اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

لیبی | تسلط نیروهای دولت وفاق ملی بر چند پایگاه نظامی نزدیک «ترهونه»

نیروهای دولت وفاق ملی در غرب لیبی با پیشروی به سمت شهر ترهونه یکی از مهم‌ترین مقرهای شبه‌نظامیان تحت امر «خلیفه حفتر»، چند پایگاه نظامی را به کنترل خود درآوردند.

لیبی | تسلط نیروهای دولت وفاق ملی بر چند پایگاه نظامی نزدیک «ترهونه»

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، نیروهای دولت وفاق ملی به ریاست «فائز السراج» پس از آزادسازی چند شهر از جمله صبراته و صرمان از اشغال نیروهای تحت امر حفتر، در حال پیشروی به سمت ترهونه هستند.

از زمان سرنگونی حکومت «معمر قذافی» رهبر سابق لیبی در سال ۲۰۱۱، این کشور تحت کنترل دو دولت موازی در شرق و غرب در آمده است؛ دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس (غرب کشور) که در سطح جهان به رسمیت شناخته شده است و دیگری دولت طُبرُق در شرق لیبی که خلیفه حفتر فرمانده شبه‌نظامیان «ارتش ملی لیبی» را حمایت می‌کند. 

حفتر با حمایت مصر، امارات و عربستان (و همچنین روسیه و چند کشور غربی) از اواخر فروردین ۱۳۹۸ با هدف اشغال پایتخت، عملیات نظامی علیه طرابلس را آغاز کرد اما با مقاومت شدید نیروهای دولت السراج و شبه‌نظامیان متحد با آن مواجه شده و تا به امروز موفق نشده است به داخل شهر نفوذ کند. نیروهای دولت السراج نیز از حمایت ترکیه، قطر و ایتالیا برخوردارند.

به گفته «محمد قنونو» سخنگوی نیروهای السراج، این نیروها با سلطه بر چند پایگاه نظامی در اطراف ترهونه از جمله پایگاه الحواتم و مثلث القومه که در فاصله حدود ۱۰ کیلومتری مرکز شهر قرار دارد، حدود ۲۰ نظامی از نیروهای حفتر را کشته و ۱۰۲ نفر دیگر را به اسارت گرفته‌اند.

از سوی دیگر هواپیماهای نیروهای السراج با هدف هشدار به ساکنان ترهونه در خصوص عدم نزدیک شدن به پایگاه‌های نظامی و انبارهای سلاح نیروهای حفتر، اعلامیه‌هایی به زبان عربی در شهر پخش کردند.

نیروهای السراج همچنین با پخش اعلامیه‌هایی به زبان روسی به نیروهای شرکت امنیتی واگنر روسیه هشدار دادند که این شهر را ترک کنند.

در همین ارتباط «محمد الغصری» کارشناس نظامی لیبی در مصاحبه با شبکه الجزیره گفت که پس از پخش اعلامیه‌ در میان ساکنان شهر و درخواست از آن‌ها برای عدم ورود به جنگ و کنار گذاشتن سلاح، نبرد با حفتر تنها نظامی نیست بلکه جنبه نظامی و اجتماعی دارد.

وی افزود که تماس‌های احتمالی بین اتاق عملیات برکان الغضب وابسته به نیروهای السراج با شیوخ قبایل برای ورود به ترهونه بدون درگیری، برقرار شده است.

به گفته الغصری، آزادسازی شش شهر در غرب لیبی از صرمان و صبراته گرفته تا زلطن در نزدیکی مرز تونس با یک طرح موازی اقدام نظامی اتاق عملیات برکان الغضب و اقدام اجتماعی صورت گرفت.

او تصریح کرد که پیروزی در شش شهر در غرب و محاصره پایگاه هوایی الوطیه یک دستآورد بزرگ است و تسلط بر شهر ترهونه برای نیروهای دولت وفاق ملی دشوار نیست.

اتاق عملیات مشترک نیروهای دولت وفاق ملی اعلام کرد که نیروهای آن تجهیزات نظامی اعم از خودروهای نظامی، خودروهای سنگین و متوسط و انواع سلاح سبک و مقادیری مهمات بر جای مانده از نیروهای حفتر را تصرف کردند.

«اشرف الشح» تحلیلگر سیاسی نیز گفت که پیشروی نظامی اخیر نیروهای دولت وفاق ملی یک دستآورد مرحله‌ای است و هنوز زود است که معادلات سیاسی را تغییر دهد زیرا هنوز نتایج این نبرد مشخص نیست.

الشح افزود که استمرار نبردها به نفع نیروهای دولت وفاق ملی خواهد بود.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول