجموعه‌ خود در نظر گرفته‌اند ممکن است خیلی کمتر از مراکز تولیدی بزرگ باشد که در قدیم بوده به طوری که با استفاده  از فضا، نیرو و هزینه کمتر موفق به تولید باکیفیت‌تر و سرعت کار و تولید بیشتر شده‌اند. نمی‌توان تولید را از بخش پژوهش و فناوری جدا کرد و از طرفی پژوهش در حوزه فناوری‌ها نمی‌توانند به تنهایی فعالیت داشته باشد. فناوران مدت‌ها بدون صنعت و تولید کار می‌کردند و برای اینکه اساتید و کارشناسان جایگاه علمی بالایی در دنیا و محافل علمی ثبت کنند پژوهش‌ و طرح‌های جدیدی ارائه کرده‌اند که امروزه باید شاهد این کارشناسان در کنار مراکز تولیدی باشیم.  

 

وی افزود: در راستای فرمایش مقام معظم رهبری و با توجه به مشکلی که امروزه در کشور با ‌آن مواجه‌ هستیم و دشمنان دست به دست هم داده‌اند تا ما را به زانو دربیاورند و هیچ وقت هم این اتفاق نخواهد افتاد؛ بنابراین ما چاره‌ای جز این نداریم که بخش فناوری خود را از تولید جدا نکند و آخرین یافته‌های علمی و پژوهشی را در اختیار مراکز تولیدی قرار دهند و مراکز تولیدی نیازشان را به شدت همانند نان شب به یافته‌های علمی و پژوهشی احساس کنند که این دو کنار هم می‌توانند راه چندین ساله را در مدت زمان کوتاهی طی کنند. 

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول